Nästa artikel
Provkörning: Ford Focus CNG
Provkörning

Provkörning: Ford Focus CNG

Publicerad 22 december 2009 (uppdaterad 8 maj 2014)
Ford Focus CNG är en bensindriven Focus som byggts om för att också kunna gå på fordonsgas. Därmed klassas den som miljöbil. I och med att ordinarie bensintank lämnas intakt, blir räckvidden lång men gastankarna stjäl utrymme från bagaget. Prispåslaget för gaskonverteringen är dock hela 60 000 kronor, det är alldeles för högt!

Biogasbilarna har fått ett rejält uppsving i Sverige och allt fler tillverkare vill vara med och ta en del av kakan. Ford kommer nu med en fabrikskonverterad version av mellanklassbilen Focus.

Ett antal Focus 2,0 går direkt när de är färdigbyggda på det löpande bandet, vidare till en angränsande lokal där bilarna byggs om för gasdrift. Trycktankar installeras i botten av bagageutrymmet, bränsleledningar dras fram till motorutrymmet, motorns insprutningssystem modifieras och programvaran för styrelektroniken uppdateras.

Hela gasinstallationen ökar bilens vikt med cirka 150 kg. Därtill tappar motorn en del effekt när den körs på gas. Det gör att Focus CNG känns betydligt trögare än sina bensin-, diesel- och etanoldrivna syskon i Focusfamiljen. Tyvärr har Ford inte riktigt lyckats trimma motorn för gasdrift. I jämn fart runt 90 km/tim, besväras man av små ryckningar. Vid kökörning är Focus CNG riktigt besvärlig.

Motorn är extremt klen på låga varv och måste varvas hårt för att inte stanna när man rullar iväg. Ibland verkar det också som om hela motorn kommer av sig och inte drar hur mycket man än trampar på gasen. När man kopplar över till bensin går bilen mycket bättre och man känner igen pigga och körglada Ford Focus.  

Inget för familjen
Köregenskaperna har inte påverkats av gasinstallationen. Focus CNG är både säker och underhållande på kurviga vägar i hög fart. Fjädringskomforten är utmärkt och kupén rymlig för fyra vuxna.

Tyvärr lär Focus CNG få svårt att konkurrera som familjebil. Golvet i bagageutrymmet har höjts med omkring 30 centimeter för att få plats med gasflaskorna. Det som är kvar räcker precis till ett par kabinväskor som ligger platt på rygg.

Det som slutligen sänker den här bilen är dock priset. Visserligen är Focus CNG betydligt billigare än sina gasdrivna konkurrenter från Mercedes och VW men påslaget för gasdriften är 60 000 kronor, jämfört med motsvarande Focus i etanolutförande. Att köra på gas är i dagsläget cirka tre kronor billigare per mil.

Det innebär att det krävs 20 000 mils körning innan investeringen lönar sig. Måhända kan Focus CNG vara en bil för kommunala förvaltningar och företag med stark miljöprofil men med låga krav på bagageutrymme. För en vanlig familj finns det bättre miljöalternativ.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Focus CNG

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford Focus CNG

Pris, från kr: 217 000.  

Säljstart: Nu.

Modell: Femdörrars halvkombi.       

Mått, cm: L 446/B 184/H 150.

Tjänstevikt, kg: 1 550.  

Max släpvagnsvikt, kg: 1 400.

Motor: Fyrcylindrig bensin/metangasmotor. Cylindervolym: 1 999 cm3. Max effekt vid gasdrift: 125 hk vid 5 900 varv/min. Max vridmoment 160 Nm från 4 470 varv/min.

Prestanda: Acc 0–100 km/tim: uppgift saknas. Toppfart 193 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,1 Nm3 gas/100 km. 7,1 l bensin/100 km.

CO2-utsläpp: 156 g/km (gas). 170 g/km (bensin).

Konkurrenter: Mercedes B170 NGT, VW Passat EcoFuel, Ford Focus Flexifuel, Honda Insight.

Vad nytt? Gasversion av Focus.

För vem? Främst för kommuner, landsting och företag.

Bra köp? Tveksamt, gasversionen kostar 60 000 kr mer än motsvarande bil med etanoldrift. Det påslaget är den inte värd.

Plus: Bra köregenskaper, goda passagerarutrymmen, lång räckvidd.

Minus: Dyr gaskonvertering, motorkaraktär på gasdrift, trångt bagageutrymme.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.