Även om bankboken medger ett uttag på 5,5 miljoner kronor är det långt ifrån säkert att det blir en Ford GT på uppfarten.
Sedan produktionsstarten 2016 har en stab på drygt 60 personer tillverkat 250 GT per år i Fords Markham-fabrik, Kanada. Planen var två års produktion men med över 6 500 förfrågningar har Ford utökat produktionen ytterligare två år. Vad är det då de totalat 1 000 lyckliga köparna får för pengarna?
Ett tryck på startknappen och sex cylindrar i V-formation väcker 655 hästkrafter till liv. Motorn har sitt ursprung i pickupen F150, cirka 60 procent av komponenterna är oförändrade. Det innebär att en vanlig service i princip kan göras av vilken Fordverkstad som helst.
Växelväljaren till ”D” och den sjuväxlade dubbelkopplingslådan från Getrag trycker i växeln, en tydlighet som lever kvar genom hela hastighetsregistret. Det är uppenbart att GT hör hemma på racerbanorna. Ett exempel är den justerbara fjädringen som rent våldsamt kan höja eller sänka bilen med fem centimeter beroende på användning. Det finns ett komfortläge, men gissningsvis är knappen ironiskt menad. Bilen har däck som en varm sommardag är klistrigare än Karlsson, en höstdag som denna kräver de respekt. Lyckligtvis går styrkänslan utanpå det mesta, även om GT tar ordet spårkänslig till nya nivåer.
"V6:an vilar bara några decimeter bakom föraren, ljudet är ständigt närvarande. Ett hårt mekaniskt ljud av frustande turboaggregat och sex cylindrar som aldrig riktigt verkar sjunga i samma tonart."
Att kliva ur kupén efter cirka 20 mils körning är vemodigt, men samtidigt något av en befrielse. GT är inte en superbil för vardagsbruk, den är obeveklig. Min hjärna känns som efter en volymintensiv konsert, men det har varit en upplevelse som torde sätta Woodstock 1969 på avbytarbänken.
Diskutera: Vad tycker du om Ford GT?
Pris, från kr: Cirka 5 500 000.
Säljstart: Det går att anmäla sitt intresse. Sverige har än så länge fått fyra tilldelade bilar. Ford granskar ansökningarna och fördelar bilar till dem de anser vara lämpliga vårdnadshavare. Som köpare förbinder man sig att inte sälja bilen inom en stipulerad tidsrymd, detta för att förhindra kontraktshandel utanför Fords kontroll samt överpriser.
Mått, cm: L 478/B 200/H 106/111. Markfrigång 7/12.
Bagagevolym, l: 11,3.
Tjänstevikt, kg: 1 385.
Motor: Sexcylindrig bensin V6, dubbelturbo, 3 497 cm3. Max effekt 655 hk vid 6 250 v/min. Max vridmoment 746 Nm vid 5 900 v/min.
Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda av dubbelkopplingstyp.
Prestanda: Toppfart: 347 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim under 3 s.
Deklarerad förbrukning: Ingen uppgift. Enligt färddator 15,7 l/100 km. CO2-utsläpp: Ingen uppgift. Räkna med en generös skopa malus.
Konkurrenter: McLaren Senna (V8 T, 800 hk), Lamborghini Aventador SVJ (V12, 770 hk), Ferrari 488 Pista (V8 T, 720 hk), Porsche 911 GT2 RS (B6 T, 700 hk) med flera.
Plus: Prestanda, historiskt arv, trolig värdestegring, formgivning.
Minus: Egentligen allt utom ovanstående.
Vad nytt? Extrem sportvagn för vägen. Utökad produktion.
För vem? Allt för få.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.