Det är utsidan som räknas för Active-versionen. Under skalet är allt sig likt. Någon fyrhjulsdrift finns inte att välja till och invändigt finns inget som avviker från vanliga i20. Förarmiljön är fotriktig och lättöverskådlig men kan knappast beskyllas för att vara designbejakande. Det betyder också att i20:s förtjänster med fina utrymmen och god körställning lever vidare.
"Samspelet mellan pedaler och motorstyrning är lika uselt som mellan Donald Trump och CNN."
Tyvärr är Hyundaimotorn inget av detta. Tomgångsvibrationerna är värre än en dieselmotor och ljudet under acceleration är ansträngt.
Samspelet mellan pedaler och motorstyrning är lika uselt som mellan Donald Trump och CNN. Addera en kraftlöshet vid tomgångsvarvet och 1,0t är svår att umgås med i stadsmiljö. Själva motorn är egentligen stark och dragvillig. Det är installationen i i20-modellen som sviker den.
Bränsletörsten bör också ses över. Förbrukningen under vår provvecka var inte småbilslåg. Räkna med strax över 6,0 l/100 km. Även listpriset hör till en större storleksklass. Active 1,0t 120 hk kostar 189 900 kr. Onödigt högt med tanke på att komforten är småbilsskral. Kupébullret är högt och i20 Active har fått ett styvare (läs: mer obekvämt) chassi för att motverka karosskrängning med den höjda fjädringen. Inte heller de stora 17-tumshjulen hjälper komforten. Vanliga i20 rullar nättare på vägen.
Kan du motstå suvflörten är en i20 utan Active-tillägg ett betydligt bättre köp. Om inte finns i20 Active i en snålare 100 hk-version av samma motor med femväxlad låda och magrare utrustning från 159 900 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i20 Active?
Pris, från kr: 189 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 407/B 176/H 153.
Bagagevolym, l: 326–1 042.
Tjänstevikt, kg: 1 273
Motor: Trecylindrig bensinturbo, 998 cm3. Maximal effekt 120 hk vid 6 000 varv. Maximalt vridmoment 172 Nm vid 1 500–4 000 varv.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s.
Deklarerad förbrukning: 5,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Dacia Sandero Stepway, Citroën C4 Picasso, Fiat Panda, Kia Soul, Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008, Suzuki Ignis.
Plus: Tuff design, utrustning, utrymmen, garantier.
Minus: Pris, komfort, förbrukning, okultiverad motor.
Vad nytt? Suvifierad småbil utan fyrhjulsdrift.
För vem? Den med mottot: så tuff som möjligt, så billigt som möjligt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.