Nya Mustang har sålts i USA i knappt ett år. I Europa får den hårdare fjädring.
Ikonen Ford Mustang V8 importeras till Sverige igen! Moderna säkerhetssystem saknas men såväl ljud som pris är svårslaget.
Ford Mustang debuterade 1964 och har nått ikonstatus. Nu har Ford beslutat att låta den senaste versionen säljas via Fords officiella kanaler till kunder över hela världen. Två varianter av den sjätte generationen Mustang fanns att provköra vid lanseringen i tyska München och jag började med fyrcylindrig motor och cab.
Visserligen har den 2,3 liter stora Ecoboost-motorn från Focus RS hela 317 hästkrafter och att köra cabriolet brukar alltid vara kul men jag faller inte riktigt för bilen. Ett avancerat system med tolv högtalare och aktiv ljuddämpning gjorde sitt bästa för att släcka ut motorns naturliga ljud. Istället fyller man kupén med ett syntetiskt motorbuller som ska låta kraftfullt men mest låter konstigt.
Regnet ligger i luften men mellan skurarna stannar vi till hastigt för att cabba ner. I Mustang måste man just stanna och kan inte som i många andra öppna bilar öppna och stänga taket under färd. Inredningen är plastig och rister osnyggt när man kör över ojämnheter. Tydligt är att vridstyvheten aldrig var prioriterad i utvecklingen av den här bilen.
Dag två är det dags för Mustang GT och nu faller bitarna på plats. Fyran har kastats ut och under huven lurar en V8 på fem liter och 421 hk. Den redan tidigare sportbilssnabba accelerationen har blivit ännu snabbare! I GT finns också Launch Control för perfekta starter och en funktion som låser frambromsarna så föraren kan göra ”burnouts” för att värma bakdäcken innan hen ger sig ut på strippen för dragrace!
Istället för sufflett sitter här ett riktigt plåttak som bidrar till att hålla styvheten uppe. Alla bilar för Europa har ett ”performance Pack” som standard. Det inkluderar bland annat bättre bromsar och kylning. Hjulupphängningarna är fullt moderna med delad bakaxel och MacPherson fjäderben fram. Inte ens i GT-utförandet blir Mustang någon racerbil och körupplevelsen känns mer diffus än den konkurrenterna erbjuder.
Det spelar mindre roll. Att braka fram på Autobahn i över 200 km i timmen eller delta i sportvagnsträffar på racerbana är inte något vanliga Mustang-ägare ägnar sig åt. Viktigare är då det fantastiska ljudet som V8:an under motorhuven producerar utan hjälp av elektroniskt trolleri. För den bilintresserade är faktiskt bara ljudet värt en tur till närmaste Fordhandlare. Här närmar vi oss pudelns kärna. Ford Mustang handlar mer om upplevelsen än om de faktiska egenskaperna.
Detta är en leksak men visst går det att använda sin Mustang GT för dagligt bruk. Bagageutrymmet sväljer över 400 liter. Varken takhöjd eller benutrymme räcker för vuxna i baksätet men framstolarna är bekväma och bilen är på det hela taget ganska lättkörd. Bränsleförbrukningen är skyhög, moderna säkerhetssystem som autobroms lyser med sin frånvaro men inköpspriset är rena fyndet, strax över 870 kr per hästkraft. Det är bara en tredjedel av vad man får betala för en Volvo V70!
Diskutera: Vad tycker du om Ford Mustang Fastback V8 GT?
Visserligen har den 2,3 liter stora Ecoboost-motorn från Focus RS hela 317 hästkrafter och att köra cabriolet brukar alltid vara kul men jag faller inte riktigt för bilen. Ett avancerat system med tolv högtalare och aktiv ljuddämpning gjorde sitt bästa för att släcka ut motorns naturliga ljud. Istället fyller man kupén med ett syntetiskt motorbuller som ska låta kraftfullt men mest låter konstigt.
Regnet ligger i luften men mellan skurarna stannar vi till hastigt för att cabba ner. I Mustang måste man just stanna och kan inte som i många andra öppna bilar öppna och stänga taket under färd. Inredningen är plastig och rister osnyggt när man kör över ojämnheter. Tydligt är att vridstyvheten aldrig var prioriterad i utvecklingen av den här bilen.
Dag två är det dags för Mustang GT och nu faller bitarna på plats. Fyran har kastats ut och under huven lurar en V8 på fem liter och 421 hk. Den redan tidigare sportbilssnabba accelerationen har blivit ännu snabbare! I GT finns också Launch Control för perfekta starter och en funktion som låser frambromsarna så föraren kan göra ”burnouts” för att värma bakdäcken innan hen ger sig ut på strippen för dragrace!
Istället för sufflett sitter här ett riktigt plåttak som bidrar till att hålla styvheten uppe. Alla bilar för Europa har ett ”performance Pack” som standard. Det inkluderar bland annat bättre bromsar och kylning. Hjulupphängningarna är fullt moderna med delad bakaxel och MacPherson fjäderben fram. Inte ens i GT-utförandet blir Mustang någon racerbil och körupplevelsen känns mer diffus än den konkurrenterna erbjuder.
