Nästa artikel
Provkörning: Honda CR-V 1,6 i-Dtec Executive
Provkörning

Provkörning: Honda CR-V 1,6 i-Dtec Executive

Publicerad 12 mars 2015 (uppdaterad 13 mars 2015)
CR-V har fått bredare spårvidd och justerade hjulvinklar. Resultatet är bättre väghållning och körkänsla.
Honda CR-V har ett stabilt fäste i Europa med 750 000 sålda bilar sedan debuten 1997. Till våren får suv-klassikern en rejäl översyn.

Nuvarande generationen CR-V är den fjärde i ordningen och bilen har precis påbörjat sitt femte levnadsår. I mars kommer modellen i ett uppdaterat utförande, som till det yttre främst avslöjar sig med nya strålkastare och DRL-ljus.

Under huven hittar vi en ny starkare version av Hondas 1,6 i-DTEC-motor. Den äldre producerade 120 hästkrafter men var redan från början konstruerad för ett högre effektuttag. Med ett extra turboaggregat ger den nu 160 hk och 350 Nm. 

Den nya motorn ersätter turbodieseln på 2,2 liter som länge tjänstgjort i CR-V. Hondas femväxlade automat sorteras också bort till förmån för en nioväxlad automatlåda från ZF med enkel koppling. Honda har tagit fram en egen sjustegad dubbelkopplingslåda, men den bedömdes för klen för den nya motorn. ZF-lådan arbetar sig genom de nio växlarna på ett tryggt mekaniskt vis. Dock kunde skiftena ske snabbare både i sport- och standardläge. 

För att ha en förhållandevis liten motor och nära 1,7 ton att släpa på är CR-V:s humör relativt piggt. Arrangemanget med de båda turboaggregaten ger en jämn effektkurva. 

Den nya drivlinan väger 65 kilo mindre än den förra. Bantningen och en översyn av chassit har gjort bilen mer följsam och direktstyrd på kurvigare vägavsnitt. Styrningen har även programmerats om för att bli mindre orolig vid nolläget, något som gjort den märkbart trögare i alla lägen.

Alla versioner av nya CR-V har laserstyrd autobroms som stannar bilen om farten inte överstiger 32 km/tim. Radar- och kamerasystemet Honda Sensing möjliggör numera även autobroms i landsvägsfart. Tillverkaren säger att de med hjälp av en sannolikhetsalgoritm nu skapat en adaptiv farthållare som exemplevis kan förutse om  en bil framför dig, i en intillliggande fil, kommer korsa din väg. Systemet kallas i-ACC och ska bromsa in bilen upp till fem sekunder innan framförvarande ens börjat svänga. 

En ny infotainmentskärm, som i själva verket är en Android-surfplatta, har hängts upp framför CD-spelaren. Skärmens funktioner är lätt-överskådliga och responsen på sveprörelser och tryck är snabb. 

Trots tjockare ljudisolering bullrar det från bakvagnen i hastigheter mellan 60 och 90 km/tim, därefter tar vidbruset vid. Problemet har hängt med sedan föregående generationen av bilen. 

Uppdaterade Honda CR-V blir 3 000–4 000 kr dyrare än den nuvarande, påslaget för automatlåda uppskattas till cirka 5 000 kr. Priset bör därmed bli närmare 300 000 kronor. 

FAKTA HONDA CR-V 1,6 i-DETEC EXECUTIVE

PRIS, FRÅN KR: Cirka 300 000.

MODELL: Femdörrars suv.

SÄLJSTART: Mars. 

MÅTT, CM: L 457/B 189/H 163.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 718.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak diesel med dubbla turboaggregat, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 598 cm3. Effekt 160 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 350 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. 9-växlad automat växellåda (cirka 5 000 kr) eller 6-växlad manuell. 

PRESTANDA: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,1–5,3 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 134–139 g/km.

KONKURRENTER: Hyundai Santa Fe, Nissan X-Trail, Kia Sportage med flera.



Vad nytt?

Ny dieselmotor och nya säkerhetssystem.

För vem?

Den redan CR-V-frälste.



Plus:

Goda köregenskaper och utrymmen.

Minus:

Det märks att modellen har några år på nacken, bullrig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-13 19:06
McTar

Kommer den med uppdaterad 4-hjulsdrift?
Jag tycker den blivit snyggare efter lyftet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.