Nästa artikel
Provkörning: Ford Mondeo Hybrid Kombi (2019)
Provkörning

Provkörning: Ford Mondeo Hybrid Kombi (2019)

Publicerad 22 september 2019
Emblemet på framdörrarna röjer hybridversionen av Mondeo. Kombikarossen är ett tillskott till utbudet.
Ford Mondeo med hybriddrift à la Toyota gör inte mycket väsen av sig men finns nu som kombi. En bekväm, hyfsat bränslesnål kompromiss.
Jag ska villigt erkänna att jag inte hade tagit reda på ett smack om den här bilen innan jag tog över dess ratt från en kollega. ”Hybrid” tänkte jag efter att ha sett emblemet på förardörren och började grunna på hur och var jag skulle ladda kärran över natten.

Tji fick jag, det visade sig alltså vara en elhybrid av, från handhavandesynpunkt, allra enklaste sort – samma sort som Toyotas ”elhybridbilar”. Detta sagt som något positivt. Det finns ingen laddsladd att böka med, ingen laddlucka som trilskas, bara ett system som automatiskt låter eldriften träda in/stötta vid tillfälle/behov och som regenererar sig själv utan minsta förarinblandning.

Ford har till och med, liksom Toyota, anammat idén med så kallad Atkinsoncykel för förbränningen för att få snålare motorgång (insugsventilerna står öppna en millisekund in i kompressionsfasen). Precis som i Toyota fungerar motoringreppen och den steglösa automatlådan snudd på sömlöst tillsammans och gör Mondeo till en bekväm, enkel bil att köra i största allmänhet. Systemet känns mer harmoniskt och ”mjukare” än alternativet dieselbil.

"Bilen som sådan är ju ”long in the tooth” som engelsmännen säger; bra gammal. En dödssynd i marknadens ögon."

Lägg därtill en effektiv ljudisolering, mestadels bra reglage (delvis reviderad instrumentpanel jämfört med tidigare) och generösa utrymmen för de åkande – fram tonar en behaglig figur med betoning på komfort. Att kombikarossen tillkommit är ett extra plus. Visserligen inkräktar hybridbatteriet i bakvagnen på lastutrymmets höjd men det finns fortfarande ganska gott om plats för bagage.

Förbrukningen anges till 4,9 l/100 km enligt WLTP-normen. Den var jag aldrig i närheten av, snarare hamnade min siffra runt 6,0. Det får ändå sägas vara ganska bra för en stor och tung (drygt 1,8 ton) familjekombi som ställer upp på det mesta och som har fullt tillräckliga om än inte anmärkningsvärda fartresurser. Drygt 400 000 kronor är grundpriset för Titaniumversionen, klart anständigt i jämförelse med exempelvis Volkswagen Passat GTE.

Kruxet är att Ford Mondeo som helhet ändå inte har samma attraktion, vare sig för privatköpare eller företag. Bilen som sådan är ju ”long in the tooth” som engelsmännen säger; bra gammal. En dödssynd i marknadens ögon.

Då hjälper det inte med aldrig så många goda och hyfsade egenskaper – men jag tycker ändå att den här bilen är värd en titt.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Mondeo Kombi Hybrid?
Ford Mondeo 2,0 HEV Kombi

Pris, från kr: 409 750.
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 487/B 185/H 152.
Bagagevolym, l: 403/1 508.
Tjänstevikt, kg: 1 830.
Motor: Tvärställd rak fyrcylindrig bensinmotor på 140 hk i kombination med elmotor på 48 hk. Systemeffekt 187 hk, max vridmoment 300 Nm. Batterikapacitet 1,4 kWh.
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s.
Deklarerad förbrukning: Blandad körning WLTP 4,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: VW Passat GTE och Kia Optima SW Plug-In Hybrid.

Plus: Smidig att köra, tyst, bra utrymmen för de åkande.
Minus: Något oöverskådlig kaross. 

Vad nytt? Hybridversionen av Mondeo nu också som kombi.
För vem? Hybridförare som inte vill ha en Toyota.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.