Nästa artikel
Provkörning: Ford Focus (2011)
Provkörning

Provkörning: Ford Focus (2011)

Publicerad 21 mars 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nya Ford Focus är den mest hjälpsamma bil som finns att köpa. Den kan förses med system som varnar, bromsar, styr, sköter ljuset och håller koll på skyltar och medtrafikanter. Allt är dessutom överkomligt i pris. Lägg till roliga köregenskaper och snåla motorer så börjar det luta åt succé.

Få tillverkare kan tävla med Ford vad gäller att arrangera roliga provkörningar. Jag gasar iväg i nya Focus från flygplatsen i Jerez, Spanien, och är snart inne på underbara vägar som vindlar fram genom det kulliga, gröna landskapet.

Den första Focusen kom 1998 och blev Årets Bil, inte minst för sina spänstiga köregenskaper. Nu är vi framme vid tredje generationen och Ford har haft 13 år på sig att finslipa Focus karaktär.

30 provkörningsmil med hundratals kurvor avslöjar att fjärdingen är perfekt avstämd. Bilen rör sig mjukt och bekvämt på guppiga vägar men blir bestämd och pålitlig i svängarna. Och den svänger villigt!  Elektrisk servo kan ibland ge en  halvdöd kontakt mellan ratt och framhjul, men Ford har lyckats göra styrningen näst intill racersnabb.

Elservon är en förutsättning för att Focus ska bli den mest hjälpsamma bil som går att köpa i dag. Den kan utrustas med inte mindre än 13 olika säkerhetssystem, vilket är mer än vad de stora lyxvagnarna från Mercedes, BMW och Audi kan erbjuda.

Redan i de första svängarna får jag en demonstration. Vägen svänger i långa, öppna kurvor som jag förstås vill skära på racerförarvis. Det går inte bilen med på. När jag försöker korsa mittlinjen känns ett lätt men bestämt drag i ratten. ”Filvakten” (Lane keeping aid) försöker styra tillbaka i körfältet.

Om jag trotsar elektroniken och kör över mittlinjen skakar ratten ilsket och varnande.

Systemet är baserat på en kamera som sitter uppe vid backspegeln och läser de vita väglinjerna. Men det går inte att släppa ratten och tro att bilen tänker styra sig själv. Bara några sekunder efter att jag lossat greppet blir jag åthutad i färddatorn: ”Håll händerna på ratten!”

Ser skyltar
Spanska väghållare snålar inte med skyltar. Innan tvära kurvor står ofta omkörningsförbud och, för säkerhets skull, även sänkt fart. Bilen registrerar allt med digital örnblick och i färddatorn visas små kopior av aktuella skyltar.

Fordkameran kan sköta fem hjälpsystem. I mörker styr den hel- och halvljus och kan också väcka en förare som håller på att somna. Den som är trött kör lite vingligare än normalt och det registreras. Plötsligt hörs en varningston och en kaffekopp dyker upp i färddatorrutan.

Jag känner igen flera system från Volvo. Focus och S/V60 har utvecklats parallellt och delar mycket teknik. På en parkering får jag prova ”Forward Alert” som tvärbromsar bilen automatiskt innan den (i låg fart) krockar med ett hinder. Hos Volvo heter systemet City Safety.

En fullt utrustad Ford Focus är bestyckad som en smärre stridsledningscentral. Kamera, radar och ultraljud bevakar området runt bilen. Den kan exempelvis mäta upp en parkeringslucka och styra in sig själv. Föraren behöver bara gasa och bromsa.

I backspeglarna blinkar en döda vinkel-vakt som hos Ford heter BLIS, precis som hos Volvo. Farthållaren håller bilen på inställt avstånd till framförvarande bil, även om den skulle stanna.

Alla hjälpmedel gör förstås Focus till en unikt förarvänlig bil och det bästa är att systemen inte kostar skjortan. För bara 14 500 kronor kan bilen få autobroms, automatiskt ljus, skyltläsning, filhållarsystem, döda vinkel-varnare och förarvakt. Med en sån prissättning finns det ingen anledning att avstå från säkerheten!

Extra rostskydd
Nya Focus står hos bilhandlarna i april. Den finns med åtta olika motorer. Två dieslar på 95 respektive 115 hk klarar svenska miljögränsen och på bensinsidan får Sverige också en 1,6-litersmotor på 120 hk som kan köras på etanol.

Ingen av dessa motorer fanns vid provkörningen. Vi hade att välja mellan en diesel på 163 hk och en bensinturbo på 180 hk. Båda är trevliga, starka maskiner som matchar bilens köregenskaper. Hur de svagare, och i särklass mest efterfrågade, versionerna sköter sig får vi vänta med att undersöka.

Från provkörningen i Spanien kan jag däremot rapportera att nya Focus är ungefär lika stor som förut (se faktarutan) men att krocksäkerheten förbättrats. 55 procent av karossen är av höghållfast stål och för att den ska hålla sig fräsch får alla bilar som importeras till Sverige en extra rostskyddsbehandling i fabriken.

