Kruxet är att tekniken är dyr, 10–15 000 kr per bil enligt vissa uppgifter, plus att det blir ytterligare en vätska att hålla reda på.
Honda struntar dock i AdBlue och ändå uppfyller den uppgraderade dieselmotorn i Civic – i grunden samma maskin som finns till CR-V och HR-V – de skärpta kraven i den senaste miljöklassen (Euro 6D-Temp).
Motorn är en av de första som har testats i riktig trafik med mobil mätutrustning. Hemligheten ligger i en ny katalysator som, utan tillsatser, bryter ned kväveoxiderna till godkända nivåer.
– Vi har hittat den optimala utformningen och vi ser till att temperaturen hela tiden är optimal, säger Ko Yamamoto, teknisk talesperson på Honda.
"Frågan är om Honda klarar sig utan avgasrening med Adblue när reglerna spetsas till 2020."
Än så länge är manuell låda det enda alternativet, en smidig sådan med en mekanisk känsla när växlarna går i. Vid 100 km/tim jobbar motorn på vilsamma 1 700 varv. Senare i år tillkommer en niostegad automat i utbudet.
Provkörningen var för kort för att göra en vettig förbrukningsmätning. De officiella siffrorna är låga men har de bäring i verkligheten? Påslaget för dieseln är 13–14.000 kr jämfört med den trecylindriga enlitersmotorn på 129 hk. Bränslekostnaden blir lägre men det krävs många mil för att ”köra in” skillnaden.
Vad som är uppfriskande är att Civic är en egen karaktär i Golfklassen. Den senaste modellen, som funnits på marknaden i drygt ett år, sticker ut med en ganska vågad design. Snabb styrning, spänstigt chassi och låg körställning bidrar till att göra den japanska bilen till en av klassens mest körglada. Fjädringen är ganska fast men inte obekväm ens på dåliga vägar. Hög ljudnivå på grov asfalt är dock en miss.
Civic har vuxit till en stor bil med goda utrymmen för passagerare, lastutrymmet är bara medelstort för en bil på 4,5 meter. Säkerhetsnivån är femstjärnig enligt Euro NCAP, automatisk nödbroms är standard.
Frågan är om Honda klarar sig utan avgasrening med Adblue när reglerna spetsas till 2020.
– Om det krävs så har vi inget val men vi ska göra allt vad vi kan för att slippa tillsatser, säger Ko Yamamoto.
Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic?
Pris, från kr: 211 900.
Säljstart: April.
Mått, cm: L 452/B 180/H 143.
Bagagevolym, l: 414–1 245.
Tjänstevikt, kg: 1 301.
Max dragvikt, kg: 1 400.
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo,
volym 1 597 cm3, max effekt 120 hk (88 kW) vid 4 000 v/min, max vridmoment 300 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell sexväxlad låda.
Prestanda: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.
Deklarerad förbrukning: 3,5 l/100 km, CO2-utsläpp 93 g/km (gamla körcykeln NEDC).
Konkurrenter: VW Golf, Hyundai i30, Mazda 3, Kia Cee’d, Peugeot 308, Skoda Octavia, Opel Astra, med flera.
Plus: Stark motor, smidig avgasrening.
Minus: Är det verkligen värt att betala prispåslaget?
Vad nytt? Uppgraderad dieselmotor.
För vem? Dieseltrogna som gärna slipper AdBlue.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.