Nästa artikel
Provkörning: Hyundai i40 Kombi (2011)
Provkörning

Provkörning: Hyundai i40 Kombi (2011)

Publicerad 8 april 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
En tjänstebil av märket Hyundai? Varför inte? Med sin största modell i40 siktar Hyundai på företagen. Den snygga och proffsigt utrustade kombin är nog rätt strategi för att locka tjänstebilsåkarna.

Att Hyundai slagit in på en ny strategi syns direkt på karossens eleganta, fartfyllda profil, en design fjärran från sedvanlig koreansk anonymitet. I40 är ritad och konstruerad i Europa för att tilltala de som har en tillräckligt hög ställning för att få tjänstebil. Över hälften av den planerade försäljningen på 60 000 bilar/år beräknas gå till företagskunder. De gillar kombibilar. Följaktligen är strategin att först börja sälja den nya bilen som kombi.

Och vad frestar Hyundai med? Jo, en stor bil med generösa utrymmen för både familj och last. I baksätet finns plats för 190 centimeters passagerare och bakom dem går det att stuva in 553 liter bagage. Det är bara 22 liter mindre än vad en Volvo V70 lastar. Utrustningen är mycket rikhaltig. I40 innehåller inga nya innovationer, men däremot har

Hyundai plockat in det mesta som går att hitta hos andra.

God standardutrustning
Provkörningen startar vid Hyundais huvudkontor i Offenbach utanför Frankfurt. Redan på väg mot första trafikljuset börjar ratten leva sitt eget liv och drar envist bilen mot mitten av filen. Filhållarsystemet är alldeles för känsligt, men det ska kalibreras om innan i40 börjar säljas, lovar Hyundais tekniker. Jag stänger av, för filhållaren är inte standard.

Som så många gånger förr får vi journalister prova bilar som är fullt utrustade och det betyder att jag exempelvis kan titta upp på himlen genom ett stort glastak, kyla ändan med en fläkt i stolen, värma händerna på ratten och låta bilen parkera sig själv. En elmotor öppnar och stänger bakluckan.

Men redan i standardskick är Hyundai i40 gott utrustad. Framstolarna känns ovanligt bekväma och förarstolen ställs in elektriskt. Med knappar i ratten manövreras farthållare, ljudanläggning och färddator.

Det kommer att finnas fyra motorer: bensinvarianter på 135 och 177 hästkrafter och två dieslar på 115 respektive 136 hästar. Vi får köra de båda starkaste maskinerna på de kurviga och backiga vägarna i Taunusbergen norr om Frankfurt.

Automatlåda kommer
Mest krut kommer att läggas på försäljningen av dieselmodellerna. Det är nog klokt, för den nya, direktinsprutade bensinmotorn på 177 hk imponerar inte. Den surrar ansträngt och orkar sällan hålla farten på sexans växel i uppförsbackarna. Bästa vridmomentet utvecklas vid högt varvtal – 4 700 v/min och jag tvingas gå ned på trean för att hänga med i trafikrytmen i en del backar.

136-hästarsdieseln är starkare och drar villigare i motluten. Den arbetar dessutom tystare, även om den låter lite bråkig när jag trampar ned gasen. Utsläppen stannar på 119 gram koldioxid per kilometer. Den renaste motorn, en 1,6-liters turbodiesel som är försedd med stopp/startteknik, släpper bara ut 113 gram koldioxid, men den finns inte för provkörning.

Till alla motorer finns i början bara en sexväxlad manuell låda med trevligt korta och bestämda lägen. Senare kommer en automatväxlad dubbelkopplingslåda (à la Volkswagens DSG) som ger en praktiskt taget steglös acceleration.

Nio kuddar
Tyska landsvägar är i utmärkt skick även på våren och inte särskilt krävande för fjädringen, men de få gupp vi kör över avslöjar att åkkomforten känns bra, trots att provbilarna går på låga 18-tumshjul. Bakhjulen hänger i en multi-linkaxel som hos de mest påkostade konkurrenterna.