Karossen är full av förstärkningsprofiler som både ska förbättra styvheten samt minska vibrationer och göra bilen tystare. Ljuddämpningen verkar inte ha gått så bra. Det mullrar ganska påträngande från däcken och på motorvägen brusar det högt runt backspeglarna. Men Ford skyller på att de bilar vi körde kom från förserien och att det är tystare i de Focusbilar som serieproduceras.

Kombi i juni
Lite oljud kan man kanske tåla när så mycket annat är lyckat i nya Focus. Den kommer säkert att köra direkt in på tio-i-topp-listan där gamla modellen tog åttonde plats i fjol. Generalagenten räknar med att sälja åtminstone ett par, tre tusen fler av nya Focus. Kombimodellen kommer i juni och då får nog försäljningen en extra skjuts.

Ny och förbättrad bil betyder förstås högre priser, men Ford lägger bara på 5 000 kr. Billigaste Focus, med bensin/etanolmotor, kostar i fortsättningen 181 400 kronor och minsta dieseln blir 10 000 kr dyrare. För kombin blir påslaget ytterligare 5 000 kr.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Focus

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford Focus

Pris: Från 181 400 kr (med 120 hk bensin/etanolmotor). 191 400 kr med 95 hk diesel.

Säljstart: April.

Modell: Femdörrars halvkombi.

Mått, cm: L 436/B 182/H 148 (gamla modellen: 434/184/150).

Motor: Grundmotor är en fyrcylindrig bensin/etanolmotor på 1,6 l och 120 hk. Grundmotor diesel: Fyrcylindrig turbomotor på 1,6 l och 95 hk.

Prestanda, 95 hk diesel: 0–100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 180 km/tim.

Förbrukning: 4,2 l/100 km.

CO2-utsläpp: 109 g/km.

Närmaste konkurrenter: Alfa Giulietta, Opel Astra, Volkswagen Golf, Citroën C4, Peugeot 308, Kia Ceed, Hyundai i30 med flera.

Vad nytt? En bil som är utvecklad för att säljas i hela världen, med ett unikt säkerhetspaket.

För vem? De flesta kan nog hitta en version som passar kynne och plånbok.

Bra köp? Definitivt. Detta är en ovanligt genomtänkt bil.

Plus: Prisvärd och vettig säkerhetsutrustning, roande köregenskaper.

Minus: Däckbuller, många knappar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-21 08:42
Yarl

181 400 kronor för billigaste versionen känns dyrt. Citroen C4 120 hk för 165 000 kronor känns som ett smartare val.

Ang design, så känns faktiskt "ur-focusen" långt snyggare. Den var helt klart före sin tid.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-21 09:54
McTar

Är man längre än 180cm lång så sitter man troligtvis mycket bättre i Forden än i C4:an. Jag provsatt C4:an för ett par veckor sedan och fick stoppa in en A4-pärm under benen i framkant för att få stöd. Det behövs inte i Forden! Iofs så är en pärm billig att ha som tillval i C4:an, men det är definitivt mer praktiskt att kunna justera stolen så man slipper få kramp i benen.

#3 • Uppdaterat: 2011-03-21 10:43
Mistro

Mina erfarenheter om Ford är att deras extrautrustning har varit allt annat än billig.
Har varit inne på Focus vid flera tillfällen men det är alltid något som "brister" .... ( en kombination mellan pris och säljare? )

#4 • Uppdaterat: 2011-03-21 18:12
789 (ej verifierad)

Ford Focus har länge varit en mycket prisvärd och trevlig bil att köra och nu blir den förmodligen ännu bättre med prisvärda paket och etanolmotor där man kan tanka det som är billigast. Ett klokt bilköp!

#5 • Uppdaterat: 2011-03-23 12:54
Mistro

Att Etanolen INTE är ett billigare alternativ trodde jag stod klart för alla vid det här laget....
Att bilar med höga avgasutsläpp räknas som miljöbilar gör det hela bara än mer "lustigt"!
Dessutom är ju staten duktig på att justera bränslepriserna efter våra val.
T.e.x kostar nu Dieseln på flera håll några tiotals ören mer än Bensinen,vilket måste bero på "världsmarknadsbilden" och absolut inte på att det numera snart säljs fler Dieselbilar?
Med en fortsatt sådan prissättning så har snart Dieselbils-statistiken sjunkit igen! ( precis i linje av vad som alltid har intresserat staten.....pengar!)

#6 • Uppdaterat: 2011-04-07 19:30
fcaesar

Tyvärr åldras Fords bilar mycket snabbare än många andra bilmärken.

Vi hade den första Focusen som kom 1999 och den kändes inget vidare efter 7000 mil år 2002, så det blev byte till en Ford Mondeo -02. Nu, 9 år och ca 19500 mil senare så är vår bil för drygt 200.000 i princip skrotfärdig.

Verkstaden vill ha ca 30.000 för att laga bromssystem, handbroms, hjullager, styrleder och glappande spjäll i insuget som tydligen riskerar att förstöra hela motorn. De tyckte inte det var värt att laga den. Det känns inget vidare, vad gör man?

Vi köpte den på Ford och har alltid servat den på deras egen märkesverkstad...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.