Nästa artikel
Provkörning: Hyundai Genesis Coupé 2,0T (2011)
Provkörning

Provkörning: Hyundai Genesis Coupé 2,0T (2011)

Publicerad 6 april 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Motor fram och drivning bak, hård fjädring och trånga utrymmen i en låg, svällande kaross – Hyundai Genesis är en äkta sportkupé som kan utmana sin förare. På gott och ont.

213 hästar i motorn. 400 dubb i varje däck. Två kilometer slingrig isbana på sjön. Vilken körfest!

Den kommer av sig direkt. I första svängen slår ESP:n till så det sjunger i systemet och bilen nästan tvärstannar. Men till vänster om ratten sitter en knapp. Den slår av antisladdsystemet. Sen blir det åka av!

Jag avverkar isbanan med breda sladdar och brett leende – jag hade nästan glömt hur roligt det var. Med dagens moderna framhjulsdrivna bilar är ju iskörning en rätt rak upplevelse men i Hyundai Genesis blir allt som förr igen när bilarna drev bak och sladdade vilt.

Hyundais sportkupé är byggd enligt grundprincipen för sportigt lagda bilar: under den ansenliga motorhuven sitter en fyra med 213 hästar eller en V6:a med 303. I kupén finns två rejäla sportstolar och ett par barnsäten. Hjulupphängningarna är hårt åtdragna och en diffbroms mellan bakhjulen ser till så drivkraften fördelas effektivt.

På isbanan fungerar det inte alls med ESP-systemet inkopplat, men ute på vägen känns det skönt att elektroniken finns, för bakhjulen släpper lätt. Det är lite svårt att få till ett mjukt samspel mellan gas och koppling. Motorn griper in ganska abrupt vid varje växling.

Kräver aktiv körning
Hyundai kallar Genesis för ”långfärdsbil med goda fartresurser och hög komfort” men inte skulle jag orka åka så många timmar i Genesis. Redan i laglig lunk på landsvägen måste vi samtala med höjda röster, för det väsnas våldsamt från de breda 19-tumsdäcken, motorn morrar och fartvinden fräser.

Vi studsar i sätena där tjällossningen veckat vägen. Fjädringen stämmer väl till ljudkomforten.

Det blåser ute. Det känns. Vindbyarna knuffar karossen hit och dit och jag måste hela tiden sitta och småparera med ratten. Men det är väl det som kallas att köra aktivt.
Minsta Genesis-motorn har 213 hästar och det kan man väl tycka skulle räcka.

Men prestanda är inte märkvärdiga. 0–100 km/tim på åtta sekunder innebär att Genesis blir ifrånåkt av de flesta konkurrenter. Det är en tung bil (1 570 kg) och det känns som om en hel del hästar står kvar i stallet.

– Koreanska ponnyhästar, muttrar medpassageraren.

Sexan ger vacker bas
V6:an på 3,8 liter är bästa motorvalet, även om den gör bilen 40 000 kr dyrare. Den drar iväg till 100 km/tim på 6,3 sekunder och ryter med en högljudd men vacker bas. Dessutom är den snålare än den fyrcylindriga motorn vid svensk landsvägskörning, trots att sexan är ihopkopplad med en sexstegad automatlåda.

Hyundai Genesis är ingen ny bil. Den visades som koncept redan 2007 och har sålts i USA i ett par år. Om europeerna faller för koreanska bilmuskler återstår att se. Till Sverige kommer 125 bilar att bjudas ut till spekulanter som gärna betalar över 300 000 kronor för möjligheten att dra upp en riktig bredsladd.

Vill du se hur en Hyundai Genesis kan köras, gå in på Youtube och sök på ”Rhys Millen Hyundai Genesis drifting” (till exempel den här).

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai Genesis Coupé 2,0T

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai Genesis Coupé 2,0T

Pris, kr från: 309 900.

Modell: Sportkupé med två dörrar.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 463/B 187/ H 139.

Motor: Fyrcylindrig, turbomatad med variabla ventiltider, multipoint-insprutning och dubbla överliggande kamaxlar. Effekt 213 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 299 Nm vid 2 000 v/min.

Prestanda: 0–100 på 8 s. Toppfart 223 km/tim.

Bränsleförbrukning, bl körning: 9,5 l/100 km.

CO2-utsläpp: 220 g/km.

Konkurrenter: Peugeot RCZ, Audi TT, Honda CR-Z, VW Scirocco, Nissan 370Z.

Vad nytt? Snygg sportkupé med genuin karaktär.

Bra köp? Den som gillar att sladda och inte är märkessnobb.

För vem? Det finns billigare sportkupéer med bättre komfort. Men vill man ha en bakhjulsdriven, lite råbarkad bil så är den kanske värd priset.

Plus: Designen, växellådan, ESP Off-knappen.

Minus: Högljudd, hårdfjädrad, törstig, dyr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-06 19:37
Roger Skagerström

Synd att den har så knasigt ful grill och konstiga sidorutor, annars hade jag nästan velat ha en :p

#2 • Uppdaterat: 2011-04-06 22:38
Roger Skagerström

För övrigt - snyggt att de står RS TURBO på motorn ;) Opel skriver också ut ordet Turbo på bakluckorna nu för tiden. En renesans för detta förr så förtroendeingivande ord? :p

Synd att kåpaset är gjort i plast och ser ut som det är nåt nån limmat dit i efterhand dock ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.