Invändigt har knapphysterin tonats ned och menysystemet är uppdaterat till det senaste SYNC3 med åtta tums pekskärm. Det är en klar förbättring men förarmiljön är ändå rörigare och mindre trivsam än i konkurrenterna. Ford blandar friskt mellan olika plastmaterial. Känslan är mer amerikansk hyrbil än europeisk sub-premiumvagn.
Men jänkekänslan är inte enbart negativ. För att vara en mellansuv har man en påtagligt förhöjd sittposition med tydlig ”kapten-position” i skutan.
"Påkostade Vignale förstärker jänkevibbarna med en udda mix av läder och lågprisplast som man annars bara finner i semi-lyxiga USA-bilar."
Numera erbjuds Kuga i den lyxiga specialversionen Vignale. Den adderar läderdetaljer med synliga sömmar på panelen, quiltade skinnstolar, kromade ytterdetaljer samt kostnadsfria tvättar hos utvalda Fordhandlare. Påkostade Vignale förstärker jänkevibbarna med en udda mix av läder och lågprisplast som man annars bara finner i semi-lyxiga USA-bilar.
I resten av Kuga-familjen kan man glädjas åt funktioner som adaptiva strålkastare, parkeringsassistans och automatisk nödbroms som nu fungerar upp till 50 km/tim. Men nödbroms och övriga säkerhetsassistenter är endast tillval – obegripligt för en uppdaterad bil anno 2017.
En annan stor miss är att passagerarkrockkudden inte går att stänga av, ens som tillval! Istället krävs ett dyrt verkstadsbesök för cirka 3 000 kronor. Småbarnsfamiljer gör bäst i att välja en annan suv. Trist, för Kuga är alltjämt en bil med ovanligt attraktiv mix av hög sittposition och personbilslika köregenskaper.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Kuga?
Pris, från kr: 377.000. (Grundpris TDCI 180 AWD 299 900.)
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 454/B 186/H 170.
Bagagevolym, l: 456–1 656.
Tjänstevikt, kg: 1 716
Motor: Fyrcylindrig diesel 1 997 cm3. Maximal effekt 180 hk vid 3 500 varv. Maximalt vridmoment 400 Nm vid 2 000–2 500 varv.
Kraftöverföring: Sexstegad automat med dubbelkoppling. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,0 s.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 134 g/km.
Konkurrenter: Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Kia Sportage, VW Tiguan, Subaru Forester, Toyota RAV4.
Plus: Köregenskaper, kupé-utrymmen, garantier.
Minus: Interiör, genomsnittligt bagage, säkerhetsutrustning.
Vad nytt? Fords mellansuv kaxar till sig.
För vem? Suvköpare som gillar att köra.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.