Glöm Grande Punto och Punto Evo. I samband med att Fiats småbil uppdateras inför årsmodell 2012 slopas de gamla beteckningarna. I fortsättningen ska modellen säljas som Punto, utan krusiduller.
Vad är då nytt? Stötfångarna fram och bak har arbetats om, interiören uppdaterats och fronten fått en ny uppsyn. Därtill erbjuds en för modellen ny motor, tvåcylindriga TwinAir som introducerades i Fiat 500 i fjol.
När det gäller femhundran, berättar svenske produktchefen John Wihlborg, brukar återförsäljarna i första hand demonstrera TwinAir-motorn för kunder man upplever som bilintresserade. Om kunden inte bryr sig om den avancerade ventilstyrningen börjar handlarna visa bilen med en annan kraftkälla.
Det ligger något i det resonemanget. Snudda gaspedalen och det smattrar högljutt från motorrummet, en melodi ingen kan undgå. Själv sällar jag mig till skaran som gillar den läckra retrotonen men jag förstår också dem som frågar sig: ska det verkligen låta så här i en ny bil år 2012?
Men inte bara smattret är utmärkande, också motorns karaktär. Vid gaspådrag kommer den som håller koll på varvräknaren ofta att se nålen i närheten av varvtalsstoppet på 5 700 v/min. Bottendraget är ganska svagt men så snart turbon vaknat till liv blir prestandan fullt tillräcklig. Föraningar om att bensintvåan inte skulle klara klivet från Fiat 500 till Puntos större kaross visade sig vara obefogade.
Den som vill ha en lugnare körupplevelse kan välja den mer bottenstarka dieselmotorn på 1,3 liter och 95 hk. Fjädringskomforten är däremot mest behaglig med TwinAir-motorn under huven, dieseln upplevs som lite studsig. Med full fokus på snålkörning går dieselmotorn att köra på 4,0 l/100 km medan TwinAir är svår att pressa under 5,0 l/100 km, enligt färddatorns uppgifter. Den senare tycks vara hårt optimerad mot EU-körcykeln, inte mot verkligheten.
Dieselmotorn kostar 20 000 kronor mer än TwinAir, ett ansenligt påslag som gör det svårt att köra in prisglappet om man inte kör väldigt långt. Motorpaletten fullbordas av en gasmotor och två fyrcylindriga bensinare. Instegsmotorn är på 1,2 liter och 69 hk och kostar från 127 900 kronor.
Punto är lättstyrd och har dessutom ett läge för stadskörning som ökar servoverkan ytterligare, praktiskt vid trång parkering. TwinAir kombineras med en sexväxlad manuell låda och de andra alternativen med femväxlade diton. Automatlåda finns överhuvud taget inte att få.
Förarmiljön är enkel och det är lätt att hitta en bra körställning. Ratten kan justeras i längd och höjd. Stolsdynan är dock av det kortare slaget, långa förare får inte tillräckligt stöd för låren.
Baksätet är ungefär lika stort som andra bilar i klassen, det vill säga ganska trångt för den som mäter över 185 cm och sitter bakom en lika lång förare. Vid jämn fart är smattret från TwinAir-motorn inte lika påtagligt, ljudkomforten får därför godkänt.
Sedan var det ju det där med åldern. Inget kan dölja det faktum att Punto börjar närma sig pension, den nuvarande genera-tionen lanserades redan 2005. Samma år genomgick modellen Euro NCAP:s krocktest och klarade toppbetyget fem stjärnor. Sedan dess har mycket hänt på säkerhetsfronten och kraven skruvats upp, en femma på den tiden är inte en femma i dag.
Apropå säkerhet har Fiat dessutom gjort en blunder och placerat nackstöd med skydd för whiplashskador i tillvalslistan. Nackstöden kostar bara en tusenlapp, men givetvis borde de vara standard. Sådan säkerhet ska inte gå att välja bort.
På frågan om det snart är dags för en ny Punto svarar Fiat att modellens livscykel förlängts tack vare en större ansiktslyftning år 2009. Samtidigt är flera rivaler i det getingbo där Punto konkurrerar betydligt yngre och priserna ungefär likadana.
Varför ska man då välja just en Punto? Bilen har en sympatisk italiensk utstrålning, men räcker det?
Fiat dras också med en agentur som tidigare varit allt annat än stabil. Organisationen har börjat om på ruta ett och kanske vore det klokt att kasta in ett nytt köpargument för att få sprutt på försäljningen. Förläng den treåriga nybilsgarantin!
Diskutera: Vad tycker du om Fiat Punto?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Fiat Punto TwinAirBetyg
Pris, från kr: 139 900.
Säljstart: April 2012.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Mått, cm: L 406/B 169/H 149.
Tjänstevikt, kg: 1 090.
Motor: Tvåcylindrig bensinmotor med turbo. Volym: 875 cm3. Max effekt: 85 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment: 145 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell växellåda.
Prestanda: 0–100 km/tim: 12,7 s. Toppfart: 172 km/tim.
Förbrukning: 4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 98 g/km.
Konkurrenter: Renault Clio, VW Polo, Skoda Fabia, Toyota Yaris, etc.
Vad nytt? TwinAir-motorn, lätt uppdaterad in- och utsida.
För vem? Den som vill ha en förnuftig bruksbil i litet format.
Plus: Underhållande motor, enkel förarmiljö.
Minus: Hög ålder, överförbrukning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag anser att Punton fortfarande är en väldigt trevlig bil som är skön att köra och har fin komfort, en bil av hög kvalitet som vinner i längden. En förfinad bil som fungerar väldigt bra i vardagen. Den har en bra utrustningsnivå och prismässigt ligger den lägre än flera konkurrenter. En bra och förnuftig vardagsbil med lite mer charm än andra. Dessutom fortfarande snygg!
