Det tidigare så intetsägande plastsjoket har fått ett L-format mönster och två ”näsborrar” som öppnar och stänger beroende på behov av kylning. Stående DRL-ljusdioder stärker förtroendet ytterligare. Den som kan sin Ioniq noterar även nya baklampor, fälgar och antracitgrå accentfärg på en del karossdetaljer.
Så när som på sju liter extra bagagerumsvolym är innerutrymmena oförändrade. Den delade bakrutan begränsar bakåtsikten men backkameran underlättar vid precisionsparkering. Den slanka taklinjen påverkar takhöjden menligt, det är på håret att mina 182 centimeter går in i baksätet utan att ta i taket. Ben- och fotutrymmet är fullt acceptabelt.
Utan att batteripaketets fysiska dimensioner ändrats har kapaciteten ökat från 28 kWh till 38,3 kWh. Det har varit möjligt tack vare energitätare battericeller samt att man har gått från luftkylning till platsbesparande vätskekylning. Det gör det även möjligt att använda snabbladdare på 100 kW. Den inbyggda laddaren ger 7,2 kW.
"Ioniq är förmodligen ett bra exempel på hur framtida elbilar kommer att uppdateras för att hänga med i utvecklingen, mer hårdvara än kosmetika."
Körupplevelsen är avspänd med en inspirationsnivå som en grå novemberdag en vecka före löning. Fjädringen lider av viss beslutsångest. Stötig över mindre och korta ojämnheter men överraskande förlåtande över längre bulor. Ljudnivån är låg men det ska tilläggas att jämfört med svensk standard är den nederländska asfalten som att köra på ett duntäcke.
Ioniq är förmodligen ett bra exempel på hur framtida elbilar kommer att uppdateras för att hänga med i utvecklingen, mer hårdvara än kosmetika. I en tid där batteriernas miljöpåverkan diskuteras allt intensivare känns energieffektiva Ioniq väl så modern som många nyare konkurrenter och väl värd att titta närmare på när den når handlaren under senhösten.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq Electric?
Pris, från kr: 389 900.
Svensk lansering: November.
Mått, cm: L 447/B 182/H 145.
Bagagevolym, l: 357–1 417.
Tjänstevikt, kg: 1 650.
Motor: Synkron permanentmagnetmotor. Max effekt 136 hk. Max vridmoment 295 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, reduktionsväxel.
Prestanda: Toppfart 165 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,9 s. Räckvidd 311 km.
Deklarerad förbrukning: 13,8 kWh/100 km.
CO2-utsläpp: 0 g/km.
Konkurrenter: DS3 Crossback Electric, Kia eNiro, Hyundai Kona, Peugeot 208 electric, Renault Zoe med flera.
Plus: Batterikapacitet/räckvidd, snabbare snabbladdning.
Minus: Bakåtsikt, takhöjd bak.
Vad nytt? Batteri, inredning och exteriöra detaljer.
För vem? Alla som letar efter en smidig och prisvärd elbil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.