Nästa artikel
Provkörning: Honda Civic (2017)
Provkörning

Provkörning: Honda Civic (2017)

Publicerad 8 april 2017
Nya Honda Civic kommer från start som halvkombi. Senare lanseras även en fyradörrars sedan och efter semestern dyker prestandaversionen Type-R med 320 hk upp.
Nya Honda Civic har svällt rejält och mäter numera över 4,5 meter mellan stötfångarna. Den har även vuxit som bil och såväl köregenskaper som drivlinor håller hög klass. Men varför finns ingen kombi?
Honda Civic är ett modellnamn med anor. Det har hängt med i över 40 år och när bilen nu kommer i ny skepnad är det den tionde (!) generationen i modellserien. Få bilar i Golf-klassen klår den nya Hondan när det gäller yttermått. Avståndet mellan stötfångarna är hela 452 centimeter och det gör att Civic med stormsteg närmar sig mellanklassen. Bara en dryg decimeter fattas till bilar typ Volvo S60 och jämfört med en VW Golf är nya Civic mer än 20 centimeter längre. Det är faktorer som givetvis påverkar stadssmidigheten negativt, åtminstone  när det gäller att baxa in bilen på trånga p-platser och sno runt i täta trafikmiljöer.  
 
När det handlar om köregenskaperna i stort finns inte mycket att klaga på. Tvärtom får nya Civic tummen upp på de flesta punkter. Styrkänslan är närmast perfekt och bilen reagerar i alla lägen kvickt och med exakt precision på förarens rattkommandon. Något som blir extra tydligt när vi sätter den japanska Golf-utmanaren under lite tuffare press på de slingriga bergsvägarna i Pyreneérna, strax utanför Barcelona, där provkörningen äger rum. 
Det känns som hemmaplan för Hondan. Den löper genom de tvära krökarna hur stadigt, följsamt och förtroendeingivande som helst. Men bilen har ett bredare register än så och upplevs som smidig och enkel att hantera i de flesta situationer; lättkörd i stan och stabilt bekväm på snabba landsvägsetapper.
 
Även motormässigt övertygar den nya Hondan. I basversionen sitter en nytuvecklad trecylindrig bensinturbo på 1,0 l/129 hk. Den låter ettrigt sportig vid hård acceleration, men jobbar lent och tyst vid normal belastning. Såväl effekt som vridmoment känns fullt tillräckliga för vardagsbruk. Däremot återstår att se hur mycket bränsleförbrukningen – 4,8 l/100 km enligt deklarationen – skenar när bilen körs i verklig trafik. 
 
Den exakta och lättarbetade växellådan förstärker det positiva intrycket av drivlinan, som ger en behaglig känsla av teknisk förfining. Vill man ändå slippa att växla manuellt finns en nyutvecklad steglös automatlåda (CVT) med sju simulerade växellägen att tillgå för 15 000 kronor extra. Nya generationen Civic går även att få med en mer potent kraftkälla, i form av en 1,5-liters bensinturbo på 182 hk. Den kostar från 236 900 kronor, 40 000 kronor mer än man får ge för en Civic 1,0 Comfort.

"Smarta fällningssystemet ”Magic seat”, där baksätets sittdynor hade en biostolsfunktion, bantats bort. Nu går bara ryggstöden att fälla, vilket ger en klart sämre flexibilitet än i den tidigare modellen."


Honda säger sig ha lagt ned massor av krut på att förbättra ljudkomforten i den nya bilen. Speciellt mycket jobb har lagts på att dämpa däckbullret, en av de allvarligaste skönhetsfläckarna på den nuvarande modellen. Hur de åtgärderna fungerar på grov asfalt väntar vi med att bedöma tills vi kört bilen  hemma i Sverige. På säkerhetsfronten har Honda valt att utrusta alla versioner av nya Civic med sitt Sensing-paket, som bland annat innehåller aktiv farthållare, autobroms och filhållningssystem. En klok åtgärd!
 
Kupéutrymmena i den nya bilen är klart generösare än tidigare, vilket inte är så konstigt med tanke på de kraftigt utökade yttermåtten: 14 cm på längden och tre cm på bredden. Enda anmärkningen gäller takhöjden bak som störs av den sluttande taklinjen. Dessutom har det smarta fällningssystemet ”Magic seat”, där baksätets sittdynor hade en biostolsfunktion, bantats bort. Nu går bara ryggstöden att fälla, vilket ger en klart sämre flexibilitet än i den tidigare modellen. 

Själva lastutrymmet är generöst och en listig innovation är insynsskyddet, som går åt sidan istället för framåt. Därmed behöver det inte tas loss när baksätet fälls för att ge plats åt mer skrymmade prylar. Men den som vill ha riktigt bra lastmöjligheter får se sig om efter något annat än en Honda Civic. Någon kombi finns märkligt nog inte på programmet som, förutom halvkombin, begränsar sig till en coupe-modell (som inte tas till Sverige) och en fyradörrars sedan som lanseras i början av maj.
 
Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic?
Honda Civic 5D 1.0 Comfort

Pris, från kr: 196 900 kr.
Säljstart: Mitten av mars.
Mått, cm: L 452/H 143/B 180.
Bagagevolym, l: 478–1 267.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 300.
Motor: 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo, 988 cm3. Maxeffekt 129 hk (95 kW) vid 5 600 v/min. Max vridmom. 180 Nm vid 1 700–4 500 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Steglös automat (CVT) tillval för 15 000 kr. 
Prestanda: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 110 g/km.
Konkurrenter: Audi A3, BMW  1-serien, VW Golf, Opel Astra, Ford Focus, Mazda 3, Kia Cee´d, Hyundai i30, Toyota Auris, Seat Leon, Peugeot 308, Renault Mégane, Citroën C4 med flera.

Plus: Köregenskaper, säkerhetsutrustning, utrymmen, motorer.
Minus: Takhöjd bak, försämrad flexibilitet, ingen kombi.
 
Vad nytt? Hela bilen; tionde generationens Civic bygger på en helt ny teknisk plattform.
För vem? Det som vill ha fina utrymmen och spänstiga köregenskaper i samma paket.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.