Hyundai har varit med och jämnat vägen för andra billiga mikrobilar, det vill säga 3,5-metersklassen. Sedan introduktionen i Sverige för fem år sedan har priset ökat från 69 900 till 76 900 kr för den nya modellen. Men då har man också lagt till vagnskadegaranti. Så priset är i stort sett detsamma.
Atos Prime som modellen numera heter, är nybilen vars främsta konkurrent troligen är en större begagnad bil. Det har ändrat sig under åren och nu finns flera alternativ i mikroklassen som dessutom kan priskonkurrera.
Förra modellen var inte direkt vacker. Den nya har, trots att man behållit den praktiska karossformen, ett betydligt mer harmoniskt och modernare utseende. Vagnen är numera sex cm längre, tre cm bredare och en cm lägre.
Inredningen är i stort sett identiskt med föregångare precis som den kryckiga sittställningen, typ kyrkbänk. Skjutmånen bakåt av stolen är inte tillräcklig för långa personer. För övrigt är utrymmena maximalt utnyttjade.
Delning, fällning och vikning av bakre ryggstöd och säte innebär ett praktiskt utnyttjande särskilt av bilens höjd.
Atos Prime överraskar med att ha en acceptabel ljudnivå för denna bilklass, så länge man inte kör fortare än 70-80 km/ tim. Därefter blir motorljudet och vindljudet påtagligt. Och vid 110 är motorns surrande enerverande, åtminstone vid längre körningar. Bullret är däremot lite lägre i 120 jämfört med 110.
Numera är det samma motor i Atos Prime som i Getz 1,1. Det innebär i och för sig samma effekt, 58 hk som tidigare, men ett något bättre vridmoment vid lägre varvtal. Det är å andra sidan knappast fartresurserna, eller snarare bristen på dem, som gör att man väljer den här bilen. Toppfarten är i och för sig mer än tillräcklig och det känns som om man kör 200 redan vid 90 km/tim. Accelerationen är hyfsad upp till 50-60 km/tim, men 0-100 km/tim tar drygt 15 sekunder enligt tillverkaren. För oss stannade klockan på lite drygt 16 sekunder. Men som redan nämnts - vad gör det?
Mer förnöjsam är bränsleförbrukningen. Trots att vårt prov-exemplar inte ens hade rullat 100 mil stannade förbrukningen vid 7,0 l/100 km. Och då handlar det i ärlighetens namn mest om stadskörning och snabb landsväg/motorväg.
Fjädringen är ganska fast och med 60-profildäck går bilen hyfsat på kurvig väg. Styrningen känns lite trög och visst lutar skåpet en del när man provar en undanmanöver, men för övrigt är den lätt att hantera. Och det är ett fåtal som klår en vändcirkel på 9,1 meter.
Säkerhet offras
Tyvärr offras en del säkerhet på lågprisets altare, GL-modellen saknar därför ABS-bromsar och har bara krockkudde framför föraren. ABS och krockkudde på passagerarsidan ingår där-emot i Atos Prime GLS. Man kan inte köpa fler krockkuddar eller ett antisladdsystem. AC kan däremot eftermonteras och kostar då cirka 10 000 kronor.
Karossens skydd har för övrigt förbättrats bland annat genom längre rambalkar, förstärkta stötfångare och med en tvärbalk under instrumentpanelen.
Krocksäkerheten är annars en av anledningarna till att tänka sig för innan man köper en mikrobil, oavsett fabrikat. Man möter betydligt större och tyngre bilar i trafiken, vilket talar mot riktigt små och lätta bilar.
Garantierna är ett av Hyundais starka argument. Tre års nybilsgaranti och vagnskade-garanti, sex års rostskydd och nio år/20 000 mil elektronikgaranti är ett av marknadens bättre konsumentskydd och kan bidra till låga ägandekostnader.
Testad i Vi Bilägare nummer: 16/2003
Pris: 85 800 kr. (GL, 76 900 kr). Säljstart 22 november 2003.
Tillverkningsland: Indien.
Kaross: 5-dörrars kombi.
Längd/ bredd/höjd: 356/152/157 cm. Tjänstevikt: 960 kg.
Motor: Rak 4-cyl, 1 086 cm3, 58 hk vid 5 450 v/min, 89 Nm vid 2 850 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell växellåda, drivning på framhjulen.
Prestanda (enl tillv): 0-100 km/tim på 15,8 sek, toppfart 146 km/tim.
Bränsleförbrukning: 5,9 l/100 km vid blandad körning.
+ Lågt pris, låg bränsleförbrukning, bra garantier.
- Körställningen för långa personer, bullrig i hög fart, ej ABS i GL-modellen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.