Nästa artikel
Provkörning: Ford Focus ST (2019)
Provkörning

Provkörning: Ford Focus ST (2019)

Publicerad 28 september 2019
19-tumsfälgar, röda bromsok, ordentlig takspoiler, något justerad stötfångare bak och ett försiktigt kjolpaket avslöjar ST-versionen.
Fjärde generationens Ford Focus har klivit i träningskläderna. Möter nya Focus ST GTI-skolans fyra behörighetskrav?
Är den snabb? Noll till 100 km/tim på 5,7 sekunder och en toppfart begränsad till 250 km/tim. Snabb – absolut! 2,3-litersfyran är en utveckling av den motor som bland annat används i Mustang och tidigare generation Focus RS. Effekten är 280 hästkrafter med ett vridmoment på 420 Nm. Det finns ett dieselalternativ på 190 hästkrafter.

Oavsett motorval gäller sexväxlad manuell låda. Växellådorna i 80-talets sportfordar var sköra som engångskameror från Krakow, i ST övertygar lådan med exakta slag och behaglig tyngd. Den elektroniskt kontrollerade differentialbromsen från Borg-Warner förvandlar regnhal fransk asfalt till räls. Drivgreppet från Michelindäcken är osannolikt bra. ”Performance pack” ger funktioner som automatisk mellangas vid nedväxling och kamerastyrda stötdämpare. Ett givet gränsande till obligatoriskt tillval för 4 000 kronor.

"Antisladdsystemet tillåter glädjepirrande överstyrning i välavvägd mängd för att inte övergå i skräck."

Är den kul? Tveklöst. Vanliga Focus är en trevlig körupplevelse, i ST har Ford lättat på körglädjekranen ytterligare. Bilen styr villigt in i kurvorna, ett gasuppsläpp och antisladdsystemet tillåter glädjepirrande överstyrning i välavvägd mängd för att inte övergå i skräck. Styrningen är 20 procent snabbare jämfört med Focus. Hård acceleration på låg växel ger vissa kraftreaktioner i ratten. Ford menar att de kan filtrera bort beteendet men att det skulle påverka vägkänslan negativt. På tal om känsla:  bromsservot är elektriskt, fördelen är ett jämnt bromstryck oavsett temperatur.

Röda instrumentnålar och tillplattad ratt är unikt för ST.

Fungerar den i vardagen? Ja. Är halvkombin för liten ger ett tillägg på 6 000 kronor den praktiska kombikarossen. Stolarna är kraftigt skålade men något bredare än föregående generation. För min kropp var de perfekta. Fjädringen är sänkt med tio millimeter och synnerligen fast. På nyasfalterade franska serpentiner har det ingen betydelse, men när E45:an norr om Vilhelmina bjuder upp till tjälskottsschottis är mer komfortinriktad fjädring att föredra. I körläge ”Sport” stramas fjädringen åt ytterligare samtidigt som motorljudet halkar ned en oktav och avgasknallarna kommer tätare.

Är den prisvärd? Det beror på. Listpriset 359.000 kronor gör ST till ett av klassens dyrare alternativ, men lanseringspriset är satt till 329.900 kronor. Sett till utrustning och prestanda känns det riktigt rimligt.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus ST?
Ford Focus ST

Pris, från kr: 359 000.

Svensk lansering: September.

Mått cm: L 439/B 185/H 146.

Bagagevolym, l: 375–1 354.

Tjänstevikt, kg: 1 508.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor. Volym 2 261 cm3. Max effekt 280 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 420 Nm vid 3 000 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda, alternativt 7-växlad automatlåda (hösten 2019).

Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,7 s.

Deklarerad förbrukning: 7,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 179 g/km.

Konkurrenter: Renault Megane RS, Seat Leon Cupra, VW Golf GTI, Peugeot 308 GTI, Skoda Octavia RS, Honda Civic Type R.  

 

Plus: Acceleration, vägegenskaper, vardagsvänlig, dragkroksmöjlighet.

Minus: Hård fjädring, hastighetsbegränsningar.



Vad nytt? En stark motor, styvare fjädersättning och stolar.

För vem? Den som lyssnar på sitt tonårshjärta. 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.