Vet inte riktigt hur jag skall tolka texten avseende förbrukningen!
"Svårt att komma under en halvliter milen" och "överförbrukning" ...
Har tidigare läst att Twin-air motorn i Fiat 500 inte är så snål som den borde men om det är fullt möjligt att köra en Punto på en halvliter i verkligheten UTAN extrem snålkörning ala bilexpert så anser jag att det är bra.
Så låg förbrukning kan jag inte i brådrasket komma på att någon annan bil i storleksklassen presterar i verkligheten. ( varken med Bensin eller Diesel )
Att tillverkarnas förbrukningssiffror på snåloptimerade motorer är ett skämt och bör tagas med en nypa salt är knappast någon hemlighet.
Ett stort frågetecken alltså kring Vib formuleringar om detta.
Är bilen snål så BRAVO Fiat,...annars finns det vettigare bilar för oss i kräsna Sverige med förutfattade meningar.
Kör man så turbon laddar så drar den 0,5 l/mil, om man kör med motorn i eco-läge och snålar ordentligt ("ägget under gaspedalen") så kan man komma under den siffran. Det är bra för att vara en bensinmotor på 85 hästar.
Men det finns snålare bilar, som Citroën C3 e-HDI med 70 hästars diesel och 5 växlad robotautomat, den kommer in under det - men då är detta en segare och dyrare bil. Punton är rymligare (nya C3 är förvånande trång i baksätet) men C3:an är mjukare och bekvämare. Punton har sportiga rejäla och bruksigare rakare linjer medan C3:an är mjuk och slimmad. C3:an är mer lyx, Punton mer charmig vardag.
Tyckte annars att gamla C3 var väldigt rymlig och den nya är än rymligare.
Många småbilar förvånar faktiskt hur rymliga de är sett till sin storlek,...liksom mångs stora bilar förvånar åt det andra hållet.
Det är tyvärr inte ovanligt att snåloptimerade Dieselbilar drar 30% eller mer över angiven förbrukning vilket är mycket tråkigt.
Kan ju tycka att en deciliter över angiven förbrukning är ok vid "normal" och blandad körning men sedan börjar det bli tråkigt.
Små bilar skall ju vara just snåla.
Håller för övrigt med att C3 har blevit för dyr,...70Hdi är väl rätt vettig om den inte är för slö men drygt 200.000kr för en bra utrustad 90 Hdi tycker jag är för mycket.
Jämfört med Punton är C3:an inte så rymlig tycker jag, iaf inte i baksätet där är Punton rymligare. Nya C3:an är något lägre än tidigare version det tycker jag är tråkigt, men den är bredare och längre så den är något större ändå.
Det här " Fiat dras också med en agentur som tidigare varit allt annat än stabil. Organisationen har börjat om på ruta ett och kanske vore det klokt att kasta in ett nytt köpargument för att få sprutt på försäljningen " Känns lite gammalt. Står lika dant i alla tester på Fiat och Alfa. Är det inte dags att lägga ner det? Olle Olsson är ju inte med i leken längre. Men det är väl som vanligt ViB är ju ANTI Fiat , Alfa och Lancia.
Audi säljer fler bilar än Fiat i Sverige därför att svensken tror på varumärket Audi och misstror varumärket Fiat. Det har inte precis något med design att göra, eftersom Fiat gör snyggare bilar än Audi.
Fiat hade stora problem med rost och detta tillsammans med återförsäljarstrul har gjort att de fått oförtjänt dåligt rykte. Fiat är numer mindre rostbenägen än många andra märken, kvalitet i övrigt är lika bra som de flesta andra märken och dessutom trevliga att köra.
Toyota och andra japaner har varit minst lika svåra med rosten men på något sätt lyckats ta sig ur detta och är förlåtna av svenska bilköpare.
Fiat var väldigt populärt under 70-talet och även en bit in på 80-talet. Fiat Uno och Ritmo sålde helt okej i Sverige. Fiat Uno var en härlig bil och stod för något nytt, men samtidigt som den kom - så kom Peugeot 205 och medan övriga Europa föredrog den mer funkis-betonade Fiaten så föredrog Sverige 205:an. 205:an var en bra bil, inget ont sagt om den, men Fiaten var mer praktisk.
I denna veva på 80-talet gick det allt sämre för Fiat i Sverige. Bilarna var bra, men de såldes med många märkliga kampanjer typ "Köp en Fiat och få en tvättmaskin" och märket såldes med ständiga rabatter vilket gjorde att den tänkta kundkretsen köpte något annat. Det ser inte bra ut att vara desperat, och marknadstaktiken uppfattades som desperat och oseriös. Så Fiat lade ner i Sverige och så vart representationen i gungning.
Olle Olsson-bolagen försökte, men lyckades inte ta in rätt modeller med utrustning och pris anpassade för nordbor,
Nu när Fiat representas av sig själva i Sverige, så har en nytändning skett - men det kan vara kämpigt jobba sig upp från låga nivåer. Punton har ju den nackdelen att modellen är 7 år på marknaden, fortfarande konkurrensduglig och bra på många sätt men jag tror Fiat i Sverige behöver en helt ny modell.
Att Fiat inte lanserat en kombi av Bravon är också en nackdel sedan länge.
Jag tror nya Fiat 500 L kan bli den bil som lyfter Fiat i Sverige, för den är ny och fräck och praktisk.
(Råkade skriva i fel spalt.)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.