Det är lätt att trivas bakom ratten i Ford Fiesta Econetic. Den fyrcylindriga dieselmotorn knattrar visserligen en del på tomgång men drar fint redan från låga varv och sätter god fart på ekipaget. Styrningen är snabb och lagom lätt. Växellåda och koppling är föredömligt smidiga och väghållningen tillhör klassens bästa.
Econetic är den bränslesnålaste versionen av Fiesta. För att sänka förbrukningen har chassiet sänkts och aerodynamiken fintrimmats för lägre luftmotstånd. Ford har höjt utväxlingen, monterat lättrullande däck och utrustat bilen med en växlingsindikator som ska få föraren att växla så bränsleeffektivt som möjligt.
Instrumenteringen är poppigt designad men lätt att läsa av . Dåligt är däremot att reglagen för värme och ventilation är onödigt tröga att manövrera.
Den rundade karossformen inverkar inte negativt på innerutrymmena. Fiesta är en riktigt rymlig småbil som utan problem klarar att transportera fyra fullvuxna med tillfredsställande sittkomfort. Att långresor trots allt blir lite jobbiga beror främst på bullret. Däckbrum, vindbrus och även en del motorbuller inverkar påtagligt på komforten.
Tät stadstrafik avslöjar en svag sida hos Fiesta; sikten är ärligt talat inget vidare. Det är svårt att se var bilen börjar och slutar, vindrutestolparna skymmer snett framåt och de klena och avsmalnande backspeglarna försvårar uppsikten bakåt.
Säkerhet i toppklass
Dieselmotorer är dyra vilket bidrar till att driva upp inköpspriset till saftiga 158 400 kr. Econetic är 3 000 kr dyrare än Fiesta Trend med likadan dieselmotor på 90 hk men den skillnaden går faktiskt att köra in på sikt. Den sistnämnda har en snittförbrukning 0,42 l/mil, 0,05 liter mer än Econetic.
Med ett dieselpris på 11,56 kr/liter, går Econetic 58 öre billigare per mil. Obeaktat kapitalkostnaderna och skatter är därmed pristillägget inkört efter 5 172 mil. En svårare nöt att knäcka blir däremot att köra in prisskillnaden på 29 200 kronor till Fiesta med bensinmotor på 1,25 liter och 82 hk. Då krävs 10 696 mil innan affären går ihop.
Säkerheten håller högsta klass med femstjärnigt betyg hos Euro NCAP och anstisladdsystem som standard. Rostskyddet är bra och Fiesta fick rostskyddsbetyget 4 (av 5), när den testades i Vi Bilägare.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford Fiesta EconeticBetyg
Pris, från kr: 158 400.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Mått, cm: L 395/B 172/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 120.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor. Cylindervolym: 1 560 cm3. Max effekt: 90 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 200 Nm från 1 750 varv/min.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 12,3 s. Toppfart 178 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 3,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 98 g/km.
Konkurrenter: VW Polo Bluemotion, Seat Ibiza Ecomotive, Opel Corsa EcoFlex
Vad nytt? Extra snål Fiesta.
För vem? För den som inte räds ett högt inköpspris.
Bra köp? Ja! Fiesta tillhör de trevligaste småbilarna. Trots låg förbrukning är bilen riktigt trevlig att köra.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.