Nästa artikel
Provkörning: Hyundai i20 e-Sense
Provkörning

Provkörning: Hyundai i20 e-Sense

Publicerad 9 november 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Hyundai i20 sticker varken upp eller ut. Det här är en enkel vardagsbil som snällt och smidigt gör det mesta man ber den om. Ny, miljöklassad bensinmotor förbättrar den ekonomiska bilden men långfärdskomforten är fortfarande mindre bra.

Vissa bilar är byggda enbart för att utan knussel tillfredsställa dess ägares transportbehov. Till den kategorin hör Hyundai i20. Nu har modellen uppdaterats med en ny, miljöbilsklassad bensinmotor. Förutom lägre förbrukning ger det fördelen av skattebefrielse under de fem första åren.

"En pärla"
Den nya motorn är en liten pärla. Trots beskedliga specifikationer drar den fint från låga varv. Visst blir det tröttare med full last men något annat kan man inte vänta sig av en någorlunda billig småbil. I vardagslag räcker den gott och omkörningar klaras av rimligt snabbt.

Däremot lyckades vi inte nå den deklarerade förbrukningen om 5,1 l/100 km under provperioden. Vår testbil var alldeles ny, vilket kan ha bidragit.   

Man sitter högt i Hyundai i20. För högt, tycker förare kring medellängd och däröver. Trots att den i höjdled inställbara förarstolen är sänkt till sin lägsta position känns det som om man sitter ovanpå bilen.

Det krävs också att den justerbara ratten dras upp i sin högsta position för att den inte ska skymma instrumenten. Tydligt är att den här bilen är byggd för att främst passa lite mindre människor. Den höga sittpositionen bidrar emellertid till att ge utmärkt sikt och väldigt bra överblick.

Bilen trivs överlag bra i stadstrafik. Den är lättkörd med smidig koppling och växellåda. Dessutom är vändradien snäv. Dörrarna är stora och öppnar brett vilket ger ett smidigt insteg.

Bagageutrymmet rymmer 295 liter last, bra för att vara småbilsklassen. Tyvärr blir det inte en helt plan yta när baksätets ryggstöd fälls men bakdörrarnas breda gap gör det enkelt att även lasta in skrymmande föremål.

Komfort sämsta grenen
Förarmiljön är bra med tydliga instrument och lättanvända reglage. Dessutom kommer föraren av Hyundai i20 att kunna glädja sig åt en för klassen ovanligt bra känsla i knappar och rattar.

Mindre road blir man på långresa. Komfort är den här bilens sämsta gren. Fjädringen är småstötig och däckbullret högt och tröttande. Däremot visar sig den hårt stoppade förarstolen fungera bra under längre sträckor. Kroppen känns pigg även efter 50 mil i förarsätet.

Säkerheten håller en hög nivå med fem stjärnor från Euro NCAP samt antisladdsystem som standard.

När de koreanska tillverkarna etablerade sig på den svenska marknaden gjorde man det delvis genom lågt pris. Nu råder nya tider och prismässigt ligger Hyundai i20 på samma nivå som konkurrenterna, låt vara med fullödig standardutrustning.

Återstår att se om det är tillräckligt för att locka kunderna i den hårt konkurrensutsatta småbilsklassen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai i20 e-Sense

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Hyundai i20 e-Sense

Pris, från kr: 136 900.  
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars, 5-sitsig halvkombi.        
Mått, cm: L 394/B 171/H 149.
Tjänstevikt, kg: 1 160.
Släpvagnsvikt, kg: 850.
Motor: 4-cyl bensinmotor, dubbla överliggande kamaxlar. Cylindervolym: 1 248 cm3. Max effekt: 78 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 119 Nm vid 4 000 v/min.  
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 12,9 s. Toppfart 170 km/tim.  
Bränsleförbrukning bensindrift, blandad körning: 5,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.   
Konkurrenter: Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Opel Corsa, Citroën C3, Suzuki Swift.

Vad nytt? Uppdaterad och extra snål version av Hyundais småbil.
För vem? För småväxta som prioriterar låg förbrukning över komfort.
Bra köp? Konkurrensen är hård. i20 är lätt att leva med men sticker inte ut.

Plus: Klassad som miljöbil, smidig att köra, lätt att kliva i och ur, hög kvalitetskänsla.
Minus: Trist styrning, bullrig, stötig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-09 10:22
Gösta_L

En mycket bra provkörning. Precis denna typ av folkbilar VIB skall inrikta sig på att testa. Direktörsvagnarna finns det en uppsjö andra tidningar som inriktar sig på. Fortsätt på inslagen väg och inrikta er på vanliga prisvärda bilar. Bra jobbat!

#2 • Uppdaterat: 2010-11-09 11:43
Marc (ej verifierad)

Instämmer till 110% med Gösta. Prova bara de tristaste bilarna på marknaden. Överlåt allt flashigt och skoj till de andra. Dessutom, kanske det inte vore så dumt om ni återgick till det ert gamla "Kommunalarbetaren-stuk", (lumppapper och dagstidningsformat.) Menlösa bilar harmonierar bäst med billigt utseende på blaskan.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-09 12:34
Jarl S

136 900 får man en Yaris för!

Köp Toyotan istället.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-09 16:17
AMT (ej verifierad)

Håller med Gösta.
Det behövs en tidning för folk med en nykter inställning till bilägandet.

De omogna och osäkra bilägarna har andra publikationer att bläddra i.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-09 19:37
Gunnar Jansson. (ej verifierad)

Får för gångs skull ge rätt till Gösta.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-13 08:22
Peter i Sydney

Min favorit är fortfarande Suzuki Swift. Det är marknadens både bästa och snyggaste minibil trots ett antal nyare konkurrenter.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-10 19:53
nisse g (ej verifierad)

bra att ni testar billiga bilar för vanligt folk

#8 • Uppdaterat: 2014-02-03 20:21
madsel

Jarl S.
Köpa en Yaris det skall man göra om man vill gå i ekonomisk konkurs. Har egen erfarenhet. Min Yaris är knappt 5 år och redan har jag haft en massa fel. sensorerna som skall känna av att dörren har öppnats har jag fått bytt två gånger .Låset til bagageluckan har jag också fått bytt. Nu är det kupéfäkten och AC. Snart rasar väl motorn. ALDRIG MER EN TOYOTA.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.