Nästa artikel
Provkörning: Ford Mondeo Econetic (2011)
Provkörning

Provkörning: Ford Mondeo Econetic (2011)

Publicerad 26 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Ford Mondeo finns nu med en ny, effektiv dieselmotor. Med denna under huven blir familjefraktaren både en miljöbil och laståsna av rang.

Jag slår till och köper hyllan jag hittade på nätet, 160 centimeter på bredden och knappa metern på höjden. Inga problem. Jag åker på loppmarknad med kassar och två stora flyttkartonger fulla med prylar. Mondeo sväljer lådorna under insynsskyddet.

Med sin volym, raka väggar och enkla fällning av baksätet är Fordkombin en lysande lastslukare.

Mondeo fick en större uppdatering i fjol och är nu aktuell med en ny snålvariant under namnet Econetic. I centrum står den förädlade dieselmaskinen på 1,6 liter som tagits fram i samarbete med PSA. Greppet att använda åtta istället för sexton ventiler har minskat motorns inre friktion, med högre effektivitet som resultat.

Vid låga varvtal på hög växel upplevs bilen som ganska tung och på motorväg kan man vara tvungen att stega ned både ett och två steg för att klara en omkörning. Med 115 hästar i motorrummet är det heller inget fartvidunder vi har att göra med. Här märker man att prestanda fått stå tillbaka för miljöegenskaper, men motorn är ändå tillräckligt kvick för normal vardagskörning.

Konceptet innebär förstås fördelar när det gäller förbrukning. Enligt bränsledeklarationen nöjer sig Mondeo Econetic med 0,43 liter/mil. Efter 40 mil i sommarvärmen – på framför allt landsvägar – stannade testförbrukningen vid 0,59 liter/mil, betydligt högre än den officiella siffran, men ändå väl godkänt för en stor kombi.

Aktiv kylargrill
Förutom kraftkällan innebär Econeticemblemet på bakluckan att bilen anpassats med stopp/startsystem, lågfriktionsdäck, växlingsindikator, regenerativ laddning som laddar batteriet när du bromsar och en färddator som ger föraren betyg i snålkörning. Därtill har Ford sänkts fjädringen och installerat en aktiv lucka i grillen som reglerar luftflödet för att optimera bilens aerodynamik.

Provbilen är utrustad med exklusiv läderklädsel och elektriskt justerbar förarstol, men även utan de tillvalen är det lätt att göra sig bekväm och hitta stöd för benen. Föredömligt går det också att ställa in rattens position på både höjden och längden. Ljudkomforten är i sin tur behaglig med näst intill försumbart motorbuller vid jämn fart. Fjädringen är väl avvägd.

Med ett utgångspris på nästan en kvarts miljon kronor är Mondeo Econetic ingen billig bil. Glappet ned till instegsmodellen är dock bara någon tusenlapp och man ska komma ihåg att en dieselbil i dag är väldigt trevlig att köra med sitt höga vridmoment och med sin långa räckvidd på en tank.

För tjänstebilsförarna blir Mondeo Econetic ett intressant alternativ.

När det trots allt är dags för ett besök på macken får man handskas med ett tanksystem utan lock, det är således omöjligt att fylla på med fel bränsle. Om du är utomlands och munstycket inte passar – få inte panik. En tratt finns i bagageutrymmet.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Mondeo Business 1,6 TDCi Econetic

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford Mondeo Business 1,6 TDCi Econetic

Pris, kr från: 293 100 (248 000 för Trend).
Modell: Kombi, fem dörrar.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 484/B 187/H 151.
Tjänstevikt, kg: 1 501.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym: 1 560 cm3. Max effekt: 115 hk vid 3 600 v/min. Max vridmoment: 270 Nm vid 1 750 till 2 500 v/min. Stopp/start. 6-växlad manuell låda.
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,9 s. Toppfart 190 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 114 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Passat Variant BlueMotion, Volvo V70 Drive med flera.

Vad nytt? Miljöbilsklassad dieselmotor.
För vem? Utrymmeskräsna, främst tjänstebilsåkare.
Bra köp? Absolut.

Miljöbil, stor volym, bra komfort.
Viss avkall på prestanda.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-16 23:14
Bortom

@milkylainen, du vet inte vad du pratar om
Det finns INGA (Ford) bilar som gör 1700 varv i högsta växeln i 120km/t.
Det är bara att acceptera det. Strax över 2000 varv är OK. Men inte under. Så är det.

#2 • Uppdaterat: 2014-08-07 20:44
ford_mondeo

Har precis en sådan mondeo. Riktigt nöjd med bilen. Perfekt för oss som släpar på barnvagn och åker mycket. Åkte fullpackad mellan Örebro - Lidköping på 0,49, så bilen går snålt. Håller motorn då? -Jodå, det gör den definitivt även om det inte är någon racer. Inte haft några fel på bilen heller. Det enda negativa jag kan komma på är väl att en del knappar kan kännas billiga i interiören. Rekommenderar absolut denna bil!

#3 • Uppdaterat: 2011-09-26 22:39
milkylainen

Dessa småmotorer är inte så snåla som man kan tro, det beror helt på körstil och körbehov. Jag har provkört massor av bilar senaste halvåret i syfte att byta leasingbil. Snålaste motorerna sitter i BMW 320d EDE och i Saabs 9-3:a. Volvos V70 DRIVe är klart törstigare när man börjar nå farter som är över 90. I motorvägsfarter runt 120 så trivs 2-litersdieslarna på runt 1700rpm bäst. Däremot i stan så är det helt okej förbrukning på smådieslarna. Körde Sverige - södra Belgien (50% autobahn med 130-140kmh) och snittade 0.48 från start till stopp med reell mätning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.