Nästa artikel
Provkörning: Ford C-Max, Ford Grand C-Max
Provkörning

Provkörning: Ford C-Max, Ford Grand C-Max

Publicerad 14 oktober 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Redan gamla Ford C-Max var en av de spänstigaste flexbilarna att köra. Den nya modellen är ännu ett snäpp vassare. Men största nyheten är att bilen numera finns i en förlängd sjusitsig version, Ford Grand C-Max.

Ford C-Max har under åren skapat sig en speciell position bland flexbilarna, genom att både vara rolig att köra och erbjuda vettiga lösningar för familjen.

I den nya generationen av Fords familjetransportör har köregenskaperna vässats ytterligare ett snäpp, samtidigt som bilen blivit mer storfamiljsvänlig.

Små platser längst bak
Den finns numera i en 14 centimeter förlängd och sex centimeter förhöjd version, Grand C-Max, med sju sittplatser och skjutdörrar på sidorna. Fast det där med sju sittplatser bör man ta med en nypa salt.

Platserna längst bak är, utom för barn, närmast nödsäten och samma sak gäller mittplatsen på andra sätesraden. Inte heller där sitter en vuxen särskilt bekvämt.  

4+3-sitsig är en mer adekvat beteckning på Grand C-Max, som lånat stolskonfigurationen för de fem sittplatserna bak från tidigare partnern Mazda. Även de lättarbetade skjutdörrarna är hämtade mer eller mindre rakt av från Mazda5.

Vi provkörde nya C-Max i såväl kort som lång version. Båda är med tanke på biltypen sällsynt underhållande att köra, samtidigt som de är behagliga att åka i.

Fords chassitekniker är mästerliga på att hitta rätt i den svåra avstämningen mellan högklassig väghållning och skön fjädringskomfort. Däremot brukar de inte vara lika duktiga på att få till en bra dämpning av däckbullret på grovt underlag, det var en akilleshäl på gamla C-Max.

Hur den nya modellen fungerar på skrovlig svensk asfalt törs vi inte ha någon uppfattning om, eftersom provkörningen gjordes på släta danska vägar. Vi får återkomma till kupébullret när bilen så småningom testas i Sverige.

Klarar miljöbilsgränsen
Svängvilligast på provslingans krokiga partier var, helt naturligt, vanliga C-Max som är både kortare och lättare och sitt storasyskon. Testbilen drevs av Fords nya direktinsprutade turbofyra, EcoBoost, på 1,6 l/150 hk som även är aktuell för Volvo S60.

Motorn finns även med 180 hk, men 150-hästaren känns fullt tillräcklig för C-Max. Den arbetar mjukt och lent och levererar tillräckligt med kraft för att bilen ska kännas villig och vaken i de flesta situationer. Samtidigt är den acceptabelt försiktig med bränsledropparna, åtminstone på papperet. 6,6 l/100 km säger deklarationen.

Men den som vill ha en riktigt snål C-Max väljer 1,6-litersdieseln med antingen 95 eller 115 hk. Då sjunker förbrukningen till 4,6 l/100 km (gäller båda motorerna) och CO2-utsläppet hamnar på 119 g/km. Därmed klaras den svenska miljöbilsgränsen.

Den Grand C-Max vi provade var utrustad med starkaste dieseln, 2.0 TDCi/163 hk, i kombination med nya sexstegade dubbelkopplingslådan Powershift, som även den känns igen från Volvo.

Det är en perfekt drivlina för bilen, men skickar upp kostnaderna rejält. Grundpriset är hela 268 400 kronor. Bra att veta är att den trevliga 2-litersdieseln finns i två billigare versioner, med 140 respektive 115 hk.

Smart finess
Nya lilla C-Max håller nästan exakt samma yttermått som den tidigare modellen, utom på höjden. Där har bilen vuxit med fyra centimeter och det är gynnsamt för kupérymden. Ford har också valt att behålla samma stolsystem bak som i gamla C-Max.

En smart finess är att mittsätet (som är i smalaste laget för vuxna) går att vika undan. Då kan de båda ytterstolarna skjutas snett inåt/bakåt. Vips, så blir bilen fyrsitsig med limousineutrymmen bak.

Mittradens stolar kan också vikas ihop och fällas framåt och när maximal plats för last behövs kan de dessutom helt lyftas ur bilen.