Säkerhetsmässigt är i40 förmodligen också i nivå med de bästa: nio krockkuddar polstrar in kupén vid en olycka. En kudde skyddar förarens ben och det kanske behövs, för instrumentpanelen är låg och en lång förare slår nästan knäna i underkanten.

Det finns många praktiska och rymliga kombibilar, men Hyundai i40 kan nog ändå göra livet surt för konkurrenterna, ända upp i Volvoklassen. Trots att den stora kombin inte börjar säljas förrän efter sommaren hoppas generalagenten kunna avsätta minst 1 500 bilar.

Om i40 ska lyckas hänger förstås på priset. Tyvärr vet vi inte något om det, för provkörningen skedde innan den svenske importören och huvudkontoret hade grälat färdigt om vad det ska stå på prislapparna.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai i40 1,7CRDi/136

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai i40 1,7CRDi/136

Pris: Inte bestämt.

Modell: Kombi med fem dörrar.

Säljstart: Efter sommaren.

Mått, cm: L 477/B 182/H 147.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 685 cm3. Effekt 136 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 325 Nm mellan 2 000 och 2 500 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim på 10,5 s. Toppfart 198 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 l/100 km.

CO2-utsläpp: 119 g/km.

Konkurrenter: Ford Mondeo, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Skoda Superb, Toyota Avensis.

Vad nytt? Stor kombi med mycket utrustning.

För vem? Tjänstebilsåkare, om Hyundai får välja.

Bra köp? Det beror på. Priset har inte fastställts än.

Plus: Stort lastutrymme, bekväma säten, riklig utrustning, snål dieselmotor.

Minus: Bakåtsikten, inga krokar för kassar, surrig motor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-08 13:19
janke1

riktigt snygg hunday har blivit ett vettigt alternativ

#2 • Uppdaterat: 2011-04-08 13:40
amoC

Lastsystemet verkar smart! Vad designen anbelangar är det ju en smaksak, men jag gillar strålkastarna.

#3 • Uppdaterat: 2011-04-08 20:51
Oomkullrunkelig

Hemskt ful måste jag säga. En total avsaknad av smak.

#4 • Uppdaterat: 2011-04-08 21:01
BMW_4ME

Designen är snarlik V60 men Hyundai har lyckats betydligt bättre.

#5 • Uppdaterat: 2011-04-08 21:30
Roy J

Kan bara än en gång konstatera att det här är något att se fram emot - i all fall att titta närmare på.

#6 • Uppdaterat: 2011-04-08 21:32
Roy J

Kan bara än en gång konstatera att det här är något att se fram emot - i all fall att titta närmare på.
Ursäkta upprepningen, men det går inte ens i redigeringsläget att radera.

#7 • Uppdaterat: 2011-04-08 23:52
Roger Skagerström

Lite väl Dame Edna-lik front, och mittkonsollen, som verkar hämtat en del inspiration från Legacy, med sin uppräta, rätt SUV-lika framtoning var inte riktigt min grej heller.

Men överlag en lyckad anrättning. Tror fortfarande inte de överlag rätt konservativa V70-köparna kommer köpa en här "riskokaren" men övriga modeller får nog akta sig. Kan tänka mig att speciellt Avensis får se sig för. Rätt lik design till ett troligtvis konkurenskraftigare pris.

Som tjänstebil så tror jag den är lyckad. Den har en iögonfallande design - man sticker ut lite. Samtidigt är det en Hyundai - det sticker inte i ögonen på nån. Det jag kan ana är emot den är att asiatbilarna har sällan (tyvärr) stolar gjorda för att sitta och nöta timtal i. Inte de jag testat iallafall. Provsatt en gammal S60 inne i en bilhall och att sätta sig i Mazdan sen kändes som att sitta på en kyrkbänk.

#8 • Uppdaterat: 2011-04-09 00:08
chauffören

inga krokar för plastkassar i bagaget minus .
skoda superb har mycket bättre lösning för surrning i bagaget. klurig grind ? superbens mycket bättre
ingen hyundai i40 combi för mig.

#9 • Uppdaterat: 2011-04-09 09:57
Raymond K (ej verifierad)

Ful som stryk

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.