Vad gör man då, förutom att känna sig lite lurad på konfekten? Vi bestämde oss för lösa problemet genom att tillbringa mesta tiden i en Fiesta Titanium med den nya trecylindriga bensinaren på 1,0 l/140 hk, som ersätter den nuvarande 125 hk-motorn. Det är visserligen en modellvariant som inte kommer att säljas i Sverige, men den har i alla fall samma chassisättning, inredning och utrustningsnivå som 100-hästaren. Så det var det närmaste en ”svensk” bil vi kunde komma. Notera också att faktarutan här intill gäller Fiesta Titanium med 100 hk-motorn, en bil som vi alltså inte kört. Att redovisa 140-hästaren vore ju ganska meningslöst, eftersom den inte finns på det svenska Titaniumprogrammet.
"Redan med standard-chassi är nya Fiesta sällsynt alert och trevlig att hantera."
Dessutom har en hel del möda lagts ned på att försöka dämpa däckbullret, ett stort aber i nuvarande Fiesta. Men hur den operationen lyckats får vi vänta med att utvärdera tills vi testat bilen på grov svensk asfalt; provkörningen ägde rum på salsagolvssläta spanska vägar.
Jämfört med dagens Fiesta har den nya modellen vuxit med nästan en decimeter på längden och det har gjort gott för baksätet, där benutrymmet ökat med ett par viktiga centimeter. Dessutom har interiören genomgått en rejäl uppgradering, såväl när det gäller materialval som detaljfinish. Det har också rensats rejält bland knapparna i förarmiljön. Hälften av dem är borta, hävdar Ford.
Säkerheten har varit ett annat högprioriterat område under utvecklingsarbetet med nya Fiesta. Ford har valt att standardutrusta samtliga modellversioner, även billigaste Trend, med adaptiv farthållare och ett nytt autobromssystem som reagerar även för fotgängare och dessutom fungerar i mörker. Infotainment-anläggningen, Sync 3 med 6,5-tums pekskärm, är också ny och ingår i priset från utrustningsnivå Titanium. Den som vill ha 8-tumsskärm får lägga till 5 200 kronor, men då följer även klimatautomatik med på köpet.
Nya Fiesta kan dessutom beställas med en hel del komfortutrustning som brukar vara förbehållen större och dyrare bilar. Några exempel är automatisk p-hjälp, ljudsystem från B&O och panoramaglastak. Populäraste modellen Titanium 1.0T/100 hk säljs från start med en rejäl introduktionsrabatt, hela 30 000 kronor. Det sänker priset från 173 900 till 143 900 kronor.
Totalt omfattar motorpaletten fem olika alternativ, två dieslar och tre bensinare, i effektspannet 85 till 140 hk. Priserna varierar från 155 800 kronor (introduktionspris 133 800 kr) för enklaste Trend med 3-cylindrig bensinare på 85 hk till 239 300 kronor för nya toppmodellen Vignale 1.5 TDCi med fyrcylindrig 120 hk-diesel. Ytterligare ett motoralternativ kommer i ett senare skede.
Prestandaversionen av nya Fiesta, med beteckningen ST, får en 3-cylindrig bensinturbo på 1,5 liter och hela 200 hk mellan drivhjulen. Men ST:n lanseras inte riktigt än och samma sak gäller den lätt suv-inspirerade och något förhöjda Fiesta Active. Båda dyker upp hos de svenska Ford-handlarna först på vårkanten nästa år.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta?
Pris, från kr: 173 300.
Säljstart: Slutet av augusti.
Mått, cm: L 404/B 174/H 148.
Bagagevolym, l: 303–1 093.
Tjänstevikt, kg: 1 144.
Motor: 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 998 cm3, effekt 100 hk, max vridmoment 170 Nm vid 1 500–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda (sexstegad automat tillval för 12 000 kr).
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.
Deklarerad förbrukning: 4,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 100 g/km.
Konkurrenter: VW Polo, Skoda Fabia, Opel Corsa, Seat Ibiza, Kia Rio, Toyota Yaris, Nissan Micra med flera.
Plus: Köregenskaper, säkerhetsutrustning, utrymmen, interiörkvalitet.
Minus: Pris, ”feg” design.
Vad nytt? Hela bilen, även om det inte syns så mycket på utsidan.
För vem? Småbilsköpare som gillar hög säkerhetsnivå och rappa köregenskaper.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.