Nästa artikel
Provkörning: Honda Civic (2011)
Provkörning

Provkörning: Honda Civic (2011)

Publicerad 11 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Honda Civic har länge tillhört de riktigt körglada mellanklassbilarna. I sin senaste generation är den också komfortablare än tidigare. Kvalitetskänslan är hög, bensinmotorn smidig men den futuristiska designen går ut över bakåtsikten och dieseln är ovanligt bråkig.

Nya Honda Civic har tagit fyra år att utveckla. Modellen påminner mycket om sin föregångare men har förfinats på många punkter. Civic följer dock inte trenden att växa med varje modellbyte.

Totallängden har visserligen ökat fem centimeter men axelavståndet har blivit några centimeter kortare och kupéutrymmet är i stort oförändrat. Honda förklarar omdispositionen med att man behövt längre deformationszoner för att möta kommande krav på krocksäkerhet.

Inför omgörningen genomförde Honda en rad intervjuer med ägare till den Civic-generation som presenterades år 2006. En av de åsikter som kom fram där var att konsumenterna önskade sig bättre material i kupén.

Mjuk och följsam
I de förseriebilar vi fått köra har man lyckats väl i denna del. Direkt när man tar plats bakom ratten slås man av vilken hög finish på detaljerna som Honda fått till. Här ligger nya Civic absolut i klassens översta skikt.  

Utsidans futuristiska former går igen i interiören. Överst på instrumentpanelen, strax under vindrutan mitt i förarens synfält, tronar en digital hastighetsmätare. Strax till höger sitter en stor informationsdisplay som bland annat innehåller färddatorn. Därunder återfinns varvräknare och andra instrument. Det hela fungerar väldigt bra och instrumenten är lätta att läsa och förstå. Även reglagen är bra och logiskt placerade.

Till höger om ratten sitter en stor röd startknapp. Vi trycker igång motorn och glider ut på de slingrande asfaltsvägarna i Nordjylland där provkörningen äger rum.

Omedelbart märker man hur mjuk och följsam nya Civic är. Fjädringen jobbar duktigt med att filtrera bort vägens ojämnheter samtidigt som köregenskaperna är fina. Civic är rask i svängarna när föraren är på det humöret och uppträder smidigt och säkert vid en undanmanöver med full last.  

Fin gångkultur
Vid provkörningstillfället fanns två motorer tillgängliga. En 1,8-liters bensinmotor och en 2,2-liters dieselmotor. Bensinmotorn är extremt smidig och varvglad, fattas bara annat. Honda har en lång och stolt tradition att leva upp till när det gäller motorer med fin gångkultur. Som extra krydda piggnar motorn till rejält över 4 500 v/min.

Den som prioriterar låg förbrukning kan istället välja att trycka på den stora gröna knappen märkt ”Eco” till vänster om ratten. Därmed ställs motorns styrdator om till bränslebesparande snålläge. Under körning känns det lite som om man plötsligt skulle åka in i kraftig motvind när man kopplar om till Eco-läget.

Dieselmotorn väckte inte lika stora ovationer. Visserligen är den stark och snål men rätt rå i tonen och installationen känns inte helt lyckad. Strax under 1 500 v/min sprider dieselmotorn kraftiga vibrationer i kupén.

Tyvärr sammanfaller detta varvtal med svensk landsvägsfart, cirka 90 km/tim på sexans växel. I högre hastigheter trivs Civics dieselmotor bättre.

Honda uppger att man arbetat hårt med att sänka vägbullret i kupén. Vi har nu bara haft chans att köra nya Civic på danska vägar men även här finns sträckor med grövre asfalt som avslöjar att den nya modellen är tystare än sin föregångare men att det fortfarande läcker in en del däckbuller i kupén.

Håller värdet bäst
Honda själva erkänner att runtomsikten inte heller var någon höjdare på den föregående modellen. Tyvärr har man inte riktigt fått till det hela den här gången heller. Framför allt har sikten rakt bakåt blivit lidande. Det löper en bred list mitt över bakrutan som irriterar.

Framsätet är rymligt och luftigt, baksätet något trängre, men bagageutrymmet fullt tillfredsställande. Civic har behållit en av föregående generations stora innovationer, kallat ”Magic seats” – magiska säten. När baksätet fälls glider sittdynan framåt/nedåt innan ryggstödet fälls fram, vilket ger ett helt plant och ovanligt rymligt lastutrymme med baksätet nedfällt.

Civic kommer enbart att erbjudas som femdörrars halvkombi. Förutom de provkörda motoralternativen kommer också en 1,4- liters bensinmotor i januari samt en automatlåda till 1,8-liters bensinmotorn. Gissningsvis kommer så småningom också Civic i en rivigare version kallad Type-R.

Föregående generation av Civic blev inte någon riktig storsäljare hos oss men den nya kommer säkert att hitta fler kunder.

För nybilsköparen är det tryggt att veta att den gamla modellen dessutom hade ett alldeles utmärkt andrahandsvärde. I vår kartläggning över vilka bilar som håller värdet bäst (nr 15/11) blev Honda Civic överlägsen segrare.

Webb-TV: Se nya Honda Civic i rörelse

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda Civic 1,8 i-VTEC Honda Civic 2,2 i-DTEC

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Honda Civic 1,8 i-VTEC/2,2 i-DTEC

Pris, från kr: Cirka 195 000/235 000.

Säljstart: Januari 2012.

Modell: Femsitsig halvkombi med fem dörrar.        

Mått, cm: L 430/B 177/H 144.

Tjänstevikt, kg: 1 205/1 363.

Motor: 4-cyl bensinmotor/ 4-cyl dieselmotor. Cylindervolym: 1 798/2 199 cm3. Max effekt: 142/150 hk vid 6 500/

4 000 v/min. Max vridmoment: 174/350 Nm vid 4 300/2 000 v/min.

Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda (femstegs automat tillval till 1,8 i). Stopp/start-system. Framhjulsdrift. ESP.

Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 9,1/8,5 s. Toppfart 215/217 km/tim.  

Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,8/4,2 l/100 km.

CO2-utsläpp: 137/110 g/km.   

Konkurrenter: Ford Focus, VW Golf, Opel Astra, Hyundai i30, Audi A3, BMW 1-serie.

Vad nytt? Helt ny bil.

För vem? För den som vill ha en kul och praktisk halvkombi i mellanklassen och inte räds fräck design.

Bra köp? Ja. Tidigare generationer Civic har tillhört bilarna med bäst andrahandsvärde på den svenska marknaden.

Plus: Körkänslan, fina material-val, bra bagage-utrymme.

Minus: Dålig sikt, baksäte, bråkig diesel-motor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-11 11:09
Västgöten

Snyggast i klassen? Hoppas ni skojar... Honda har tagit ett steg bakåt med formgivningen av nya Civic. Den äldre modellen ser mycket bättre ut!

#2 • Uppdaterat: 2011-11-11 22:31
Peter i Sydney

Verkar trevlg. Kan vara något för dottern som är i bilköpartagen. Vi utgår då ifrån att även den nya modellen kommer att finnas som hybrid. Jag tycker dock att nya Hyundai Accent är snyggare men den kanske inte säljs i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.