Den 182 hästkrafter starka bensinmotorn ger en effektökning på 40 procent jämfört med basmotorn. Krafttillskottet suddar bort den tidigare pen-sionärströttheten. 0 till 100 km/tim tar nu 7,8 sekunder. Backa tiden ett decennium och det är i klass med Civic Type-R.
Växelspaksknoppen har formgivits för att påminna om den i moderna klassikern S2000. Den trivsamt mekaniska känslan uppmuntrar till överanvändning. Utväxlingen är låg, vid 110 km/tim varvar motorn 2 800 v/min. Steglös automatlåda är tillval. Trots att det är frågan om marknadens skarpaste CVT-låda lägger den viss sordin på körglädjen.
Finjusteringarna har gett resultat, bilen slinker genom de portugisiska bergsvindlingarna med fin spänst i steget. Det är inte frågan om någon sportbil, men för en suv som rullar på komfortorienterade däck i 50-profil står den sig bra.
"HR-V är högst intressant för den som letar efter en körglad kompaktsuv."
Den kluriga lösningen med uppvikbar baksätesdyna finns kvar medan den mysbyxliknande tygklädseln i Sport har ersatts av textil/läderklädsel. Stolarna har blivit något fastare och mer skålade, men mina 182 centimeter upplever att sittdynan är i kortaste laget. Justerbart svankstöd och vinklingsbar sittdyna fattas. Mediaanläggningens upplägg och grafik passerade bäst före-datumet för tre, fyra år sedan.
Uppdateringen av motor och chassi gör HR-V högst intressant för den som letar efter en körglad kompaktsuv. I mitten av april står den hos handlaren.
Diskutera: Vad tycker du om Honda HR-V?
Pris, från kr: 276 500.
Svensk lansering: April.
Mått, cm: L 435/B 177/H 160.
Bagagevolym, l: 431–1 456.
Tjänstevikt, kg: 1 349.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor med turbo. 4 vent/cyl. Volym 1 498 cm3. Max effekt 182 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 240 Nm från 1 900 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda.
Prestanda: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s.
Deklararerad förbrukning: 6,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 151 g/km.
Konkurrenter: Nissan Juke, VW T-Cross, Seat Arona, Skoda Karoq med flera.
Plus: Smidigt format, baksäte av biostolstyp, körglädje, drivlina.
Minus: Bristande sittkomfort, krånglig mediaanläggning.
Vad nytt? Nytt utseende, ny motor.
För vem? Den som har behov av en praktisk suv och värdesätter tekniskt finlir.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.