Den modifierade 2018/19 års modell beräknas säljas i 500–600 exemplar i Sverige per år och populariteten är inget konstig alls. Förutom att Mustang är ett av världens mest kända varumärken är bilen snudd på ett fynd. Inte bara en allmänt kul uppenbarelse med motor och muskler utan också en klart duglig körupplevelse även för den med höga krav.
Front och bakparti har slipats till, interiören har bättre materialkänsla och nya stolar, V8-motorn har något ökad volym, större effekt och flera nya detaljer (oljetråg av lätt plast till exempel). V6-motorn på 3,7 liter har slopats och den fyrcylindriga med turbo har sänkt (!) effekt från 315 hk till 290, samtidigt bättre vridmoment. Förarmiljön kan förses med en 12-tums informationsskärm där de fem olika körprogrammen har sin egen visning. Nya körläget ”drag mode” värmer bakdäcken (spinner loss dem) för snabbare start (”at dedicated drag strips” enligt pressmaterialet).
"De feta däcken biter ända tills man enkelt vill bryta ut bilen i bakvagnssladd."
Väghållningen är utmärkt. Hjulupphängningarna står inte efter någon mer utpräglad sportvagns och de feta däcken biter ända tills man enkelt vill bryta ut bilen i bakvagnssladd. Fjädringen känns allroundkunnig, karossen kränger inte mycket och åkkomforten är klart anständig. Jag hade önskat mig en mer konsekvent styrkänsla. Nu löper ratten väldigt lätt kring mittläget, sedan markant trögare. Det hämmar precisionen.
Vill man klara sig undan den kraftigt höjda skatten (upp till 21 000 kronor) första åren gäller det att komma åt en av de cirka 75 bilar som registreras före 1 juli. Det kan bli svårt, suget efter en Mustang är stort. Inte konstigt!
Diskutera: Vad tycker du om Ford Mustang?
Pris, från kr: 486 500.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 478/B 192/H 138. bagagevolym, l: 408.
Tjänstevikt, kg: 1 831.
Motor: Längsmonterad 8-cylindrig V, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 5 038 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 7 000 v/min. Max vridmoment 529 Nm vid 4 600 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, diffbroms, tioväxlad automatlåda alt. sexväxlad manuell.
Prestanda: Toppfart 249 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,3 s.
Deklarerad förbrukning: 12,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 270 g/km.
Konkurrenter: Chevrolet Camaro, Dodge Challenger, Jaguar F-Type, Porsche 718 Cayman.
Plus: Kul körupplevelse, motor, utrustning, åkkomfort, pris.
Minus: Något inkonsekvent styrning.
Vad nytt? Ökad effekt, fler växlar, mer utrustning, kosmetik.
För vem? Sportbilsälskare med smak för traditionell USA-stil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.