Nästa artikel
Provkörning: Ford Kuga 2.0 TDCi
Provkörning

Provkörning: Ford Kuga 2.0 TDCi

Publicerad 27 maj 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Ford Kuga är en positiv överraskning. Praktisk och attraktiv som familjebil med rimlig bränsleförbrukning. Biltypen är lite orättvist utskälld som miljöskurk. Med dieselmotor och partikelfilter är Kuga inte värre än stora kombibilar. Men etanoldrift finns inte.

Äntligen kan Ford börja slåss om köparna av mellanstora stadsjeepar. Kuga är dessutom ett mycket intressant tillskott. Nämnas bör att Kuga inte är en direkt variant av kommande Volvo XC 60. Dessa två byggs på olika plattformar även om det säkerligen kommer att finnas vissa likheter i övrigt.

Ford har ryckt upp sig avsevärt. Mondeo har tagit marknaden med storm och Kuga är av samma ull och överraskar med god kvalitetskänsla och säkra vägegenskaper.

Kuga är avstämd för att ge stabilitet och säkerhet när man kör på vanliga vägar. Fjädringen är närmast hårt satt och bilen blir därför aningen stötig på riktigt ojämna skogsvägar och i terräng.

Den avvägningen är lätt att motivera. 99 procent av köparna kommer aldrig att köra på annat än vanliga vägar visar Fords egen kundundersökning. Och vi har ju som bekant ett förbud mot utflykter vid sidan av vägen.

Därför är också Kuga jämförelsevis stabil när man kör på vanliga vägar. Det är inget problem att klara skarpa kurvor med betydligt högre fart än man normalt bör hålla sig till visar vår provkörning. Det finns en god säkerhetsmarginal. Dessutom har Kuga förstås elektroniskt antisladdsystem med inbyggt antivältskydd som ska rätta till farliga situationer.

Särskild rostskyddsbehandling

Fyrhjulsdrivningen i Kuga är av samma typ som i de flesta andra i suvklassen. Från växellådan leds kraften via en drivaxel till en Haldexkoppling placerad i bak-    axeln. Det innebär att man vid normal körning har så gott som all drivning på framhjulen.

Men genom Haldexkopplingen kan Kuga snabbt pytsa över kraft också till bakhjulen, maximalt 50/ 50 mellan fram- och bakaxel. Dessutom används ABS-systemet för att bromsa spinnande hjul.

Det ger faktiskt ganska bra framkomlighet på hala skogsvägar, men någon terrängbil är förstås inte Kuga, vilket Ford också betonar.

Redan vid presentationen slog Ford undan den kritik mot rostskyddet som Vi Bilägare fört fram mot andra Fordmodellen. Kuga kommer att via en särskild lina för Sverige rostskyddsbehandlas och förses med stänklappar fram.Åtgärderna går helt i linje med rekommendationerna från Rostskyddsmetoder vars expertkunskap anlitas av Vi Bilägare.

Det innebär att den svenska marknaden, enligt vår uppfattning, får en avsevärt bättre bil än till exempel Finland och Norge.

Man känner väl igen sig bakom ratten i Kuga. Det är typisk modern Fordstil på instrumentering och övrig inredning. Mycket Focus och Mondeo. Startknapp är standard på samtliga versioner. Eluppvärmd framruta ingår för den som väljer maximalt utrustade Titanium. Och det är för övrigt den modell som man bedömer kommer att sälja mest i Sverige.

Rimlig bränsleförbrukning

Komforten är så att säga i högsätet. Man har mycket bra överblick eftersom man sitter högt. Stolarna är fasta och rejäla. Att kliva in i Kuga, som är ungefär två decimeter högre än en modernt tillplattad kombi, är betydlig bekvämare och enklare.

Och det är samma sak när man ska spänna fast en barnstol i baksätet eller ett barn i en barnstol. Inte underligt att många barnfamiljer föredrar en suv framför en kombi. Den nyare biltypen är betydligt mer praktisk och allsidig. På köpet kommer en bättre framkomlighet.

