Jag sitter i en kraftigt skålad sportstol, kanske är den i kramsjukaste laget. På längre resor blir det svårt att variera sittpositionen med bortdomnade ben som resultat. Körställningen är inte sportbilslåg men bra. En ST-logotype i botten av den tjocka och eluppvärmda ratten är det som avslöjar att det här inte är vilken dussin-Fiesta som helst.
Den trecylindriga motorn, nu på 1,5 liter, ger 200 hästkrafter och 290 Nm. Vid låg belastning i hastigheter mellan 80 km/tim och 120 km/tim stänger en cylinder ned för att spara bränsle. Vid behov återaktiveras den på 14 millisekunder. Under provkörningen märkte jag inte skiftet mellan två- och trecylindrigt läge. Den sexväxlade lådan är densamma som i dieselversionerna men länkaget är justerat och växelspaken nära decimetern kortare. Slagen är distinkta och har en påfallande solid känsla inte helt olik den i Porsche. I körläge ”Sport” eller ”Track” åtföljs motorbroms och växling av sportbilskorrekta avgasknallar.
"Under provkörningen märkte jag inte skiftet mellan två- och trecylindrigt läge."
Efter ett par timmars hjärtlig asfaltshambo kliver jag motvilligt ur bilen. Fiesta ST infriar mina högt ställda förväntningar. Körglädjen är så intensiv att även den mest svårflirtade förare lär få kämpa för att inte dra på smilbanden. Tomt PR-prat eller inte. Fiesta ST är en riktig femetta till bil.
Ford Fiesta ST
Pris, från kr: 213 800.
Säljstart: Kan beställas nu.
Mått, cm: L 407/H 147/B 174.
Bagagevolym, l: 303.
Tjänstevikt, kg: 1 262.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym 1 498 cm3. Max effekt 200 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 1 600–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 232 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,5 s.
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 136 g/km.
Konkurrenter: VW Polo GTI, Suzuki Swift Sport, Renault Clio R.S., Peugeot 208 GTI, Mini Cooper S.
Plus: Väghållning, körglädje, pris, fortfarande en praktiskt Fiesta.
Minus: Ingen autobroms.
Vad nytt?
Motor, bakaxel och design.
För vem?
Alla, men främst för den som vill ha Porsche-känsla i småbilsklassen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.