Nästa artikel
Provkörning: Honda Jazz Hybrid (2011)
Provkörning

Provkörning: Honda Jazz Hybrid (2011)

Publicerad 17 mars 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Honda Jazz Hybrid är den första småbilen med hybridsystem för att hålla förbrukningen nere. Ändå är den långt ifrån så snål i verkligheten som förväntat. Vi har provkört.

Hybridsystem med både bensin- och elmotor har Honda haft i flera år. Hondas senaste generation hybridlösningar har funnits i modellerna Insight och CR-Z och nu har det hittat ner till småbilen Jazz. Fast egentligen har tekniken redan utprövats i Jazz, som fungerat som testbänk till de andra Honda-hybriderna.

I Honda Jazz är elmotorn bara på 14 hk, att jämföra med Toyota Prius där elmotorn är på 68 hk. I Honda är elmotorn mer av en extrahjälp vid acceleration. I extremt låga hastigheter kan också elmotorn driva fram bilen korta sträckor, några hundra meter eller så. Men så fort föraren trycker på gaspedalen övergår drivningen alltmer till bensinmotorn.

Skillnaden inte så stor
Skillnaden mellan den av tillverkaren angivna förbrukningen på 4,5 l/100 km och 6,8 l/100 km som bilens instrument visade, är förvånade stor. Det ska erkännas, vi kunde ha kört snålare med Honda Jazz. Men vid vår provkörning ingick en del motorvägskörning och körning på kurviga småvägar. Med högre tempo höjs också förbrukningen.

Att Jazz Hybrid är snålare med bränslet än motsvarande bensinbil är inte så förvånande. Men skillnaden är inte anmärkningsvärt stor. Med 100 bensinmotor på 1,4-liter uppges Jazz dra 5,5 l/100 km blandad körning. Det finns dieselmotorer som är minst lika snåla som Jazz Hybrid.

Att köpa sig lägre förbrukning är inte billigt. Jämfört med basmodellen av Jazz 1,4 är påslaget för hybridversionen 40 000 kr. Men då ingår också en högre utrustningsnivå. Med likvärdig utrustning är prisskillnaden 30 000 kr.

Om det är prisvärt för att, rent teoretiskt, spara en deciliter bensin per mil är givetvis upp till varje köpare att bestämma.

Lättkörd – inte körglad
Honda är kända för att göra körglada bilar. Men det stämmer tyvärr inte på Jazz. Bilen är mycket lättkörd – men inte körglad. Styrningen är mycket lättgående, en fördel vid parkeringsmanöver. Men vid all annan körning upplevs styrkänslan som diffus och vag.

Vi anmärkte redan på det på vår långtest-Jazz från 2009. Honda uppger att man har förbättrat styrningen, men det kunde vi inte märka något av. På kurviga vägar kränger också Jazz en del.

Inte heller motorn eller växellådan bidrar till att höja körupplevelsen. Den steglösa CVT-lådan är tämligen seg i reaktionen. Och vid gaspådrag brölar motorn så högt att det är svårt att samtala inne i kupén.

Den stora fördelen med Jazz är istället utrymmena och flexibiliteten. Jazz är bra utrymmesutnyttjad och rymmer mer än traditionella småbilar.

Hybridkonstruktionen har inte inneburit några förändringar av innerutrymmena. Baksätet kan enkelt vikas ihop och då kan man få plats med en cykel eller höga blomväxter istället för baksätespassagerare. Om baksätet istället fälls ned på traditionellt sätt ryms 2,4 meter lång last eller 1 320 liter bagage. Med baksätet i normalläge ryms 300 liter.

Jazz Hybrid skiljer sig från bensinversionen inte bara genom motorbestyckningen utan också på några detaljer. Blå instrumentbelysning istället för gul är en sådan. Det går också att köpa till läderklädsel, vilket inte finns till vanliga Jazz. Förarplatsen ger en mer påkostad känsla än i de flesta småbilar.

Exteriört märks också små förändringar som en ny grill och att stötfångare och strålkastare har fått en ny design. På bakluckan står det hybrid i blockskrift för att signalera för omgivningen att det inte handlar om någon vanlig småbil.

Förra året såldes 265 Jazz i Sverige. I år hoppas importören sälja 600 exemplar, varav 250 jazz Hybrid.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda Jazz Hybrid

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Honda Jazz Hybrid

Pris: 189 900 kr.

Säljstart: Slutet av mars.

Modell: Fyrdörrars halvkombi.

Mått, cm: L 390, B 170, H 153.

Tjänstevikt: 1 162 kg.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1 339 cm3, max effekt 88 hk vid 5 800 v/min. Max vridmoment 121 Nm vid 4 500 v/min. Elmotor max effekt 14 hk vid 1 500 v/min. Max vridmoment 78,5 Nm/vid 1 000 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim 12,6 s. Toppfart 177 km/tim.

Bränsleförbrukning: 4,5 l/100 km blandad körning.

Co2-utsläpp: 104 g/km.

Konkurrenter: Toyota Prius, Volkswagen Polo Bluemotion, Opel Corsa Ecoflex, Mercedes A-klass Blue Efficency.



Vad nytt? Hybridteknik med elmotor på 14 hk.

För vem? För den som vill ha en rymlig och flexibel småbil.

Bra köp? Nja, priset är högt och förbrukningen är inte så låg som väntat.

Plus:  Flexibel inredning, goda utrymmen.

Minus: Styrning, högt pris, inte så snål.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-23 00:58
Torsten Stener

Har kört 450 mil under 4 månader med min nya Jazz Hybrid. Har tildigare haft en Jazz -07 4500 mil.
Genomsnittet under dessa 450 mil är exakt 0,5 lit/mil.
Då ingår en hel del motorvägskörning. Vid utpräglad snålkörning har jag varit nere i 0,38 lit/mil. Det är c:a 0,2 lit/mil mindre än föregångaren.
Att motorn är bullrig är bara bullshit. Den hörs mindre än de flesta bilar jag åkt i. Har 25 år i bilbranschen!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.