För första gången sedan den nuvarande modellen introducerades kan Ford Fiesta nu beställas med automatisk växling. Detta i form av den sexstegade dubbelkopplingslådan PowerShift.
Än så länge finns den nya lådan enbart i kombination med den trecylindriga EcoBoost-motorn på 100 hk. Tillägget är 15 000 kronor, vilket innebär att grundpriset på en Fiesta Titanium stiger från 139 900 till 154 900 kronor.
För de extra pengarna får man en för det mesta smidigt och mjukt arbetande dubbelkopplingslåda, som även kan växlas ”manuellt” via en knapp på växelväljaren.
Men på två punkter uppfyller PowerShift inte riktigt förväntningarna. Den kan, precis som många andra lådor av samma typ, upplevas som småryckig i låga farter. En egenskap som irriterar, såväl i stadstrafikens köer som i samband med fickparkeringar.
En annan plump är att Fiestan med den nya drivlinan inte alls är lika snål i verkligheten som på papperet. Åtminstone var den inte det under vår cirka 100 mil långa provkörningsperiod i varierande trafiksituationer.
I snitt drog bilen hela 6,7 l/100 km. Det är en överförbrukning med nästan 40 procent jämfört med de 4,7 l/100 km som anges i bränsledeklarationen och det är förstås alldeles på tok för mycket.
Till Fiestas generellt sett bästa sidor hör de mycket kompetenta köregenskaperna. Den är både spänstig, skojig och säker att hantera. Lite förstördes dock körupplevelsen på provbilen av den alldeles för tjocka läderratten (ingår i ett tilläggspaket för 2 000 kr). Det är knappt så att man når runt rattkransen med fingrarna.
Även åkkomforten har en del brister. Inte fjädringen, den håller mycket hög småbilsklass. Däremot är däckdånet på grov asfalt direkt öronbedövande, särskilt om bilen är utrustad med breda lågprofildäck.
Mer positivt är att Fiesta – till skillnad från många andra småbilar – kan utrustas med modern säkerhetsutrustning, typ autobroms. Fords system kan köpas till för överkomliga 2 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om senaste Ford Fiesta?
PRIS: 154 900 kr.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 397/B 172/H 150.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 122.
MOTOR: 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo. Volym 999 cm3. Max-effekt 100 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 170 Nm från 1 400
v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexstegad dubbelkopplingslåda (PowerShift).
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
4,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 114 g/km.
KONKURRENTER: VW Polo, Opel Corsa, Toyota Yaris, Skoda Fabia, Peugeot 208 med flera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
trecylindriga bilar? Nej tack!
Det där låter ju ganska så lovande – om man hejar på nya Opel Corsa alltså…
0.67 med fjuttiga 100 hk, det brukar min 6-cylindriga Omega dra på långfärd.
Utnämnd till världens bästa motor - jojo.
Och öronbedövande…
Hm?
Jag tycker 3-cylindriga motorer har ett roligt ljud, så det är en motorkonstruktion jag uppskattar.
Det där är en smart och genomtänkt bil och jag skulle gärna köra en sån själv.
Även om nya motorer sannolikt är bättre än forna tiders 3-cylindriga SAAB- och DKW-motorer, så nej tack.
Dubbelkopplingslåda - hur funkar en sådan? Vore det inte på plats att förklara lite bättre i artikeln?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Växellåda_med_dubbelkoppling
Efterfrågan är tydligen inte så bra eftersom de stänger fabriken i Tyskland ett antal dar. Koreanerna tar över mer och mer ??
Hur jag än står på med min 122 hk Leon kommer jag knappt över 0,6 liter mil. Fords motor är klart sämre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.