Nästa artikel
Provkörning: Hyundai ix20 1,4 CRDi
Provkörning

Provkörning: Hyundai ix20 1,4 CRDi

Publicerad 17 november 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
"X" i ett bilnamn brukar betyda att bilen driver med alla fyra. Men när vi kör Hyundai ix20 hamnar vi i en lindrigt omgjord Kia Venga!

Någon fyrhjulsdrift har definitivt inte planerats för Hyundai ix20 men när vi undrar över x:et får vi förklaringen från självaste VD, Han Chang Kyun:

– Ett x i beteckningen betyder att bilen är något annat än en vanlig personbil, i detta fall en liten MPV. Storleken framgår av tvåan. Nollan i numret berättar att det inte är en suv – dom får en femma istället, som ix35.

I står, enligt VD, för ”intelligence, innovative” och alla andra superlativer som man kan komma på som börjar på i.

Trög gaspedal
Jaha, då vet vi det och kan ge oss iväg mot Taunusbergen som ruvar i gråvädret nordväst om Hyundais Europakontor i Rüsselsheim utan-för Frankfurt. Det är en bekant upplevelse att köra ix20 för den är egentligen inget annat än en lite omgjord Kia Venga.

Hyundais designers har fått stuka om fronten och aktern, sätta in andra instrument och välja nya klädslar.  

Att Hyundai ix20 i sin snålaste version (119 gram CO2/km) drivs med samma trötta 90 hk dieselmotor som Kia Venga märks när vägen börjar bära uppför mot Grosse Feldberg på 880 meters höjd. Jag får växla ned, och ned, och ned…

Motorn är ovillig och gaspedalen trög – den har liksom ett stopp som man måste trycka sig igenom. Det är medvetet gjort för att föraren ska hålla igen med gasandet, men när man behöver kraft blir den sega pedalen väldigt irriterande.

Styrningen känns däremot alert. Hyundais tekniker har programmerat om den lite för att den ska reagera snabbare än i systern Kia.

Tyska landsvägar är släta och det är kanske inte så konstigt att jag tycker att Hyundai ix20 är en ganska tyst bil – tystare än Kia Venga. Men den tyske ingenjören på passagerarsätet bekräftar att ljudisoleringen har förbättrats. Det återstår att mäta när bilen väl kommer till Sverige framåt advent.

Hyundais tekniker har också valt egna fjädrar och stötdämpare till ix20. Visserligen är det inte många gupp på provvägarna men nog verkar det som om bilen rör sig lite mjukare och bekvämare än den hoppiga, hårdfjädrade Kian.

Målsättningen är att Hyundai ix20 ska vara lite mer exklusiv än systerbilen. Inredningen känns lite mer påkostad och de blålysande instrumenten är eleganta, fast kanske inte så tittvänliga.

Fem stjärnor
Den viktigaste uppgraderingen syns inte. Hyundai ix20 är utrustad för att klara fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov. Kia Venga har bara fyra. Skillnaden ligger bland annat i bältespåminnaren som fungerar på alla platser i ix20.

Med finare inredning och mer komfort bör väl Hyundai ix20 vara lite dyrare än Kia Venga som kostar från 144 900 kronor (med bensinmotor på 90 hk). Men hur det står till med den saken vet vi inte än. Priserna är inte klara.

Köparna är, tror Hyundai, unga familjer med ”aktiv livsstil” (har vi hört det förut?). Fast de skulle nog vilja ha motorer med lite mera sprutt. Däremot passar den kompakta och lättkörda ix20 med sin höga sittställning bra för äldre.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai iX20 1,4 CRDi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai iX20 1,4 CRDi

Pris, kr från: Ej fastställt

Modell: Högbyggd MPV med fem dörrar.

Säljstart: November.

Mått, cm: L 410/B 177/H 160.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Volym 1,4 liter. Effekt 90 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 220 Nm mellan 1 750 och 2 750 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim på 14,5 s. Toppfart 167 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 l/100 km.

CO2-utsläpp: 119 g/km.

Konkurrenter: Kia Venga, Opel Meriva, Toyota Verso, Volkswagen Golf Plus.

Vad nytt? Variant på Kia Venga med annorlunda front och akter samt mer påkostad inredning.

För vem? Den som vill sitta högt och få mycket utrymme i en liten kaross.

Bra köp? Ja, det är en smidig och snål liten vardagsbil.

Plus: Behändig storlek, flexibla utrymmen, hög sittställning.

Minus: Trött miljömotor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-17 09:33
Gösta_L

Intressant läsning. Kan säkert bli en populär bil i storstadsregionerna och bland äldre. Bilar med hög sittställning råder det brist på. Bilar för äldre är ett segment där det finns stor potential, fler tillverkare kommer säkerligen att hoppa på tåget framöver. Ofta har den äldre delen av befolkningen en betydligt större köpkraft än den yngre.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-17 22:57
hasche (ej verifierad)

Inget jag skulle börna runt i. Trevligt tak dock fast egentligen ganska onödigt. Jag saknart inte.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-18 03:13
Roger Skagerström (ej verifierad)

Känns som skillnaden mellan 4 och 5 stjärnor är ganska försumbar när det mest handlar om en bältespåminnare. Den som inte tar på sig bältet får väl i stort skylla sig själv.

MEN - o andra sidan - hur dumma var Kia om det hade räckt med en pip för att få en stjärna till? ;)

I övrigt var det en snygg liten bil. Väldigt "mogen" interiör jämfört med många andra småbilar som försöker vara så söta det bara går (men alltid misslyckas fatalt när man parkerar en Mazda 121 bredvid ;) ). Synd att klädseln såg så trist ut.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-19 01:00
Peter i Sydney

Tydligen har Hyundai ingen fast policy för modellbeteckningar för i45 är en sedan och i USA har man hållit fast vid de gamla namnen typ Elantra (i30), Sonata (i45) och Tucson (ix35).

#5 • Uppdaterat: 2011-02-02 14:53
norsk gjest (ej verifierad)

Hej, Sverige.
Skilnaden på denne og ix35 er underlig liten. Om vi ser bort fra 4wd muligheten til ix35.
ix20 er 31cm kortere, 82kg lettere, 1,4cm (!!) lavere bakkeklaring - men ix20 har 50 liter mere lasterom når begge bilene har nedlagt seteryggen bak.....

Og i Norge er prisforskjellen NOK85000!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.