Nästa artikel
Provkörning: Ford Kuga (2017)
Provkörning

Provkörning: Ford Kuga (2017)

Publicerad 16 juli 2017
Ny stor grill utmärker uppdaterade Kuga. Dubbelkopplingslådan till dieselmotorerna växlar ovanligt mjukt.
Ford Kuga är en körglad suv med mysiga USA-vibbar. Nu har den fått en ansiktslyftning – med allvarliga säkerhetsmissar!
Sedan andra generationens Ford Kuga kom 2013 har suv-klassen blivit ett riktigt getingbo. För att möta konkurrensen har Kuga fått en uppdatering som gör att modellen utstrålar mer självförtroende. Det främsta kännetecknet är det stora gapet i fronten. Även baklyktorna har fått ny design.

Invändigt har knapphysterin tonats ned och menysystemet är uppdaterat till det senaste SYNC3 med åtta tums pekskärm. Det är en klar förbättring men förarmiljön är ändå rörigare och mindre trivsam än i konkurrenterna. Ford blandar friskt mellan olika plastmaterial. Känslan är mer amerikansk hyrbil än europeisk sub-premiumvagn.
Men jänkekänslan är inte enbart negativ. För att vara en mellansuv har man en påtagligt förhöjd sittposition med tydlig ”kapten-position” i skutan.

 

"Påkostade Vignale förstärker jänkevibbarna med en udda mix av läder och lågprisplast som man annars bara finner i semi-lyxiga USA-bilar."

Motorpaletten har breddats med en ny instegsdiesel på 1,5 liter och 120 hästar. Tvålitersdieseln, med 150 eller 180 hästar, är bekant sedan tidigare. Så också bensinalternativet på 1,5 liter med 150 eller 182 hk. Provbilen är en 2,0 TDCi 180 med AWD och automatisk dubbelkopplingslåda med sex steg. Automaten imponerar med att både vara alert och ha ovanligt lena växelbyten. Kuga har bibehållit sina fina köregenskaper som är bland de allra bästa i klassen. Detta är en suv som är kul att köra.
 
Numera erbjuds Kuga i den lyxiga specialversionen Vignale.  Den adderar läderdetaljer med synliga sömmar på panelen, quiltade skinnstolar, kromade ytterdetaljer samt kostnadsfria tvättar hos utvalda Fordhandlare. Påkostade Vignale förstärker jänkevibbarna med en udda mix av läder och lågprisplast som man annars bara finner i semi-lyxiga USA-bilar.
 
I resten av Kuga-familjen kan man glädjas åt funktioner som adaptiva strålkastare, parkeringsassistans och automatisk nödbroms som nu fungerar upp till 50 km/tim. Men nödbroms och övriga säkerhetsassistenter är endast tillval – obegripligt för en uppdaterad bil anno 2017.

En annan stor miss är att passagerarkrockkudden inte går att stänga av, ens som tillval! Istället krävs ett dyrt verkstadsbesök för cirka 3 000 kronor. Småbarnsfamiljer gör bäst i att välja en annan suv. Trist, för Kuga är alltjämt en bil med ovanligt attraktiv mix av hög sittposition och personbilslika köregenskaper.
 
Diskutera: Vad tycker du om Ford Kuga?
Ford Kuga 2,0 TDCi 180 AWD Vignale

Pris, från kr: 377.000. (Grundpris TDCI 180 AWD 299 900.)
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 454/B 186/H 170.
Bagagevolym, l: 456–1 656.
Tjänstevikt, kg: 1 716
Motor: Fyrcylindrig diesel 1 997 cm3. Maximal effekt 180 hk vid 3 500 varv. Maximalt vridmoment 400 Nm vid 2 000–2 500 varv.
Kraftöverföring: Sexstegad automat med dubbelkoppling. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,0 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 134 g/km.
Konkurrenter: Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Kia Sportage, VW Tiguan, Subaru Forester, Toyota RAV4.
 

Plus: Köregenskaper, kupé-utrymmen, garantier.
Minus: Interiör, genomsnittligt bagage, säkerhetsutrustning.

Vad nytt? Fords mellansuv kaxar till sig.
För vem? Suvköpare som gillar att köra. 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.