Det handlar mest om smärre detaljer, som till exempel hur automatlådan ska växla. Honda har också filat en hel del på chassit och fjädringen för att uppnå köregenskaper optimerade för Europa.
Det första som slog mig vid provkörningen var att Honda Jazz upplevs ha förhållandevis lågt vägbuller. Men eftersom färden gick på danska vägar, som har slätare asfalt än i Sverige är det rimligt att anta att bilen kommer att väsnas mera här. Enligt Honda har verkligen buller och vindbrus minskats med den nya plattformen.
Under de första milen åkte jag i passagerarstolen fram, när en kollega körde. Jag reagerade då över att det inte gick att skjuta stolen längre bakåt, trots att det fanns utrymme till det. I förarstolen satt jag något bättre tack vare bra justermöjligheter, men hade gärna haft en mer vinklad sittdyna.
Från förarplatsen har man riktigt bra sikt framåt, åt sidorna och snett framåt vilket annars är ett problem i många bilar beroende på de sluttande främre stolparna. Däremot kunde jag inte se var nosen, som är starkt sluttande, slutar. Bilen är kort och väljer man utrustningsnivån Comfort ingår parkeringssensorer både fram och bak.
Autobroms är standard oavsett vilken utrustningsnivå man väljer. Honda följer trenden med en förhållandevis välutrustad ingångsmodell. Man får förutom autobroms starthjälp i backe, bluetooth, start&stopp, manuell AC, farthållare, regnsensor och så det Honda kallar ”magic seats”som introducerades i första modellen av Jazz. Det innebär att man kan fälla sittdynan i baksätet upp mot ryggstödet och där få plats med riktigt höga föremål.
Honda har lyckats bra med kalibreringen av vägegenskaperna. Jazz är alert och trevlig på vägen. En anledning är att man sänkt rollcentrum i fronten och höjt den i bakvagnen. För att matcha stabiliteten har fjädring och krängningshämmare anpassats till de kvickare reaktioner man uppnått genom dessa förändringar.
Jag körde en bil med CVT-växellåda och den passar fint också med den lilla maskin som Honda erbjuder till Jazz. För närvarande finns inte fler alternativ. På en fråga om varför inte Jazz Hybrid tas till Europa fick vi svaret att den blir för dyr.
Den nya CVT-växellådan ger inte bara en bekvämare körning. Med automaten blir bränsleförbrukningen lägre, bara 5,3 l/100 km mot manuella versionens 6,1. Det beror på att man med CVT-låda kan optimera motorns arbetssätt och hålla den inom sitt mest effektiva intervall genom att kontinuerligt variera utväxlingen. För även om växellådan har sju simulerade steg så kan utväxlingen variera något mellan dem. Med växelpaddlarna vid ratten kan man köra aktivt, till exempel förbereda en snabb omkörning.
Man får motorbroms också med Hondas CVT-växellåda när styrsystemet känner av en hastighetssänkning, körning i nedförsbacke eller vid kurvtagning.
Nya Jazz har vuxit 9,5 cm på längden. Axelavståndet har ökats med tre centimeter och bränsletanken är placerad mitt under bilen. Det har givit betydligt rymligare baksäte. Dörrarna är breda, öppnar stort och gör insteget bra både fram och bak. Bagageutrymmet klarar 354 l. Maximal släpvagnsvikt är 1 000 kg.
Den typiska Jazzägaren är över 60 år och bilen ägs lika ofta av kvinnor som av män. Honda Sverige räknar med att 70 procent av försäljningen går till tidigare ägare som vill byta upp sig. Men det kommer inledningsvis bara 300 bilar till Sverige, knappt en tredjedel med CVT-låda.
Tre utrustningsnivåer erbjuds. Trend är ingångsmodell. Infotainmentsystemet, Honda Connect som ingår i Comfort och Elegance, har förinstallerade appar och är Androidbaserat.
Vi tycker nog att Honda Jazz borde vara intressant också för yngre. Det är en förnuftig bil från världens största tillverkare av motorer – om man räknar alla Hondamaskiner i såväl, bilar som båtar, gräsklippare, jordfräsar, anläggningsmaskiner med flera.
Diskutera: Vad tycker du om nya Honda Jazz?
Pris, från kr: 144 900.
Modell: Femdörrars kombisedan.
Säljstart: Oktober 2015.
Mått, cm: L 400/B 170/H 152.
Tjänstevikt, kg: 1 066.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1 318 cm3. Max effekt 102 hk (75 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 123 Nm vid 5 000 v/min. VTEC med Atkinsson-funktion.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell växellåda alternativt CVT-automat med sju simulerade steg.
Prestanda: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s.
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 116 g/100 km (med 15-tumshjul).
Konkurrenter: VW Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris, Mazda 2 med flera.
Plus: Bra säkerhetspaket och utrustning, rymlig trots kompakta mått.
Minus: Långa förare behöver mer vinklat förarsätestol med mer skjutmån.
Vad nytt? Helt ny bil och motor, byggd på ny plattform.
För vem? Lilla familjen, för unga och äldre eller som andrabil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
0-100 på dryga elva,vem vill ha sådan"prestanda"?
Nä,Honda borde nog lägga ner i sverige.
Fast å andra sidan - vem behöver egentligen bättre acceleration med tanke på de hastighetsbegränsningar som finns och att vi bör försöka hushålla med drivmedlet. Det är nog mera ett skapat behov än ett reellt.
0-100 är helt utan betydelse. Vem gör fullgasaccelerationer hela tiden under körning i stan? Siffran 60-90 är viktigare tycker jag. Tog körkort när "ÅkeMjuk" var populär. För att svara på frågan så verkar det vara ett bra val.
60-90 suger garanterat ännu värre,skräpprestanda.
Kör ecodrivingstil 90%, men nog fan vill man ha prestanda och segdragning.
Finns på marknaden en mera förnuftig bil? Liten utanpå, men synnerligen praktisk invändig. Baksätespassagerarna överraskade över plats och sittkomfort. Har nu kört i 7 år över 11000 mil, och absolut ingenting har krånglat. Just som Honda brukar vara. Inga rosttendenser. Nya Jazzen väntar nu på leverans.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.