Det spelar mindre roll. Att braka fram på Autobahn i över 200 km i timmen eller delta i sportvagnsträffar på racerbana är inte något vanliga Mustang-ägare ägnar sig åt. Viktigare är då det fantastiska ljudet som V8:an under motorhuven producerar utan hjälp av elektroniskt trolleri. För den bilintresserade är faktiskt bara ljudet värt en tur till närmaste Fordhandlare. Här närmar vi oss pudelns kärna. Ford Mustang handlar mer om upplevelsen än om de faktiska egenskaperna.
Detta är en leksak men visst går det att använda sin Mustang GT för dagligt bruk. Bagageutrymmet sväljer över 400 liter. Varken takhöjd eller benutrymme räcker för vuxna i baksätet men framstolarna är bekväma och bilen är på det hela taget ganska lättkörd. Bränsleförbrukningen är skyhög, moderna säkerhetssystem som autobroms lyser med sin frånvaro men inköpspriset är rena fyndet, strax över 870 kr per hästkraft. Det är bara en tredjedel av vad man får betala för en Volvo V70!
Diskutera: Vad tycker du om Ford Mustang Fastback V8 GT?
Fakta: Ford Mustang Fastback V8 GT
PRIS, FRÅN KR: 366 500.
MODELL: 2+2-sitsig coupé.
SÄLJSTART: Juli.
MÅTT, CM: L 478/B 192/H 139.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 720.
MOTOR: V8. Volym 4 951 cm3. Max effekt 421 hk/ 6 500 v/min. Max vridmoment 530 Nm från 4 250 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift. 6-vxl manuell låda (aut +18 000 kr).
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,8 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 13,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 299 g/km.
KONKURRENTER: Nissan 370Z, Audi TT, Toyota GT86/Subaru BRZ, Peugeot RCZ, BMW 4-serie Coupé.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jaaa!!!! Mustang V8. Den andra kan de göra armeringsjärn av! :-D
Problemet är väl det där med närmaste Ford-handlare... Ska ju tydligen bara säljas hos en viss typ av exklusiva handlare - varav det lär finnas två i Sverige.
Ja men hur är det med rostskyddet? ;)
Jag ägde några Mustanger på 60-talet. De var rätt billiga då. Priset motsvarade väl vad man fick. Att köra fort igenom en kurva var inte att tänka på. Det verkar vara likadant idag (finns tradition control, ABS, antispinn, vägstabilitetsprogram och annat modernt? Krockkuddar får vi väl hoppas. Men det är väl så med nostalgiska drömmar. Som bil betraktat... Mjae?
Nästan vilken somhelst europeisk bil slår väl en Mustang. Och att stå ut med denna gamla omoderna, stel bakaxel, framtungt, bensinslukande relik bara för ljudet? Nej tack.
Robert, Mustang av idag ser inte alls ut som för femtio år sedan!
Du har fel när det gäller bakaxeln.
Front Suspension Double-ball-joint MacPherson strut with stabilizer bar
Rear Suspension Integral-link independent with coil springs and stabilizer bar
Shocks Absorbers Hydraulic Gas-Pressurized, Outboard-Mounted
Brakes Power 4-Wheel Disc; Anti-Lock System with Traction Control
Stability Control Electronic Stability Control
Steering Selectable-Effort Electric Power Assisted (EPAS)
L West, i US fem år, här kanske det blir längre garanti. Hur som helst är den nog lika allomfattande, eller värdelös, som den trettioåriga Mercedes haft eller den tolvåriga som finns på de flesta andra märken.
Mustang har nu faktiskt samma typ av hjulupphängning som förra generationens BMW 5-serie. Så det borde vara upplagt för avsevärt bättre vägegenskaper.
Så särskilt framtung lär inte heller nya Mustang vara, "Coyote"-motorn är ju en modern helaluminium-åtta som väger endast 200 kg.
Att jämföra Mustang från 60-talet med den nya är ungefär lika logiskt som att jämföra Amazon sport med V40 T5...
Känns som det är läge för några korrigeringar då det finns en hel del sakfel i texten.
- Bilen säljs inte hos exklusiva handlare, den säljs hos vanliga fordhandlare, i dagsläget är det Bilmånsson i Halmstad, Brandt bil i Vänersborg samt Upplands motor i Kista och det tillkommer säkert fler under året, helt vanlig Fordhandlare alltså.
- Bilen saknar autobroms, i övrigt har den alla andra säkerhetssystem som medelbilen, antisladd, ABS, krockkuddar mm. I USA har den BLIS, och kameror som känner av om någon bil närmar sig när man backar ut från en parkeringsplats mm.
- Väghållningsmässigt slår den det mesta som du hittar i en svensk bilhall, eu-modellen har ett performance package som även innehåller 6-kolvs Brembo bromsok fram och ett väl avstämt chassie, om du söker på track time mustang 2015 så kan du själv se detta.
- Bilen har likvärdigt rostskydd som andra bilar som säljs i Sverige, 12 års garanti och de kompletteringsbehandlar även de bilar som säljs i Sverige.
Helt enkelt en trevlig prisvärd bil med prestanda som slår det mesta och till ett pris som ingen kan matcha, en likvärdig BMW kostar nästan det dubbla.
Och det stämmer, jag har köpt en...
Jag med!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.