Nästa artikel
Provkörning: Ford Focus (2018)
Provkörning

Provkörning: Ford Focus (2018)

Publicerad 8 september 2018 (uppdaterad 11 september 2018)
Nya Ford Focus är två centimeter längre, vassare att köra och drygt 10 000 kronor dyrare än sin föregångare.
Nya Ford Focus lockar med finfina köregenskaper, generösa utrymmen och en rejäl portion nyttig ny teknik. Vi har som första tidning provat bilen på svenska vägar – och det gav mersmak. Se upp, VW Golf!
Ford brukar ha ambitionen – tack för det! – att erbjuda sina förare kör-egenskaper lite utöver det vanliga även i de mer vardagliga modellerna. Nya Focus, som är den fjärde generationen i modellserien sedan debuten 1998, vansläktas inte det minsta i det avseendet.

Vi har provkört bilen i alla upptänkliga trafikmiljöer och på mängder av olika svenska vägtyper och underlag. Betyget blir med beröm godkänt på i stort sett alla punkter. Inte ens de elakaste krokvägar vi kunde hitta bringade Forden ur balans, trots att den pressades hårt. Tvärtom, de kändes som mammas gata för kurvglada Focus. 

Styrreaktionerna är underhållande kvicka och exakta, kurvstabiliteten klippfast och hjulens följsamhet mot underlaget närmast perfekt även när vägen är utmanande gropig och bucklig. Helt klart har Fords tekniker fått till ett chassi som gör bilen både underhållande, säker och smidig att hantera såväl i stressade trafiksituationer som när vägen kröker.  
    
Även vid mer normal körning sköter sig nya Focus snyggt. Men lite får man betala för bilens stadiga väghållning i pressade situationer. Fjädring/dämpning är tämligen tufft avstämd och det känns i rumpan på dåliga vägar och över korta tvära gupp, typ broskarvar.

Ljudkomforten är helt okej på slät och medelgrov asfalt och håller någorlunda måttet även  på riktigt skrovligt underlag. Jämfört med dagens Focus är däcksdånet generellt klart bättre dämpat i den nya bilen.  

"Kan det verkligen löna sig att stänga av en cylinder på en såpass liten motor? Eller är tekniken i första hand till för att lyckas bra i de laboratorietester där bränsle- och utsläppsdeklarationerna fastställs?"

Vårt provexemplar var utrustat med den uppdaterade trecylindriga bensinturbon på 1,0 l/125 hk, som fått både kamkedja och cylinderavstängning. Det sistnämnda innebär att en av de tre cylindrarna automatiskt stängs av vid lätt belastning, exempelvis i jämn fart på landsväg. Som förare märker man det som en lätt vibration i ratt/pedalställ, men det är inget som egentligen stör körkomforten.

Däremot kan man fråga sig vilken nytta finessen har i verklig trafik. Kan det verkligen löna sig att stänga av en cylinder på en såpass liten motor? Eller är tekniken i första hand till för att lyckas bra i de laboratorietester där bränsle- och utsläppsdeklarationerna fastställs? 

Som standard är den nya Forden utrustad med en smidig sexväxlad manuell låda och den som inte vill växla själv kan välja till en ny åttastegad automat, med momentomvandlare, för 17 000 kronor. 

Jämfört med föregångaren håller nya Focus i stort sett samma yttermått (+2 cm på längden, i övrigt ingen skillnad). Men på en punkt har en avgörande förändring gjorts. Axelavståndet har förlängts med nästan fem centimeter och det har utyttjats för att ge bättre benutrymme i baksätet. Fyra vuxna ryms numera utan vidare i kupén och passagerarna bak sitter dessutom i ett för bilklassen ovanligt bekvämt stoppat och bra vinklat säte. 

Säkerhetsmässigt har nya Focus nyligen kammat hem toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Bilen är dessutom, i alla modellversioner, utrustad med adaptiv farthållare och ett autobromssystem (AEB) som reagerar för både fotgängare och cyklister. Även den komfortutrustning som följer med på köpet i den mest sålda utrustningsnivån, Titanium, känns välvald. 

Dessutom finns mängder av nya intressanta tillval att botanisera bland för den som vill och har råd. Bland annat ett system som med ett knapptryck parkerar bilen helt automatiskt (om den har automatlåda). Vindrutedisplay är en annan ny finess, liksom en funktion som hjälper föraren att styra undan för långsamma eller stillastående bilar i färdriktningen om en kollision skulle hota.     

Bra är också att Ford arbetat om sitt tidigare ganska krångliga infotainmentsystem. Nya SYNC3, med åttatumsskärm som standard (Titanium), är både användarvänligare och mer innehållsrikt än tidigare. 

Fast riktigt intressant på den svenska marknaden blir nya Focus förstås inte förrän kombin (tillägg 6 000 kr) lanseras nästa månad. Den har en längd på hela 467 cm (+29 cm jäm-fört med vanliga Focus) och en 
maximal lastkapacitet på 1 653 liter. Det är bäst i klassen.


Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus?
Ford Focus 1.0T/125 hk Titanium

Pris, från kr: 218 900 kr.

Säljstart: Säljs nu.

Mått, cm: L 438/B 183/H 147.

Bagagevolym, l: 375–1 354.

Tjänstevikt, kg: 1 370.

Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo med cylinderavstängning. Volym 999 cm3. Maxeffekt 125 hk (92 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 170 Nm från 1 400 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Åttaväxlad automat tillval för 17 000 kr. 

Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,0 s. 

Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km (NEDC). 5,9 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp: 110 g/km (NEDC). 132 g/km (WLTP).  

Konkurrenter: VW Golf, Kia Ceed, Toyota Auris, Opel Astra, Renault Megane, Peugeot 308, Seat Leon, Hyundai i30, Mazda 3 med flera.   

Plus: Köregenskaper, utrymmen, mediefunktioner säkerhetsutrustning.

Minus: Något stum fjädring, trångt pedalställ.



Vad nytt? Ny generation, den fjärde, av Fords utmanare i Golfklassen.  

För vem? Den som vill ha spänstiga köregenskaper och fina utrymmen i samma paket.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.