Nästa artikel
Provkörning: Ford S-Max (2015)
Provkörning

Provkörning: Ford S-Max (2015)

Publicerad 2 juni 2015 (uppdaterad 2 juni 2015)
S-Max gör sitt yttersta för att inte se ut som en tråkig buss. Luftinsläppen på framskärmarna? Just for show.
Nya Ford S-Max förenar skojiga köregenskaper, smart flexibilitet och bussiga utrymmen. Men det är inte en bil för den lilla plånboken.
Ögonbindel ska man inte använda bakom ratten, men om man skulle köra S-Max med bindel för ögonen skulle man knappast ana att det är en sjusitsig familjebuss som väger norr om 1,7 ton och slukar två kubikmeter last.

På spanska slingervägar, där provkörningen börjar, känns Forden inte alls klumpig och sävlig att handskas med. Tvärtom framstår den nästan som en sportbuss i sammanhanget.

Föregångaren, som delade komponenter med Volvo V70/S80 och röstades fram till Årets Bil 2007, fick lovord för fint chassi. Minst lika mycket beröm förtjänar den färska modellen som baseras på nya Mondeo.
 
S-Max rör sig stadigt och förutsägbart med bra grepp i kurvorna, mycket måttliga karossrörelser och fin precision i styrningen. Att det kan vara så kul att köra familjebuss!
Första intrycket är också att Fords chassitekniker fått till avvägningen mellan stadga och komfort. S-Max rullar mjukt, behagligt och tyst, i alla fall på den släta asfalten i Spanien.

Motorn i provbilen, dieselmaskinen på två liter och 180 hästkrafter, är den förväntade storsäljaren. Kraft finns det gott om och motorn drar villigt från låga varv, om än med en del knatter.
Samtidigt arbetar växellådan smidigt och vid start hjälper elektroniken till att undvika tjuvstopp genom att öka motorvarvet.
 
Det är först när
vägen smalnar av som bilens tilltagna storlek blir påtaglig, för att klara möten med sidospeglarna i behåll får vi slicka vägrenen, och i stadstrafik blir det ganska bökigt att konka runt på den klunsiga karossen. Stora fönster och delade vindrutestolpar gör dock gott för runtomsikten.

I gengäld har S-Max rejäla utrymmen och en inredning som kan möbleras om efter behov. Sätena på mittraden är separata och kan vart och ett skjutas i längsled för att prioritera passagerare eller bagage, och längst bak kan två stolar vikas upp ur lastgolvet (tillval för 10 500 kr). Fäll ihop alla sittplatser och vips blir familjefraktaren en flyttbuss med plant lastgolv. Flexibelt var ordet.

Som vanligt för biltypen har vuxna svårt att få plats längst bak, tredje stolsraden är framför allt till för barn. Vill man åka bekvämt med sju vuxna och samtidigt få plats med några väskor får man helt enkelt välja något större.
 
På några punkter har Ford tänkt till lite extra. Yttersätena på mittraden både glider och tippar framåt för att underlätta insteget till tredje raden. Dörrarna täcker trösklarna för att undvika smutsiga byxben. Innanför bakluckan finns fem knappar för att snabbt fälla ned stolarna (tillval). Och till skillnad från tidigare finns plats för reservhjul – under bilen.

Men på en punkt har Ford inte tänkt till över huvud taget och det handlar om var insynsskyddet ska placeras när man använder alla sittplatser. Det finns ingenstans att lägga gardinen, lite förvånande för en bil som är så pass genomtänkt i övrigt.
Vidare hade stolarna på mittraden gärna fått väga mindre eller åtminstone vara smidigare att hantera. Att flytta och fälla kräver en del muskelkraft.
 
Förarplatsen går i samma stil som nya Mondeo. Stolen är bekväm och instrumenten fungerar i huvudsak bra, men 22 rattknappar är i mesta laget och ibland kan det vara svårt att hitta olika funktioner eftersom de är uppdelade, några styrs via pekskärmen, andra via displayen i instrumenthuset.

En nyhet på säkerhetssidan är att Ford infört avstängningsbar krockkudde på passagersidan som standard. Tidigare var barnfamiljer tvungna att pytsa in tre tusenlappar för att inaktivera kudden på verkstad. Att autobroms är standard ger ytterligare säkerhetspoäng, men än så länge har nya S-Max inte testats av Euro NCAP.
 
