En bil för 300 000 kronor är inte direkt billig men det går inte att komma ifrån att Golf GTI Clubsport är något av ett fynd för fartfrälsta som också har familjebilens krav att förhålla sig till.
Grundpriset, 297 000 kronor, är faktiskt det samma som för en normal Golf GTI men tillägget Clubsport – som markerar att det gått 40 år sedan GTI-versionen infördes 1976 – ger onekligen en hel del extra för pengarna.
Först och kanske främst presterar den bekanta tvålitersmotorn med turbo här 265 hästkrafter, mot 230 i en vanlig Golf GTI. Momentant kan hela 290 hk utvecklas under fullgas och med så kallad boostfunktion, exempelvis vid omkörningar. Det är alltså bra fart på GTI Clubsport, riktigt bra fart. Maskinen är dessutom synnerligen kultiverad, behagligt stark från lågvarv och ger massor av tryck även vid acceleration i riktigt hög hastighet. Kraften kan utnyttjas mycket effektivt, utan drivhjulstugg eller oönskade styrkrafter. Tacka bland annat den elektroniska diffbromsen XDS+ som verkar mellan framhjulen för det. Styrning, balans och grepp är också på hög nivå, få om ens någon annan GTI-bil har samma helhet och känsla i körupplevelsen.
I Clubsportpaketet ingår förstås en del utseendeförändringar så att folk ser att jubileumsmodellen nalkas. Den tydligaste finns i fronten som fått några extra slitsar och ett än mer markerat ”gap”. I bakpartiet finns en ny och större spoiler vid bakrutan, en ny diffusor mellan de båda avgasrören (som är större än på en vanlig GTI) och en speciell ”splitter” ovanför dem. Sidolister med texten ”Clubsport” och annorlunda trösklar hör till. Ytterspeglarna och taket är blanksvarta.
Inredningen i provbilen är försedd med speciella skalstolar. De är lagom skålade, höjdjusterbara, klädda med specialtyg och alcantara och känns omslutande och sköna väldigt länge. Speciella dekorstycken på instrumentpanelen, annorlunda instegslister och, förstås, röda sömmar lite här och var finns också.
I priset ingår en dags förarträning på Mantorp Park, ett bra initiativ.
Helheten är komplett och övertygande, Clubsport är den mest allroundtränade Golf GTI-versionen hittills. Några få exemplar av Golf GTI Clubsport S väntas också till Sverige under hösten, en tvåsitsig specialare med hela 310 hk.
Diskutera: Vad tycker du om Golf GTI Clubsport?
PRIS, FRÅN KR: 297 000.
MODELL: Tre-/femdörrars familjesportbil.
MÅTT, CM: L 436/B 180/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 470.
MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak bensinturbo, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder, direktinsprutning. Volym 1 984 cm3.
Max effekt 265 hk vid 1 700–5 300 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 700–5 300 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda eller dubbelkopplingslåda (14 500 kronor extra).
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,3 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,0 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 162 g/km.
KONKURRENTER: Peugeot 308 GTI.
Vad nytt?
Jubileumsversion av nu 40-åriga modellen Golf GTI.
För vem?
Folk som gillar både fart och familj.
Plus:
Motor, körställning, köregenskaper, rymlig.
Minus:
Vägbuller.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Börjar bli så många bilar nu som kallas sport så nu har man uppfunnit "Clubsport" för att sticka ut litet, fantastiskt.
Fast denna "nyhet" är väl några månader gammal så att erbjudandet beror på faceliften är väl inte helt klart. Det är ju en "40-års-special" främst tolkade jag det som. Säkert en kul bil och idag är väl inte ens 297.000 kr speciellt "fläskigt" för den som vill ha en piggare bil.
Hej brut 33, sätt på 17 tum så ser dom större ut ;)
Dopad Golf..
En skillnad mot "vanliga" GTI är att Clubsport precis som Golf R inte kan fås med dragkrok. Lite synd då det är en av fördelarna med Golf GTI jämfört med t.ex. Leon Cupra.
Erbjudandet är pga utgående modell.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.