Oavsett motorval gäller sexväxlad manuell låda. Växellådorna i 80-talets sportfordar var sköra som engångskameror från Krakow, i ST övertygar lådan med exakta slag och behaglig tyngd. Den elektroniskt kontrollerade differentialbromsen från Borg-Warner förvandlar regnhal fransk asfalt till räls. Drivgreppet från Michelindäcken är osannolikt bra. ”Performance pack” ger funktioner som automatisk mellangas vid nedväxling och kamerastyrda stötdämpare. Ett givet gränsande till obligatoriskt tillval för 4 000 kronor.
"Antisladdsystemet tillåter glädjepirrande överstyrning i välavvägd mängd för att inte övergå i skräck."
Är den prisvärd? Det beror på. Listpriset 359.000 kronor gör ST till ett av klassens dyrare alternativ, men lanseringspriset är satt till 329.900 kronor. Sett till utrustning och prestanda känns det riktigt rimligt.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus ST?
Pris, från kr: 359 000.
Svensk lansering: September.
Mått cm: L 439/B 185/H 146.
Bagagevolym, l: 375–1 354.
Tjänstevikt, kg: 1 508.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor. Volym 2 261 cm3. Max effekt 280 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 420 Nm vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda, alternativt 7-växlad automatlåda (hösten 2019).
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,7 s.
Deklarerad förbrukning: 7,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 179 g/km.
Konkurrenter: Renault Megane RS, Seat Leon Cupra, VW Golf GTI, Peugeot 308 GTI, Skoda Octavia RS, Honda Civic Type R.
Plus: Acceleration, vägegenskaper, vardagsvänlig, dragkroksmöjlighet.
Minus: Hård fjädring, hastighetsbegränsningar.
Vad nytt? En stark motor, styvare fjädersättning och stolar.
För vem? Den som lyssnar på sitt tonårshjärta.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.