I prislistan finns mycket att välja till: automatlåda (+17 500 kr), fyrhjulsdrift (+13 000 kr), olika effektuttag på motorerna, och en uppsjö av olika tekniska finesser och system. Kruxet är att priset snabbt skenar iväg långt över baspriset (284 000 kr för 1,5 T 160 Trend). Det är inget som är unikt för Ford men värt att ha i åtanke.

De flesta behöver dock inte tänka överdrivet mycket på inköpspriset. Generalagenten tror att majoriteten av bilarna kommer att gå som tjänstebilar. När tjänstebilskontrakten så småningom löper ut blir S-Max en högintressant begbil.

Diskutera: Vad tycker du om nya Ford S-Max?
FAKTA Ford S-Max 2.0 TDCI 180 titanium

Pris, från kr: 324 500.

Modell: 5- eller 7-sitsig familjebuss.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 480/B 192/H 166.

Tjänstevikt, kg: 1 726.

Max dragvikt, kg: 2 000.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 997 cm3, max effekt 180 hk vid 3 500 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000–2500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.

Prestanda: Toppfart 211 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s.

Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km.

CO2-utsläpp: 129 g/km.

Konkurrenter: VW Sharan, Fiat Freemont, Seat Alhambra, Renault Espace, Citroën C4 Grand Picasso.

Plus: Stora utrymmen, flexibel inredning, säkra och roliga köregenskaper.

Minus: Priset drar lätt iväg långt över baspriset.

Vad nytt? Ny generation av Fords familjetransportör.

För vem? Kan nog locka en och annan tjänstebilsåkare med större transportbehov.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-02 13:25
saabnisse

"Minus: Priset drar lätt iväg långt över baspriset."
Javisst, på vilken bil gör det inte det?
Det är ju få bilar om ens någon som är tillräckligt utrustad, för de flesta köpare, i grundpriset.
Men det är tråkigt när man vill ha ett tillbehör tvingas man ofta att ta många andra tillbehör som man kan klara sig utan.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-02 13:34
hultarn

"En nyhet på säkerhetssidan är att Ford infört avstängningsbar krockkudde på passagersidan som standard. "

Jag säger som Gert Fylking: ÄNTLIGEN!!
Det var standard på min gamla bruksbil redan på 90-talet. Varför har de andra varit så sega med det?

#3 • Uppdaterat: 2015-06-02 14:48
Gäst (ej verifierad)

Ja i sin iver att hitta något negativt öht så anmärker man på det självklara att priset ökar med tillvalen..

Det ska man väl ha "i åtanke" vilken bil det än gäller. Audi och BMW t ex? Dom är ju kända för sina billiga tillval...Hrmm, eller? Strålande Fredrik....Nåja, alla kan väl ha en sämre dag på jobbet.

Den här är i mina ögon den kanske mest kompletta stora familjefraktaren på marknaden. Snygg, rymlig, relativt körglad, välbyggd och allt till ett pris som inte är premium, med eller utan tillval.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-02 19:58
Bilnerd

Det är väl inte så vanligt med fyrhjulskrafs på en minibuss? Det e väl typ bara volkswagen som erbjuder det i klassen? Verkar annars vara en vettig vagn. Men själv blir det japanskt för hela slanten. De håller nämligen ihop.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-03 08:38
Bortom

Moderna turbomatade bensinare kan köras utan morr och skakningar från 900 varv och har max. vridmoment från ca. 1200 varv upp till 4500 i storleksordningen som en diesel av samma volym. Moderna smådieslar kan inte köras under 1500 varv och har max. vrid mellan 2000-2500 (kanske till 3000) varv. Kallas det för framsteg? I stadstrafik måste man växla hela tiden, nästan lika ofta som förr på lastbilar (nästan alla tunga fordon har idag ´automatlåda´, datoriserad manuell utan kopplingspedal).

#6 • Uppdaterat: 2015-06-03 08:51
Janerikbengtsson

Dyr, ingenting jag skulle köpa har ägt Ford förr. Fyrhjulsdriften borde ju ingå

#7 • Uppdaterat: 2015-06-05 13:31
Bilnerd

Bortom. Jag har kört moderna dieslar på 1200 rpm utan problem. En var Citroen och en annan volvo. Man tror inte att det är en diesel. Så lent o fint går de.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.