Nästa artikel
Provkörning: Fiat Panda
Provkörning

Provkörning: Fiat Panda

Publicerad 29 oktober 2003 (uppdaterad 8 maj 2014)
23 år är en mycket lång livslängd för en enskild bilmodell. Fiat Panda i sitt ursprungliga utseende klarade den tiden. Efter 4,5 miljoner sålda ur-Pandor har nu en ny sett dagens ljus. Ett ljus som ska rädda Fiat ur den mycket djupa svacka företaget befinner sig i.

Nya Panda har ett utseende som ligger helt rätt i tiden. Kort, hög och kompakt, en mini-SUV kallar man den inom Fiatledningen. 354 cm på längden låter inte mycket för en bil med plats för fyra personer. Man säger visserligen från Fiat att den kan ta fem, men eftersom Panda bara har fyra nackkuddar och fyra trepunktsbälten, lämnar vi femte personen därhän.

Panda kan fås med hela sex krockkuddar, en nivå bilen är ensam om i storleksklassen.
Någon SUV, eller multianvändbar bil är den dock inte. Först nästa höst då bilen kommer i ett fyrhjulsdrivet utförande kan vi kanske tänka oss en annan funktion än som bara stadsbil eller för kortare transporter i städernas närområden.

Vid introduktionen på de stora europeiska marknaderna kommer nya Panda att säljas med två motoralternativ. För Sverige blir den större bensinmotorn på 1,2 liter och 60 hk aktuell någon gång in på nyåret 2004. En andra bensinmotor på 1,1 liter tas troligen inte till Sverige.

Ett tredje alternativ dyker upp nästa år, en dieselmotor på 1,3 liter med en förfining av andra generationens common rail-system. Tillsammans med en sekventiell växellåda, dualogic, klarar den nya diselmotorn redan nu de krävande Euro 4-kraven för avgaser, vilket inte bensinmotorerna gör. Alternativet till dualogic-lådan, som även fungerar som automatlåda, är vanlig femväxlad manuell låda.

Sitter som en kung

I den lilla bilens framsäte sitter man kungligt. Stolarna är högt placerade och sikten är god. Ratten är, liksom förarstolen, höj och sänkbar och snett fram till höger i den nerdragna panelen sitter växelspaken behagligt placerad. Bilen är lättstyrd med elektromekanisk styrning, som vid behov kan göras ännu lättare via ett tryck på en knapp och den minimala vänddiametern på 9,1 m gör nya Panda till ett rent nöje inne i city.

Motorn svarar snabbt på gasen och den manuella växellådan är smidig och exakt på ett sätt vi upplevt i betydligt dyrare bilar från andra delar av Europa.

Det finns ett bagageutrymme i bilen. I normalfall rymmer det 200 liter. Men om man köper en bil utrustad med delbart (50/50) baksäte kan ryggstödet vikas ner till förmån för mer last. Tyvärr bildas ett kraftigt steg mellan bagageutrymmet och den nedfällda ryggdynan, vilket kan göra utrymmet svårutnyttjat.
Till Pandan finns en mängd tillbehör som gör bilen mer användbar, men också dyrare. Bland annat ESP, antisladdsystem och klimatsystem.

Nya Panda tillverkas i Tychy i södra Polen. I Italien kommer bilen att kosta motsvarande  73 000 kr-99 800 kr. Sverige-priset är inte fastställt ännu.
 

Testad i Vi Bilägare nummer: 13/2003

Fiat Panda (the new f p)

Pris: Inte fastställt, men hamnar en bra bit under 90 000 kr.

Säljstart: första kvartalet 2004.

Kaross: Fyradörrars minikombi.

Längd/bredd/höjd: 354/158/154 cm.

Motorer: 4 cyl m 2 ventiler/cyl.1,1 l och 54 hk (40 kW) vid

5 000 varv/min. Max vrid 88 Nm vid 2 750 varv/min. 1,2 l och 60 hk (44 kW) vid

5 000 varv/min. Max vrid 102 Nm vid 2 500 varv/min samt 1,3 l multijet diesel

 med 4 vent/cyl och 70 hk (51 kW) vid 4 000 varv/min. Max vrid 145 Nm vid 1 500 varv/min.

Prestanda: toppfarter: 150/155/160 km/tim. acc 0-100 km/tim på 15/14/13 sekunder. Bränsleförbrukning: 5,7/5,6 (4,6 med dualogic)/4,3 l/100 km.

Konkurrenter: Ford Ka, Renault Twingo, Daewoo Matiz, Hyundai Atos, Opel Agila, Suzuki Wagon R+.



+ Liten, kompakt, extremt lättstyrd och lätthanterlig.

- Svårutnyttjat bagageutrymme, omoderna tvåventils bensinmotorer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.