Trots sin nya, starka motor är inte Hyundai i10 särskilt rolig att köra. Det krävs höga varv och en hel del arbete med växelspaken för att utnyttja de extra hästkrafterna. Lägg till en ganska slapp växellåda och okänslig servostyrning till bilden och du förstår att detta knappast är bilen man gärna smiskar längs favoritrallyvägen.
Hyundais minsting har andra kvalitéer. Upprätt sittställning, raka linjer och kompakt drivpaket gör att de minimala yttermåtten utnyttjas maximalt. I i10 får förvånande mycket plats, även om man inte ska tro att fem fullvuxna kan åka på långresa i den. Därtill är bilen för liten.
Stolarna är relativt små och enkla. I hög fart är i10 bullrig och fjädringen är inte särskilt följsam. Det dunkar hårt när man passerar vägskarvar.
Små yttermått och föredömlig sikt gör däremot bilen lätt att hantera i stadstrafik och synnerligen enkel att parkera.
Fyra stjärnor
För säkerheten är det någorlunda väl sörjt. Fyra stjärnor i provet hos Euro-NCAP är hyggligt även om det nu kommer allt fler småbilar som klarar högsta betyg, fem stjärnor. Sidokrockkuddar och antisladdsystem är i alla fall standard.
Utrustningen är för övrigt generös med tanke på det låga inköpspriset. Luftkonditionering, centrallås, cd-stereo, larm och elhissar i framdörrarna är standard. Dessutom har Hyundai ett väldigt bra garantipaket: tre års fabriksgaranti utan milbegränsning och därefter ytterligare sex års "kvalitetsgaranti" på en rad utvalda komponenter så som motor, växellåda, luftkonditionering mm.
Slutsatsen blir att Hyundai i10 tillhör de klokaste småbilsköpen man kan göra idag.
Pris, kr från: 109 900.
Modell: Femsitsig, femdörrars halvkombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 357/B 160 /H 154.
Tjänstevikt, från: 1 090 kg.
Släpvagnsvikt: 800 kg
Motor: 4-cyl. Cylindervolym: 1 248 cm3. Max effekt: 78 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 118 Nm från 4 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 12,8 sek. Toppfart 166 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 l bensin/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Toyota Aygo (Peugeot 107, Citroën C1), Chevrolet Matiz, Kia Picanto.
Vad nytt? Starkare motor och antisladd gör Hyundais småbil hetare.
För vem? För den förnuftiga stadsbon.
Bra köp? Ja. Med antisladd tillhör i10 de allra mest intressanta minibilarna.
Plus: Rymlig (för sin storlek). Pris. Generös utrustning. Garantier.
Minus: Stötig. Bullrig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den här typen av bilar, med låg vikt och som används främst i stadstrafik, behöver ett ordentligt skydd mot pisksnärtskador. Hyundai i10 är dålig på den punkten, enligt den mätning som Euro NCAP gjorde den 26 november. Med tanke på att detta är den vanligaste skadetypen vid bilkollisioner måste man avråda från köp.
Kanske värt att nämna att det är en s.k. "miljöbil" med - fram juni 2009 - 10tusen i miljöbilsrabatt vid privatköp.
@Per: finns det bilar i denna prisklass som har bra pisksnärtsskydd? Jovisst, säkrast är att avråda alla från att köra bil överhuvudtagit ;-)
När ni talar om miljöbilar så skulle jag hemst gärna att ni tittar på och gärna testar Opel Corsa 1,3 CDTI. Vi har köpt en sådan, har haft den sedan maj månad i år och är mycket förtjusta i den. Vi har kört 900 mil och medelförbrukningen hittils är strax över halvlitern per mil. Och det sägs ju att det skall bli mindre!? Den känns som en betydligt större bil att köra, är följsam och snabb i vändningarna och bekväm att åka i. Ge oss och andra en test på den här bilen i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Varför har inte Volvo och Saab tagit fram en likvärdig eller bättre bil än den här kan man fråga sig så här med eftertankens bleka verklighet i åtanke??? Tack för en bra och läsansvärd teknisk tidning förresten! Hälsningar Rolf
@Onehp. Min kommentar grundas på att just denna bil ingick i den första gruppen bilar som bedömts av EuroNCAP med avseende på pisksnärtskydd, och där utmärkte den sig som en av de allra sämsta. Det finns många säkrare bilar i samma prisklass om man väljer begagnat, särskilt Volvo och Saab. Bland nya bilar är t.ex. nya Ford Fiesta bättre, men dyrare. Ännu större och dyrare, och med ännu bättre skydd, är VW Golf VI samt Alfa Romeo MiTo. Man kan alltså välja en äldre eller dyrare bil för att få ett gott skydd mot pisksnärtskador. Jämfört med risken för ett livslångt lidande, sjukvårdskostnader och produktionsbortfall är det ett bra byte. Det är på tiden att riskerna med pisksnärtskador uppmärksammas. Därför är det mycket glädjande att Euro NCAP äntligen mäter skyddet mot dessa skador.
Synd bara att 9-åriga Kvalitetsgarantin har tagits bort.
Tillbaka till 3-års garanti.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.