En förutsättning för att kunna välja den här typen av bil är en rimlig bränsleförbrukning. Det har Kuga genom att den inledningsvis faktiskt bara kommer med dieselmotor. Den ska enligt tillverkaren stanna på en förbrukning av 6,4 l/ 100 km vid blandad körning.

Skulle man verkligen hamna i närheten av de siffrorna innebär det att Kuga inte drar mer än sina storsäljande kombikonkurrenter. Nackdelen med dieselmotorn är den årliga skatten och att priset på diesel skenat och numera tangerar eller är högre än bensin.

Inga miljöalternativ

136 starka dieselhästar sitter som en smäck i Kuga, särskilt med tanke på att dragförmågan är modiga 2 100 kg - för den som har E-körkort. För övriga stannar det vid 1 480 kg. Men det är tungt nog för att man ska gilla dieselns höga vridmoment vid låga varvtal och fyrhjulsdrivning.

Fords diesel levererar 136 hk och når 320 Nm strax under 2 000 v/min. Styrkan räcker mer än väl till för de flestas behov. Diesel känns som det rätta alternativet i den här typen av bil även om den årliga fordonsskatten blir en skaplig smäll i plånboken.

Några miljöalternativ är inte aktuella för närvarande. Däremot kommer Kuga med Volvos kraftfulla femcylindriga bensinmotor senare i höst.

Ford får inte mer än 700 bilar till Sverige i år. Nästa år tror man på en försäljning på ungefär det dubbla. Frågan är om det inte är i underkant. Vi tror att Ford Kuga har kapacitet att bli en vinnare, särskilt med fler motoralternativ.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Kuga 2.0 TDCi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford Kuga 2.0 TDCi

Pris, kr från: 264 500 (Titanium 291 500 kr).

Modell: Suv.

Säljstart: Maj 2008.

Tjänstevikt: 1 613 kg.

Släpvikt: 1 480 (B), 2 100 (E).

Markfrigång: 18,8 cm.

Motor: Tvärplacerad fyrcylindrig turbodiesel med commonrail, fyra vent/cyl. Cyl volym 1 997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 000 v/min (340 Nm vid boostfunktion). Sexväxlad manuell växellåda med Haldexkoppling vid bakaxeln.

Prestanda enl tillv: 0–100 km/tim på 10,5 s. Toppfart 180 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,5 l/100 km.

CO2-utsläpp: 169 g/km.

Konkurrenter: Toyota RAV4, VW Tiguan, Subaru Forester, Hyundai Santa Fé, Peugeot 4007, Nissan X-Trail, Citroën C-Crosser med flera.

Vad nytt? Helt ny modell.

För vem? Alla som vill ha en rymlig praktisk bil med bra framkomlighet.

Bra köp? Ja.

Plus: Utrymmen, rostskydd, komfort, utrustning, troligen hög säkerhet, rimlig bränsleförbrukning.

Minus: Ingen miljömotor än.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-05-23 20:00
Josef (ej verifierad)

Peugeots diesel, inte fords...

#2 • Uppdaterat: 2008-05-24 00:05
lelle (ej verifierad)

Och så hoppas "vi" på en riktig test i framtiden, med rostskyddskontroll, gärna på en bil som inte Ford har tilldelat er,vad det gäller rostskyddet alltså. är faktiskt lite sugen, dock med automalåda o bensinmotor typ 2 lit. 145 hk

#3 • Uppdaterat: 2008-05-29 10:42
lelle (ej verifierad)

Ok rymlig för passagerarna, men en av de minsta vad det gäller bagaget, så rymlig o praktisk,nja! öppnade ni bakluckan någon gång?

#4 • Uppdaterat: 2010-09-27 21:15
tomas edman (ej verifierad)

kanonbil testkörd av oss bra trycka liten förbrukning.
skön komfort fram bak bör endast 2 sitta.
baget räcker om man inte måste "överpacka" som är normalt nuförtiden.
dvs Packa mer än man behöver använda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.