I Grand C-Max är mittradens sittplatser individuellt skjutbara på längden, men kan inte plockas ur. De två stolarna längst bak fälls med en enda handgrepp smidigt ned i lastgolvet när de inte behövs. På mittraden är fällningen lite krångligare, där måste sätenas sittdynor vikas upp innan ryggstöden kan fällas.

Bilen kan också förvandlas till sexsitsig med en fri gång mellan mittradens yttre stolar. Detta genom att vika ihop det smala mittsätet och fälla ned det under sittdynan i den högra bakstolen.

Besvärlig att städa
Baksätena i båda de nya Ford-modellerna är, på biomanér, högre monterade än framstolarna och det är bra för barnens utsikt. Men själva stolsystemen i C-Max/Grand C-Max är inte lika smidiga att hantera som i flera av konkurrenterna.

Förarplatserna är likadant utformade i båda C-Maxversionerna. Designen känns modern och uppfriskande och även funktionen är bra. Men de bitvis billiga materialvalen naggar kvalitetsintrycket en aning i kanten.

Kvaliteten på kupégolvs- och bagagerumsmattor är heller inte på topp och det gör det besvärligt när bilen ska städas. Feltänkt i barnfamiljsbilar, som ofta smutsas ned extra hårt.

Se också Vi Bilägares film från provkörningen av Ford C-Max och Ford Grand C-Max.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford C-Max Ford Grand C-Max

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Ford C-Max, Ford Grand C-Max

Grundpriser: 177 400–253 400 kr (C-Max). 192 400 kr–268 400 kr (Grand C-Max).

Modell: Fem-/sjusitsig flexbil.

Säljstart: November 2010.

Motorer: 1,6 l/105 hk, 1,6 l/125 hk, 1,6 l/150 hk, 1,6 l/180 hk, 1,6 l TDCi/95 hk, 1,6 l TDCi/115 hk, 2,0 TDCi/115 hk, 2,0 TDCi/140 hk, 2,0 TDCi/163 hk.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning och sexväxlad manuell låda, utom på 1,6 l/105 hk som har femväxlad låda. Sexstegad dubbelkopplingslåda, Powershift, finns som tillval till alla TDCi-dieslar utom 1,6 l/95 hk.

Prestanda: Toppfart från 177 km/tim (Grand C-Max 1,6 l/105 hk) till 217 km/tim (C-Max 1,6 l/180 hk). 0–100 km/tim från 13,5 s (Grand C-Max 1,6 l/105 hk) till 8,5 s (C-Max 1,6 l/180 hk).   

Bränsleförbrukning, blandad körning: Från 4,6 l/100 km (C-Max 1,6 TDCi/95-115 hk) till 6,9 l/100 km (Grand C-Max 1,6 l/105-125 hk).

CO2-utsläpp: Från 119 g/km (C-Max 1,6 TDCi/95–115 hk) till 159 g/km (Grand C-Max 1,6 105–125 hk).  

Konkurrenter: Renault Scénic, Toyota Verso, Peugeot 5008, Mazda5, VW Touran m fl.

Vad nytt? I stort sett allt. C-Max/Grand C-Max är först ut på Fords nya tekniska plattform för mellanstora bilar.

För vem? Barnfamiljer med föräldrar som gillar att köra bil.

Bra köp? Ja, bilarna är trevliga och priserna konkurrenskraftiga.

Plus: Finfina köregenskaper, skön fjädringskomfort, trevliga motorer.

Minus: Trång för sju (Grand C-Max), osmidiga stolssystem, brister i kvalitetsintrycket.

Kort mot lång

Här ser du skillnaderna i mått och vikt mellan vanliga C-Max och den förlängda sjusitsiga Grand C-Max. I tabellen jämförs bilarna med samma mo-toralternativ, 1,6 TDCi/115 hk i kombination med manuell sexväxlad låda.

Ford C-Max

Längd, cm: 438

Bredd, cm: 183

Höjd, cm: 163

Spårvidd fr/b, cm: 155/157

Axelavstånd, cm: 265

Tjänstevikt, kg: 1 390

Maxlast, kg: 575

Släpvikt, kg: 1 200

Lastvolym,min/max (VDA), l: 432/1 723

Ford Grand C-Max

Längd, cm: 452

Bredd, cm: 183

Höjd, cm: 168

Spårvidd fr/b, cm: 155/157

Axelavstånd, cm: 279

Tjänstevikt, kg: 1 504    

Maxlast, kg:  690

Släpvikt, kg: 1 200

Lastvolym, min/max (VDA), l: 56/1 742

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.