- Det är lätt att göra en körglad bil om man struntar i buller och komfort. Men att kombinera allt i en bil är en prestation.
Chefsingenjör Jörg Beyer låter mallig och det har han anledning att vara. Nya Ford Fiesta är en ovanligt lyckad bil.
Vi jagar runt bland kullarna i Toscana och imponeras av hur vuxen den nya lilla Forden känns. I serpentinsvängarna är den stadig och spårsäker, lyder ratten kvickt och kränger minimalt. I gropiga partier fjädrar den med följsam mjukhet. På motorvägen skär karossen genom luften nästan utan vindbrus och på avsnitt med trasig och grov asfalt kan vi fortfarande prata med låga röster.
"Vi har sänkt bullernivån med fyra decibel"
Ford har lagt ned mycket jobb på chassit, finkalibrerat ett 20-tal bussningar och lyckats skapa en fin kombination av fasthet och komfort. Extra omsorg har också lagts på att dämpa bullret från däck och motor. Jämfört med gamla Fiesta har den nya fem kilo mer ljudisolering.
- Vi har i genomsnitt lyckats sänka bullernivån med fyra decibel, berättar Joe Bakaj som ansvarar för chassiet.
Teknikerna har gjort ett utmärkt jobb. Men mycket erkännande är också designchefen Martin Smith värd.
Redan i fjol visades nya Fiesta som konceptbilen Verve. Den fick mycket uppmärksamhet, men få trodde nog att Ford skulle våga göra verklighet av den.
- Men det var helt enkelt designmodellen som vi ställde ut, säger Martin Smith.
En sprinter
Skillnaden i storlek mellan gamla och Fiesta är obetydlig. Nya bilen är lite lägre och bredare. Men skillnaden i personlighet är enorm. Nya Fiesta är en av de djärvast designade bilarna i sin klass.
Stilbytet var nödvändigt, poängterar Martin Smith:
- Gamla Fiesta lockade få unga köpare. När vi frågade yngre människor varför de inte ville ha Fiesta svarade de flesta att bilen helt enkelt såg för tråkig ut.
Designfolket hämtade inspiration i sportaffärer, på elektronikmarknader och i modebutiker. Ledordet för den nya bilen blev "sprinty" och nog har karossen en tydlig dragning åt idrott.
Fiesta är visserligen en småbil och utrymmet i baksätet är begränsat. Förarplatsen, däremot, passar lika bra för både korta och riktigt långa. Stolen går att justera hela 5,5 centimeter i höjd och 28,6 centimeter i längsled. Jag (158 cm) och min kollega (186 cm) konstaterar att vi kan sitta lika bra i det fasta förarsätet.
15 färger
Nya Fiesta kommer att finnas i ett otal varianter. Det finns 15 karossfärger och tre intredningsstilar att välja mellan. Därtill ett antal motorer. De flesta är arv från gamla Fiesta, men har justerats för att bli snålare.
Bland bensinmotorerna finns ingen som går under miljöbilsgränsen men dieselmotorerna är desto renare. Fiesta sätter klassrekord med en så kallad ECOnetic-diesel på 1,6 liter och 90 hk som inte släpper ut mer än 98 gram koldioxid per kilometer. Den kommer dessvärre inte förrän efter nyår.
Vid säljstarten erbjuds Fiesta med en 90-hästars diesel som visserligen inte är lika ren, men som ändå är en miljömotor med utsläpp på 110 gram per kilometer. Det är en förträfflig maskin med ett piggt humör: snabbt gensvar på gasen och starkt och elastiskt drag från låga varv upp genom hela registret till rödmarkeringen vid 5 000-strecket.
Ett slagfält
Tyvärr blir Fiesta TDCI lite dyr; över 25 000 kr upp från versionen med den minsta bensinmotorn. Om det är värt priset är en obesvarad fråga. Vid provkörningen fanns inte den lilla bensinmotorn, bara dieseln.
Småbilsklassen är ett slagfält. Fiesta har runt 15 konkurrenter och det är inte läge att höja priset alltför mycket trots att bilen är ny och bättre på alla sätt. Ford har löst problemet genom att låta köparna betala extra för en del prylar. Luftkonditionering, radio och färddator finns exempelvis inte i grundversionen. Däremot är säkerhetsutrustningen komplett, vilket innebär att Fiesta har sju krockkuddar. En sitter vid förarens ben. Karossen är dessutom till 55 procent byggd i höghållfast stål.
- Det skulle förvåna mig mycket om inte Euro NCAP:s tester visar att Fiesta är den säkraste småbilen av alla, säger chefsingenjör Jörg Beyer.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.