Jag sitter i en kraftigt skålad sportstol, kanske är den i kramsjukaste laget. På längre resor blir det svårt att variera sittpositionen med bortdomnade ben som resultat. Körställningen är inte sportbilslåg men bra. En ST-logotype i botten av den tjocka och eluppvärmda ratten är det som avslöjar att det här inte är vilken dussin-Fiesta som helst.
Den trecylindriga motorn, nu på 1,5 liter, ger 200 hästkrafter och 290 Nm. Vid låg belastning i hastigheter mellan 80 km/tim och 120 km/tim stänger en cylinder ned för att spara bränsle. Vid behov återaktiveras den på 14 millisekunder. Under provkörningen märkte jag inte skiftet mellan två- och trecylindrigt läge. Den sexväxlade lådan är densamma som i dieselversionerna men länkaget är justerat och växelspaken nära decimetern kortare. Slagen är distinkta och har en påfallande solid känsla inte helt olik den i Porsche. I körläge ”Sport” eller ”Track” åtföljs motorbroms och växling av sportbilskorrekta avgasknallar.
"Körglädjen är så intensiv att även den mest svårflirtade förare lär få kämpa för att inte dra på smilbanden."
Förklaringen ligger dels i superbilsgreppiga 18-tumsdäck (Michelin Pilot Super Sport 2) och den mekaniska differentialbromsen som kommer med ”Performance Pack” paketet (9 500 kr), dels i den omarbetade halvstela bakaxeln. Fjädrarna har fått formen av stående bananer med den konvexa sidan pekande utåt. Fjädrarna ”trycker” alltså hela tiden bakaxeln på plats, det ger konsekventa hjulvinklar och kvickare väguppträdande. Extra stödstag (Watt-stag) skulle ge en liknande effekt, men den av Ford patenterade lösningen är cirka tio kilo lättare.
Efter ett par timmars hjärtlig asfaltshambo kliver jag motvilligt ur bilen. Fiesta ST infriar mina högt ställda förväntningar. Körglädjen är så intensiv att även den mest svårflirtade förare lär få kämpa för att inte dra på smilbanden. Tomt PR-prat eller inte. Fiesta ST är en riktig femetta till bil.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta ST?
Säljstart: Kan beställas nu.
Mått, cm: L 407/H 147/B 174.
Bagagevolym, l: 303.
Tjänstevikt, kg: 1 262.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym 1 498 cm3. Max effekt 200 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 1 600–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 232 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,5 s.
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 136 g/km.
Konkurrenter: VW Polo GTI, Suzuki Swift Sport, Renault Clio R.S., Peugeot 208 GTI, Mini Cooper S.
Plus: Väghållning, körglädje, pris, fortfarande en praktiskt Fiesta.
Minus: Ingen autobroms.
Vad nytt? Motor, bakaxel och design.
För vem? Alla, men främst för den som vill ha Porsche-känsla i småbilsklassen.
Ford Fiesta XR2
(1981–1983)
År 1981 presenterade Ford svaret på VW:s braksuccé Golf GTI – Fiesta XR2. 84 hästkrafter räckte inte för att matcha den större Golf, men 0 till 100 km/tim på 10,1 sekunder är för tiden svindlande snabbt. Toppfarten, 170 km/tim, är något av en akademisk fråga men det lär ha smärtat att Golf var några streck snabbare.
Ford Fiesta RS Turbo
(1990–1992)
Fiesta RS Turbo skulle vara ett horn i sidan på samtida Peugeot 205 GTI. Arbetade föraren korrekt med den från Escort inlånade växellådan mäktade de 133 turbo-närda hästkrafterna sprinten från noll till 100 km/tim på 8,2 sekunder. Med en toppfart på 205 (!) km/tim fick tillvalslistans ”ABS-bromsar” ses som en särdeles klok investering.
Ford Fiesta ST
(2004–2008)
Första gången Fiesta får bära ”Sports Technologies”-märket. Extra luftintag, breda hjul och ett kjolpaket ger den lätt högbyggda bilen en morsk uppsyn. Tvålitersfyrans 149 hästkrafter räckte till en toppfart på 208 km/tim, men vad viktigare pilade den runt hårnålskurvor på ett för klasskamraterna förnedrande vis. En modern klassiker.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.