Nästa artikel
Provkörning: Ford Fiesta (2017)
Provkörning

Provkörning: Ford Fiesta (2017)

Publicerad 10 september 2017
Designen är ytterst försiktigt förändrad och nya Fiesta är snarlik sin föregångare. Men den är nästan decimetern längre och i fronten har ”Aston Martin-grillen” tonats ned.
Större, bekvämare, säkrare och ännu vassare att köra. Nya Ford Fiesta har mycket som lockar. Men priset är överraskande högt – och hur är det egentligen ställt med däckbullret?
Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Så var det när Ford bjöd in till första provkörningen av nya småbilen Fiesta. På plats fanns en hel radda olika modellversioner, men inte den som kommer att dominera försäljningen i Sverige; 1.0 T/100 hk Titanium.
 
Vad gör man då, förutom att känna sig lite lurad på konfekten? Vi bestämde oss för lösa problemet genom att tillbringa mesta tiden i en Fiesta Titanium med den nya trecylindriga bensinaren på 1,0 l/140 hk, som ersätter den nuvarande 125 hk-motorn. Det är visserligen en modellvariant som inte kommer att säljas i Sverige, men den har i alla fall samma chassisättning, inredning och utrustningsnivå som 100-hästaren. Så det var det närmaste en ”svensk” bil vi kunde komma. Notera också att faktarutan här intill gäller Fiesta Titanium med 100 hk-motorn, en bil som vi alltså inte kört. Att redovisa 140-hästaren vore ju ganska meningslöst, eftersom den inte finns på det svenska Titaniumprogrammet.

"Redan med standard-chassi är nya Fiesta sällsynt alert och trevlig att hantera."

Vi hann dock prova 140-hästarsmotorn i en modellversion som faktiskt ska säljas i Sverige, ST-line för 198 000 kronor. Den är tänkt som ett lite sportigare alternativ till Titanium och är tuffare avfjädrad och ännu vassare att köra än vanliga Fiesta. Men redan med standard-chassi är nya Fiesta sällsynt alert och trevlig att hantera. Få konkurrenter i storleksklassen kan matcha Forden när det handlar om säkra, pigga och underhållande köregenskaper. Styrreaktionerna är kvicka och precisa och chassit är, som så ofta när det gäller Ford, skickligt avstämt i balansen mellan behaglig fjädringskomfort och trygg stabilitet.   
 
Dessutom har
en hel del möda lagts ned på att försöka dämpa däckbullret, ett stort aber i nuvarande Fiesta. Men hur den operationen lyckats får vi vänta med att utvärdera tills vi testat bilen på grov svensk asfalt; provkörningen ägde rum på salsagolvssläta spanska vägar.   

Jämfört med dagens Fiesta har den nya modellen vuxit med nästan en decimeter på längden och det har gjort gott för baksätet, där benutrymmet ökat med ett par viktiga centimeter. Dessutom har interiören genomgått en rejäl uppgradering, såväl när det gäller materialval som detaljfinish. Det har också rensats rejält bland knapparna i förarmiljön. Hälften av dem är borta, hävdar Ford.  
 
Säkerheten har varit ett annat högprioriterat område under utvecklingsarbetet med nya Fiesta. Ford har valt att standardutrusta samtliga modellversioner, även billigaste Trend, med adaptiv farthållare och ett nytt autobromssystem som reagerar även för fotgängare och dessutom fungerar i mörker. Infotainment-anläggningen, Sync 3 med 6,5-tums pekskärm, är också ny och ingår i priset från utrustningsnivå Titanium. Den som vill ha 8-tumsskärm får lägga till 5 200 kronor, men  då följer även klimatautomatik med på köpet.
 
Nya Fiesta kan dessutom beställas med en hel del komfortutrustning som brukar vara förbehållen större och dyrare bilar. Några exempel är automatisk p-hjälp, ljudsystem från B&O och panoramaglastak. Populäraste modellen Titanium 1.0T/100 hk säljs från start med en rejäl introduktionsrabatt, hela 30 000 kronor. Det sänker priset från 173 900 till 143 900 kronor.
 
Totalt omfattar motorpaletten fem olika alternativ, två dieslar och tre bensinare, i effektspannet 85 till 140 hk. Priserna varierar från 155 800 kronor (introduktionspris 133 800 kr) för enklaste Trend med 3-cylindrig bensinare på 85 hk till 239 300 kronor för nya toppmodellen Vignale 1.5 TDCi med fyrcylindrig 120 hk-diesel. Ytterligare ett motoralternativ kommer i ett senare skede.
 
Prestandaversionen av nya Fiesta,
med beteckningen ST, får en 3-cylindrig bensinturbo på 1,5 liter och hela 200 hk mellan drivhjulen. Men ST:n lanseras inte riktigt än och samma sak gäller den lätt suv-inspirerade och något förhöjda Fiesta Active. Båda dyker upp hos de svenska Ford-handlarna först på vårkanten nästa år.
 
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta?
Ford Fiesta 1.0t/100 hk TITANUIM

Pris, från kr: 173 300.
Säljstart: Slutet av augusti.
Mått, cm: L 404/B 174/H 148.
Bagagevolym, l: 303–1 093.
Tjänstevikt, kg: 1 144.
Motor: 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 998 cm3, effekt 100 hk, max vridmoment 170 Nm vid 1 500–4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda (sexstegad automat tillval för 12 000 kr).
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.
Deklarerad förbrukning: 4,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 100 g/km.
Konkurrenter: VW Polo, Skoda Fabia, Opel Corsa, Seat Ibiza, Kia Rio, Toyota Yaris, Nissan Micra med flera. 
 

Plus: Köregenskaper, säkerhetsutrustning, utrymmen, interiörkvalitet.
Minus: Pris, ”feg” design.

Vad nytt? Hela bilen, även om det inte syns så mycket på utsidan.
För vem? Småbilsköpare som gillar hög säkerhetsnivå och rappa köregenskaper.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.