Nästa artikel
Provkörning: Ford Mondeo/Galaxy/S-Max Flexifuel
Provkörning

Provkörning: Ford Mondeo/Galaxy/S-Max Flexifuel

Publicerad 17 juni 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Ford satsar vidare på etanolspåret. Efter att under många år ensamma härskat i mellanklassen med Focus Flexifuel, har nu tiden kommit att bryta ny mark. Med upp till sjusitsiga S-Max och Galaxy, erbjuder Ford ett miljövänligt alternativ också för den riktigt stora familjen och med Mondeo Flexifuel utmanar man på den viktiga tjänstebilsmarknaden.

Mondeo, S-max och Galaxy är nära släkt med Volvo V70 som redan debuterat i etanolutförande som V70 2,0 F. Mondeo blir dock väsentligt billigare än Volvon och Ford räknar därför att den ska kunna kapa åt sig en god bit av kakan för tjänstebilar.

Än intressantare är dock S-Max och Galaxy. De stora bilarna erbjuds i utföranden upp till 7 sittplatser. I S-Max tvingas dock passagerarna kompromissa, ska bilen vara fullastad med passagerare blir det återstående utrymmet minimalt. De två extra sittplatserna längst bak är extrautrustning till en kostnad av 8 500 kr.

Galaxy rymmer sju personer i grundutförande. Den större karossen innebär också att bagageutrymmet blir större. Även full med folk finns här tillräckligt med plats för en hel del bagage.

Även Mondeo är en rymlig bil, kanske rent av rymligast i stora mellanklassen. Framförallt baksätet är generöst och erbjuder inte bara utrymme, utan dessutom hög sittkomfort som håller även fullvuxna passagerare glada under lång resor.

Fina köregenskaper
Komfortmässigt talar vi om tre bekväma bilar. Fjädringen sväljer de flesta ojämnheter och motorbullret är väl dämpat även i motorvägsfart. Bilarna har dock en viss känslighet för däcksvalet. Ju bredare lågprofildäck desto mer däcksbuller kommer in i kupén.

Motorn är på två liter och lämnar 145 hästkrafter. Den går mjukt och smidigt men för dagens publik som skämts bort av de moderna turbodieslarnas ändlösa bottendrag, känns den kanske lite tunn. I branta uppförsbackar blir det till att växla ned och även omkörningar göres med fördel på låg växel.

Men man tar sig fram och flexifuelmotorn räcker oväntat långt även i tunga Galaxy, i alla fall så länge inte bilen är fullastad. För bankörning kanske många önskar sig en starkare motor men hur många använder sin miljöbilsklassade flexbil till sådana övningar?

Det lustiga är att chassiet i sig nog inte skulle protestera. Köregenskaperna är väldigt fina. Bilarna styr snabbt och villigt dit man vill, fjädringen tar bort ojämnheter och alla hjulen håller fästet väldigt länge. Skulle föraren överraskas av till exempel en isfläck, är naturligtvis ett antisladdsystem standardutrustning.

Täta oljebyten
Den Galaxy vi provkörde var extrautrustad med det aktiva fjädringssystemet IVDC (a 13 400 kr) som automatiskt anpassar stötdämparnas inställning efter hastighet, väglag och styrvinkel. Det var en märklig känsla hur den stora familjebussen styvade upp sig och gick som ett riktigt strykjärn när vägen krökte och farten ökade…

Buskörning straffar sig dock i form av väldigt hög förbrukning. Det fanns kollegor som under provkörningen lyckades få den stackars Forden att dra långt över två liter E85 per mil. Även om bränsletanken rymmer 70 liter blir räckvidden under sådana förhållanden irriterande kort. Vid mer normal körning går det dock att komma ned till ca 1,1 liter E85 per mil.

Säkerhetsnivån är hög. Alla modeller har högsta betyg av Euro-NCAP. Ska vi klaga på något måste det nog än en gång bli tal om byggkvaliteten. Knappar, rattar och reglage är långt ifrån premium. Bakom instrumentbrädan i en av testbilarna surrade det som om en sällsynt ilsken fluga blivit instängd.

Instrumenten är delvis svårlästa och vi retar oss på att manövreringen av färddatorn ska vara så tillkrånglad. Det krävs en ändlös rad med tryckningar för att göra nåt så enkelt som att nollställa trippmätaren.

Flexifuelbilarna har kortare serviceintervall än sina bensin och dieselsyskon. Var 1000 mil måste olja och oljefilter bytas, vilket medför extrakostnader för den som kör långt.

