Nästa artikel
Provkörning: Ford Transit PHEV (2019)
Provkörning

Provkörning: Ford Transit PHEV (2019)

Publicerad 22 december 2019 (uppdaterad 22 december 2019)
Transit Custom, mellan-modellen i Transitfamiljen, erbjuds nu som laddhybrid. foto: ford
Ford blir först ut med en laddhybrid i mellansegmentet för skåpbilar. Transit Custom PHEV klassas som miljöbil och kan köras 4,2 mil på el. Första bilarna levereras i mars.
Den svenska marknaden för skåpbilar i mellan-klassen har två storsäljare som hamnar i topp år efter år. Tittar vi på årets nyregistreringar skiljer det knappt hundra bilar mellan rivalerna Volkswagen Transporter och Ford Transit Custom.

Tidpunkten för en Transit i laddhybridutförande är noga genomtänkt av Ford som började sälja modellen i oktober och levererar de första bilarna i mars. Den stundande fordonsskattehöjningen vid årsskiftet slår extra hårt mot lätta lastbilar där utbudet av klimatbonusbilar är starkt begränsat. För småföretagaren som behöver ett nytt transportfordon har det bara funnits ett alternativ – att betala en högre fordonsskatt under tre år. En skatt som kommer att skjuta i höjden för många transportfordon med gammal motorteknik och höga CO2-utsläpp.

Lämpligt nog ligger nya Transit Custom PHEV exakt på 70 gram, den nya gränsen för bonus-bilar som justeras upp från 60 till 70 gram CO2 vid årsskiftet. Ägaren till en Transit laddhybrid betalar därmed bara en fast grundavgift på 360 kronor per år vilket gör att prispåslaget ska gå att räkna hem över tre år. Lägre fordonskatt, service- och drivmedelskostnader är det som gör kalkylen hållbar trots den saftiga prislappen på denna laddbara Transit.
 

Instrumenteringen är föredömligt överskådlig och känns igen från personbilarna Fiesta och Focus.

Dagens generation av Transit kom redan 2013 och fick sig en uppdatering 2017. Ford-ägaren känner igen interiören från både Fiesta och Focus som har samma lättanvända instrumentering. Även om instrumentpanelen ger ett plastigt intryck sitter alla knappar där de ska. Till höger om ratten hittar vi också den knapp som styr bilens framdrivning med hjälp av elmotor, batteripaket, generator och räckviddsförlängare.

Transit Custom PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) är byggd som seriehybrid, den enklaste hybridlösningen där elmotorn alltid står för drivningen – i detta fall på framhjulen. Förbränningsmotorns enda uppgift är att via generatorn alstra ström till elmotorn eller ladda batteriet som är på 13,6 kWh.

Det ska räcka till 5,6 mil enligt gamla NEDC-normen vilket innebär 4,2 mil enligt nya WLTP-normen. Med andra ord hinner du knappt lyssna på Lunchekot innan batteriet är slut och bensinmotorn brummar igång. Räckviddsförlängare är den korrekta benämningen i en seriehybrid och här handlar det om Fords trecylindriga 1,0 EcoBoost-motor. Ford har valt att ta ut 120 hästkrafter ur motorn som inte nödvändigtvis är i synk med den hastighet du kör i. När räckviddsförlängaren kopplas in lever den sitt eget liv.

Elmotorns starkaste gren är vridmoment som det finns gott om oavsett varvtal, även från stillastående. Körkänslan med räckviddsförlängaren igång påminner mycket om en steglös CVT-låda, istället för att vara i fas med den kraft som behövs ligger motorn kvar på det varvtal som elmotorn kräver. Men hela vitsen med nya Transit Custom PHEV är att kunna köra kortare sträckor utan utsläpp vilket den bevisligen klarar av.
 

"Räkna med tio procent högre bränsleförbrukning utan laddat batteri än motsvarande bil med förbränningsmotor."

Samtidigt finns friheten att köra längre sträckor om det behövs, men räkna med tio procent högre bränsleförbrukning utan laddat batteri än motsvarande bil med förbränningsmotor. Under vår tjugo mil långa provkörning mellan Arlanda och Stockholm låg förbrukningen, utan batteritillskott och enbart räckviddsförlängare igång, på 7,7 l/100km. Det kan jämföras med Transit Custom med 2,0 dieselmotor på 185 hk som förbrukar 6,7 l/100 km.

Ford hoppas kunna sälja 600 bilar i Sverige vilket är drygt 15 procent av den totala Transit-försäljningen. Priset på 440 000 kr plus moms är betydligt dyrare än en basutrustad Transit Custom som börjar på 280 000 kr plus moms. Tyvärr finns inget annat val för den som behöver en miljöklassad skåpbil i mellanklassen.

I slutet av året har Volkswagen utlovat storsäljarna Caddy och Transporter som eldrivna med två olika batteristorlekar, 38,8 och 77,6 kWh. Räckvidden med största batteriet hamnar förmodligen runt 40 mil. Ford har också en mängd elbilsmodeller på gång och har faktiskt utlovat en eldriven Transit med lansering under 2021.

Totalt satsar Ford 99,5 miljarder kronor på elektrifiering vilket ska resultera i 16 eldrivna bilmodeller och 40 elhybrider till år 2022. När vi är där kommer första versionen av Transit Custom PHEV att kännas som ett daterat men ändå nödvändigt steg mot målet att få renare luft i svenska storstäder.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Transit PHEV?

Transitfamiljen har samlats.

Ford Transit Custom PHEV

Pris, från kr: 550 000.

Säljstart: Mars.

Mått cm: L 497/B 199/H 200. Mått Skåp: 6,0 m3.

Tjänstevikt, kg: 2 270.

Max last, kg: 1 130.

Max dragvikt, kg: 0.

Motor: Elmotor max effekt 126 hk. Max vridmoment 355 Nm. Räckviddsförlängare trecylindrig bensinmotor. Max effekt 120 hk. Volym 999 cm3.

Kraftöverföring: Seriehybrid med elmotor fram som driver framhjulen via steglös automatlåda. Bensinmotorn används endast till att förse elmotorn med ström eller ladda batteriet.  

Prestanda: Toppfart 120 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim i.u.  

Deklarerad förbrukning: 3,1 l/100 km.

C02-utsläpp: 70 g/km.

Konkurrenter: För tillfället ensam i sin klass. Eldriven VW Transporter utlovad till årsskiftet med räckvidd runt 40 mil. Även Ford planerar en fullt ut eldriven Transit Custom till 2021. 

Plus: Vridmoment, miljöklassad skåpbil utan malus.

Minus: Pris, enklaste hybridlösningen, lång leveranstid.



Vad nytt? Första laddhybriden i mellansegmentet för skåpbilar.

För vem? Budfirmor (Transit Custom) och taxirörelser (Tourneo Custom) som kör i och genom miljözoner. 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.