Nästa artikel
Provkörning: Hyundai i10 1,1
Provkörning

Provkörning: Hyundai i10 1,1

Publicerad 26 februari 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Hyundai missade miljötåget och tappade 14 procent av sin försäljning i Sverige förra året. Nu kommer i10, Hyundais första bil som är miljöbilsklassad i Sverige. Då gör Hyundai misstag nummer två - i10 kommer nämligen inte att finnas med ESP (antisladd) vid lanseringen. Den finessen erbjuds inte kunderna förrän till årsskiftet.

I Sverige har miljömedvetandet kommit i ropet som aldrig förr. Den stora efterfrågan på miljöbilar satte fart ordentligt när miljöbilspremien på 10 000 kronor infördes förra våren.

Det var långt tidigare än vad Hyundai-importören hade räknat med och plötsligt befann man sig i läget att inte kunna erbjuda den bil som efterfrågades. Resultatet av det kunde avläsas i förlorade marknadsandelar, från 3,22 procent 2006 till 2,55 procent 2007. Minus 1 283 bilar.

Nu ska Hyundai försöka återta positionerna med sin första miljöbil, småbilen i10 med ett CO2-utsläpp på 119 g/km. 

Miljö är som sagt ett nyckelbegrepp för svenska bilköpare. Säkerhet är ett annat, minst lika viktigt. Och då undrar man vilken strategi som ligger bakom beslutet att lansera i10 utan ESP?

Från den svenska importören hade man förstås helst sett att i10 försetts med ESP redan från början. Men av någon anledning har det beslutats centralt att modellen inte får antisladd förrän den nya 1,2-litersmotorn är klar. Och det motoralternativet får svenska kunder vänta på till nästa årsskifte.

Sväljer bagage
Hyundai i Sverige tror inte att ESP ska vara av avgörande betydelse för kunder som vill ha en billig, liten bil. Och en sådan är i10 förvisso. Grundpriset för 1,1-litersmotorn på 66 hästar är 89 900 kronor. Med miljöbilspremien på 10 000 kr avräknad, innebär det att i10 kostar lika mycket (lite) som föregångaren Atos, 79 900 kr.

I10 är 3,5 meter lång och med klassens längsta axelavstånd får fyra fullvuxna personer lätt plats i den femsitsiga kupén. De tar sig in och ut ur bilen på ett bekvämt sätt tack vare stora dörrar och takmonterade handtag runt om.

Hyundai i10 är i första hand en stadsbil. Man håller lätt reda på alla fyra hörn och sikten och den fina svängradien bidrar också till att den är smidig att hantera även där det är trångt. Stora sidobackspeglar underlättar ytterligare att hålla bra koll på den omgivande trafiken.

Men visst klarar den även längre transporter och med bara två i bilen får man faktiskt plats med en hel del bagage också genom att fälla ryggstöden bak.

Bara 66 hästar och en cylindervolym på 1,1 liter innebär förstås att i10 inte är något kraftpaket, vilket blir väldigt påtagligt framför allt vid omkörningar. Men den lilla motorn överraskar ändå positivt och gör ett bra jobb tack vare en väl anpassad utväxling.

Och snålt går den! Den angivna förbrukningen vid blandad körning är fem liter/100 km och landsvägskörning ska den klara på 4,4 liter/100 km.

Krockkudde kostar extra
I grundutförandet (e-Base) för 89 900 kr saknas krockkudde på passagerarsidan, AC, fjärrstyrt centrallås, intervall för vindrutetorkare, ställbar förarstol i höjdled, elhissar och varvräknare. Dessa finesser får man om man lägger till 10 000 kr för ett utrustningspaket (e-Sense).

Garantierna är nio års kvalitetsgaranti (max 15 000 mil) inklusive tre års nybilsgaranti, tio års rostskydd, tre års lack, vagnskada och vägassistans.
Hyundai i10 är inte krocktestad av Euro NCAP ännu.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai i10 1,1

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai i10 1,1

Pris: Från 89 900 kr.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Mitten av mars.
Mått, cm: L 357/B 160/H 154.
Tjänstevikt: 1 090 kg.
Släpvagnsvikt: 700 kg.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, 1 086 cm3. Max effekt: 66 hk (48,5 kW)/5 500 v/min. Max vrid 98 Nm/2 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 15,6 s. Toppfart 151 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Toyota Aygo, Citroën C1, Kia Picanto m fl.

Vad nytt? Helt ny bil i småbilsklassen.
För vem? För stadsbor som prioriterar miljö och ekonomi.
Bra köp? Ja, när bilen småningom finns med ESP.

Plus: Snål, smidig i stan, välbyggd.
Minus: ESP dröjer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-02-20 03:46
Ray (ej verifierad)

Verkligt dumt att inte förse bilen med ESP från start! Samma misstag gjorde Toyota och PSA-gruppen med trillingarna Aygo/107/C1. Nu har dom ju så bra UTAN ESP och det kanske har avgjort saken för Hyundai. OBS! Nu finns trillingarna med ESP.

#2 • Uppdaterat: 2008-04-18 01:31
Kalle-Anka (ej verifierad)

Fjanteri!!!! Hur många bilar idag är med anti-sladd? Med vår gamla bilpark i Svedala inte mer än 2% av Sveriges bilstock. Hur många dåliga bilförare luras inte av att ha anti-sladd? -Jag har anti-sladd, det fixar bilen!!! Löjligt!!!!!!!!!!!

HAr en Saab 9-3 (07) med anti-tjafs. Fick vattenplaning i höstas på motorväg. Inte faán räddade den mig! Det fick jag rädda upp själv när det gick på tvären. Och den bilen kostar 3,5ggr mer. Så "Vi bilägare" sluta suga avde stora bilmärkena!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.