Unik ställning
Sammantaget är dock Mondeo/S-Max/Galaxy ett väldigt intressant miljöbilsalternativ. Framförallt de sjusitsiga bilarna får en unik ställning på marknaden som extra rymliga alternativ för de som inte kan eller vill köra gasbilar.

Etanoldriften ger 10 000 kr i miljöbilspremie från staten. Bilarna slipper trängselavgifter i Stockholm, har parkeringsförmåner i ett antal kommuner och dessutom 20 procents rabatt på förmånsvärdet när de rullar som tjänstebilar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Mondeo 2,0 Flexifuel Trend Kombi Ford Galaxy 2,0 Flexifuel Trend Ford S-Max 2,0 Flexifuel Trend

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Ford Mondeo 2,0 Flexifuel Trend Kombi

Pris, kr från: 230 800.

Modell: Femsitsig kombi.    

Säljstart: Nu.  

Mått, cm: L 483/B 194/H 151.

Tjänstevikt, från: 1 498 kg.

Släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Motor: 4-cyl flexifuelmotor. Cylindervolym:

1 999 cm3. Max effekt: 145 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 185 Nm från 4 500 varv/min.

Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 10,3 s. Toppfart 205 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning vid bensindrift: 7,9 l/100 km.

CO2-utsläpp: 189 g/km.

Konkurrenter: Volvo V70 2,0 F, Saab 9-3 2,0 T BioFlex.

Vad nytt? Mondeo med etanolmotor.

För vem? Ford siktar på tjänstebilsmarknaden.

Bra köp? Ja, Mondeo ger mycket utrymme och komfort för pengarna.

Plus: Rymlig, god komfort, fina köregenskaper.

Minus: Tillkrånglad färddator, tvivelaktig kvalitetskänsla i detaljer, korta serviceintervall.

Ford Galaxy 2,0 Flexifuel Trend

Pris, kr från: 273 800.

Modell: Sjusitsig kombi.    

Säljstart: Nu.  

Mått, cm: L 482/B 188/H 169.

Tjänstevikt, från: 1 697 kg.

Släpvagnsvikt: 1 100 kg.

Motor: 4-cyl flexifuelmotor. Cylindervolym:

1 999 cm3. Max effekt: 145 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 185 Nm från 4 500 varv/min.

Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 11,2 s. Toppfart 194 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning vid bensindrift: 8,2 l/100 km.

CO2-utsläpp: 197 g/km.

Konkurrenter: Opel Zafira CNG, VW Touran Ecofuel.

Vad nytt? Nu finns också minibussen Galaxy i etanolutförande.

För vem? För storfamiljer, företag och förvaltningar.

Bra köp? Ja, Galaxy är rymligare och bekvämare än sina konkurrenter.

Plus: Generösa utrymmen, mycket personbilskänsla, hög komfort.

Minus: Motorn blir väl tunn med full last, korta serviceintervall.

Ford S-Max 2,0 Flexifuel Trend

Pris, kr från: 250 800.

Modell: Femsitsig kombi (7-sits + 8 500 kr).    

Säljstart: Nu.  

Mått, cm: L 477/B 188/H 166.

Tjänstevikt, från: 1 605 kg.

Släpvagnsvikt: 1 100 kg.

Motor: 4-cyl flexifuelmotor. Cylindervolym:

1 999 cm3. Max effekt: 145 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 185 Nm från 4 500 varv/min.

Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 10,9 s. Toppfart 197 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning vid bensindrift: 8,1 l/100 km.

CO2-utsläpp: 194 g/km.

Konkurrenter: VW Touran Ecofuel, Opel Zafira CNG.

Vad nytt? Även S-Max erbjuds med flexifuelmotorn.

För vem? Tjänstebilister eller barnfamiljen som nu och då behöver två sittplatser extra.

Bra köp? Jodå, gillar man biltypen är S-Max Flexifuel ett vettigt val.

Plus: Utrymmen, komfort, köregenskaper.

Minus: Extrasätena kostar extra, tvivelaktig kvalitetskänsla i detaljer, korta serviceintervall.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-06 12:36
Lennart Blom (ej verifierad)

Jag läser med häpnad alla tester som görs av ford S-Max. det blir många vitsord, det skall den ha. Men det är ingen vinterbil. Om det (som det gör i vårt land ibland) snöar. Vad händer? Man är helt utan torkare på framrutan. Dom fryser ihop fullständigt. Problemet är att torkarnas funktion samt deras placering på vindrutan. Det hjälper inte om man så har elruta fram. Dom fryser ihop efter ett par mil om det är söfall och minusgrader ute.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.