Det är mycket "i" hos Hyundai just nu. Först kom i30, sedan i10. Och snart är det dags för i20, som ska täppa igen hålet mellan de två andra modellerna.
Den nya bilen gör Sverigedebut i början av nästa år och ersätter Hyundai Getz, som tjänat ut efter sex år på marknaden. i20 håller klassiska småbilsmått och mäter drygt 390 cm mellan kofångarna. Det innebär att den i storlek är ungefär som en VW Polo eller Ford Fiesta.
Jämfört med föregångaren Getz är den nya Hyundai-modellen drygt tio cm längre och fyra cm bredare, medan höjden är densamma.
Men lika viktigt för de oväntat generösa kupéutrymmena är det ökade axelavståndet: på nya i20 sitter hjulen bokstavligen ute i hörnen. Till och med i baksätet får vuxna plats och sitter hyggligt och det är ingen självklarhet i en småbil. Bagageutrymmet på 295 liter hör också till storleksklassens rymligaste.
Även köregenskaperna får tummen upp. i20 är kanske inte den livligaste och skojigaste småbil vi provat. Men den är stadig och trygg att hantera och såväl väghållning som körsmidighet får med beröm godkänt.
Fjädringskomforten är, med småbilsmått mätt, behaglig och bilen klarar de flesta ojämnheter med glans. Det är bara korta och tvära gupp som vållar vissa problem. Bullernivån törs vi inte säga så mycket om innan bilen fått bekänna färg på svensk asfalt: provkörningen gjordes på släta tyska vägar.
Vi testade i20 med två motoralternativ, båda dieslar. Trevligast var den lent arbetande 1,4-litersmotorn på 90 hk, som dock inte kommer till Sverige förrän i mitten av nästa år. Orsak: den har ännu inte partikelfilter.
1,6-litersdieseln på 115 hk, som känns igen från Hyundai i30, finns däremot från start. Den är lite råare i gången än 1,4:an, men är både kraftfull och tillräckligt snål för att klara den svenska miljöbilsgränsen. Förbrukningen är 4,3 l/100 km och koldioxidutsläppet ligger på 115 g/km.
Några bensinbilar fanns inte tillgängliga vid provkörningen. Synd, eftersom merparten av alla i20 som säljs i Sverige kommer att vara bensindrivna. Två motorval finns: 1,2 l/78 hk eller 1,4 liter/100 hk. Båda modellversionerna är bränslesnåla, men ingen av dem klarar koldioxidgränsen på 120 g/km och uppfyller därmed inte de svenska miljöbilskraven.
Redan i basutförande, 1.2 Comfort, är nya i20 vettigt komfortutrustad. I priset ingår bland annat luftkonditionering, ljudanläggning, kylt handskfack, elfönsterhissar fram, elstyrda ytterbackspeglar och tonade rutor.
Hyundai har heller inte snålat på säkerhetsdetaljerna. Antisladdsystem är standard, liksom sex krockkuddar, aktivt pisksnärtskydd i framstolarna och bältespåminnare på alla fem sittplatser.
När det gäller krocksäkerheten sticker Hyundai ut hakan och hävdar att nya i20 är klassledande på den punkten. Men det är fortfarande ett obevisat påstående, bilen är ännu inte testad av Euro NCAP.
i20 finns vid säljstarten i februari enbart som femdörrars halvkombi. Lite längre fram på året kommer bilen även i ett karossutförande med tre dörrar. Dessutom finns en dieseldriven miljöversion, i-Blue, på programmet. Den dyker upp i slutet av 2009 och har ett koldioxidutsläpp på 98 g/km och en bränsleförbrukning under 3,8 l/100 km.
Några svenska priser för Hyundais nya modellserie var inte klara när detta skrevs. Men gissningsvis kommer enklaste i20 1,2 Comfort att kosta mellan 115 000 och 120 000 kronor. *
Testinformation
Modeller i det här testet:
Hyundai i20Betyg
Pris: Från drygt 115 000 kr.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Februari 2009.
Mått, cm: L 394/B 171/H 149.
Tjänstevikt: 1 160-1 310 kg. Släpvikt: 850-1 100 kg.
Motorer: 1,2 l/78 hk/119 Nm. 1,4 l/100 hk/137 Nm. 1,6 l CRDi/115 hk/260 Nm. Alla motorer har fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar och kamkedja.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, fem- eller sexväxlad manuell låda. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Toppfart 170 km/tim (1,2), 181 km/tim (1,4), 190 km/tim (1,6 CRDi). 0-100 km/tim på 12,9 s (1,2), 11,6 s (1,4), 10,7 s (1.6 CRDi).
Bränsleförbrukning: 5,2 l/100 km (1,2), 5,6 l/100 km (1,4), 4,3 l/100 km (1,6 CRDi).
CO2-utsläpp: 124 g/km (1,2), 133 g/km (1,4), 115 g/km (1,6 CRDi).
Närmaste konkurrenter: Ford Fiesta, VW Polo, Opel Corsa, Toyota Yaris m fl.
Vad nytt? Hela bilen
För vem? Den som vill ha en eknomisk, välutrustad och hyfsat rymlig stadsbil
Bra köp? Javisst, om priset blir vettigt och i20 klarar Euro NCAP:s krocktester med hedern i behåll
Plus: Säkra köregenskaper, bra utrymmen, välvald utrustning.
Minus: Strålkastarrengöring saknas, ej krocktestad.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
BRA!!Hyundai Getz 1,4 Aut. Är OK!!Hoppas att i20 Aut.
är OK.Hyundai har ju bästa
Rostskyddet på marknaden....
Tänk OM Volvo hade ngt som
kunde matcha....men Volvo ÄR
historia!!! K S.
Till KAY S.
"Hyundai har ju bästa Rostskyddet på marknaden....", skriver du.
Vem har lurat i dig det? För du kan ju inte ha läst rostregistret i Vi bilägare (eller var det ironi det du skrev?).
Hyundai har definitivt inte det bästa rostskyddet på marknaden. Däremot ligger den bra till om man jämför med övriga asiatiska tillverkare.
Jag har en Getz 1,6 aut, den är toppen, snabb och be§kväm.
Jag har en Getz- 07 med automatlåda. Jag är helnöjd med den. Liten utanpå och stor inuti. Jag har oljebehandlat den för att slippa rost. Trevlig att köra.
Köpte en i10 1,2 miöljöbil i nov förra året, bytte raskt till en i20-Diesel i förra veckan när miljöbilspremien föredömligt utbetalats för i10. Utan överord vill jag påstå att det är en bil som ger väldigt mycket bil för pengarna. Snål, stark, snabb, smidig och snygg är fem s-ord som beskriver bilen mycket bra. Motorn på 115hk, 260nm är en fröjd både för plånbok och bilentusiast. Starkast i klassen och billigast! Dessutom med 6-växlad vxllåda som standard. Tror att med dessa ord de flesta konkurrenter kan slänga sig i väggen!!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.