Det är knappast en slump att Ford valde att förlägga den första provkörningen av nya Mondeo till Sardinien. En perfekt miljö för att sätta väghållning och kurvegenskaper på prov under tuffast tänkbara förhållanden.
Det är en utmaning som den nya Forden gärna ställer upp på. Bilen är påfallande rapp och precis i styrreaktionerna och är trots sin storlek både nätt och följsam att hantera i de sardiska kringelkrokarna.
Underhållande att köra
Kurvstabiliteten är en annan egenskap som förtjänar beröm. Även när man gasar på lite extra i de allra mest nervkittlande böjarna håller Mondeon spåret utan att konstra. Det känns tryggt.
Fords tekniker ska också ha en eloge för att de inte låtit de vassa köregenskaperna gå ut över fjädringskomforten. Chassiet är imponerande skickligt avstämt och bilen är lika skön att åka i som underhållande att köra.
Jämfört med sin närmaste föregångare har tredje generationens Mondeo vuxit rejält på de flesta ledder och kan knappast längre kallas en mellanklassbil, åtminstone inte när yttermåtten får avgöra.
Sedanmodellen mäter nästan 485 cm mellan stötfångarna. Därmed är den lika stor som Volvo S80, som Forden för övrigt delar mycket av grundtekniken med. Bilarna är byggda på samma så kallade plattform.
I toppmodellen, Mondeo T5, sitter exempelvis Volvos turbofemma på 2,5 l/220 hk. En kort provtur med den bilen avslöjar att chassiet är betydligt hårdare än i de mer beskedliga modellerna. Men inte heller T5:an passerar gränsen för anständig fjädringskomfort.
Billigaste karossversionen blir femdörrars halvkombi, som finns att köpa från 219 200 kronor med tvålitersmotorn på 145 hk. Tillägget för sedanversionen är 6 000 kronor och lika mycket extra kostar kombin, eller herrgårdsvagnen som Ford föredrar att kalla biltypen.
Generöst kombiutrymme
I Sverige torde kombin bli den i särklass populäraste Mondeo-versionen. Och det är inget dumt val. Bagageutrymmet upplevs subjektivt som mycket generöst och även enligt VDA:s mätnorm är lastvolymen klart godkänd.
Under insynsskyddet ryms 545 liter med baksätet i uppfällt läge. Fäller man ned sätet, tar bort skyddet och lastar ända upp till taket ökar volymen till hela 1 745 liter.
Även i kupén är det gott om plats, både fram och bak. Baksätet rymmer storvuxna och är dessutom väldigt bekvämt, något man inte är bortskämd med i alla kombivagnar.
Stora dörrar gör det lätt att ta sig i och ur Forden och underlättar också för mamma eller pappa att spänna fast ett barn i en barnstol.
Den herrgårdsvagn som fanns för provkörning hade dieseln på 140 hk som kraftkälla och sexväxlad manuell låda. En vettig kombination, som vid försiktig hantering av gaspedalen får ned förbrukningen under 6,0 l/100 km.
Gynnsamt både för plånbok och miljö.
I början av nästa år kommer nya Mondeo även med Flexifuel-motor, som kan köras på både på bensin och etanol, E85. Den lär bli populär, inte minst bland tjänstebilsförarna.
Säkerhetsmässigt har nya Mondeo, förutom de rent strukturella förändringarna, graderats upp med bland annat en knäkrockkudde på förarplats och aktiva nackskydd i framstolarna. Men något krocktest hos Euro NCAP har bilen ännu inte utsatts för.
Exklusiva finesser
Komfortutrustningen är, bortsett från att ljudanläggning saknas, hyfsad redan på Trend-nivå och bland annat ingår automatisk klimatanläggning i priset.
Den som inte nöjer sig med en Mondeo Trend kan välja till utrustningspaket Ghia eller Titanum, som båda kostar 16 000 kronor extra.
Vill man höja nivån ytterligare ett snäpp finns det så kallade X-paketet för 12 000 kronor att lägga ovanpå de andra.
Nytt för Mondeo är också att den individuella tillvalslistan utökats rejält. Bilen kan numera beställas med en rad exklusiva finesser som inte fanns tidigare, varav en del känns igen från Volvo S80.
Grundpriset på den nya Forden har annars generellt ökat med 10 000- 12 000 kronor jämfört med den tidigare Mondeo-modellen (en exakt jämförelse är svår att göra).
Det innebär att nya Mondeo är något billigare än värsta konkurrenten VW Passat. Samtidigt är den ett antal tusenlappare dyrare än näst värsta konkurrenten Opel Vectra.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford MondeoBetyg
Pris: 219 200-293 300 kr.
Säljstart: September 2007.
Modell: 4-d sedan, 5-d halvkombi, 5-d kombi.
Mått, cm: L 484/B 189/H 150 (sedan). L 478/B 189/H 150 (halvkombi). L 483/B 189/H 151 (kombi).
Tjänstevikt: 1 500-1 690 kg.
Släpvikt: 1 500-2 000 kg, beroende på modellversion.
Motorer: 2.0 l/145 hk, 2,3 l/161 hk (lanseras senare), 2.5 l turbo/220 hk, 2.0 TDCi/130 hk, 2.0 TDCi/140 hk.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, fem-/sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat beroende på modellversion. Antisladdsystem standard i hela modellserien.
Bränsleförbrukning: 5,9 l/100 km (TDCi 140 hk) - 9,3 l/100 km (2.5 T).
CO2-utsläpp: 156 g/km (TDCi 140 hk) - 222 g/km (T5).
Prestanda: Toppfart 195 km/tim (TDCi 130 hk) - 245 km/tim (2.5 T).
Konkurrenter: VW Passat, Opel Vectra, Toyota Avensis, Citroën C5 m fl.
VAD NYTT? Hela bilen, även om del känns igen från Volvo S80.
FÖR VEM? Den som vill ha utrymmen, komfort och köregenskaper i ett paket.
BRA KÖP? Ja, speciellt kombin. Den ger generöst med plats för pengarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.