Den 4 juli firas ett dubbelt födelsedagskalas i Turin. Denna dag, för exakt 50 år sedan, visades en bil som skulle bli Italiens älskling i 18 år - Fiat 500. Den tog vid efter lilla Topolino som härstammade från 1936. För att fira "Nuova 500" som
1957 års bil kallades, pågår utsällningar och parader hela dagen.
När mörkret sänkt sig över staden kulminerar firandet. På en flytande scen i floden Po, inför läktare fyllda med tusentals inbjudna gäster, visas nya Fiat 500, en bil som Fiat hoppas ska bli en lika stor succé som de första.
"Arma bil" Presentationen föregås av en 120-miljonersshow som i prakt kan mäta sig med OS-invigningen i fjol. Artister, akrobater och orkestrar avlöser varandra och som kulmen brakar ett våldsamt fyverkeri loss till dånande festmusik.
- Arma bil, säger bänkgrannen. Hur ska den kunna leva upp till detta?
Det blir nog svårt, men kanske går. Åtminstone i Italien. Nya Fiat 500 väcker stor uppståndelse där vi drar fram på provkörning. Så fort vi stannar omringas bilen av förtjusta italienare. Den första Fiat 500 är Italiens egen Folkvagn - en bil som ägts och älskats av hundratusentals familjer. Av de nära fyra miljoner 500 som tillverkades rullar cirka 600 000 fortfarande i trafik.
Nya Fiat 500 bär tydliga drag av den gamla modellen. Men den är jättestor i jämförelse, fast den med dagens mått är liten. Från den trubbiga nosen till den buktande aktern mäter den 3,55 meter.
Fiat utlovar krocksäker bil Trots det kompakta formatet ska 500 vara ytterst krocksäker, lovar Fiat.
- Det är den första 3,5 meter långa bil som byggts för att klara fem stjärnor i Euro NCAP. Och om en sjätte stjärna införs så klarar vi den också, hävdar högste Fiatchefen Sergio Marchionne. Karossen är till 65 procent byggd av höghållfast stål. Kupén polstras in av sju krockkuddar - den sjunde framför förarens knän. Framstolarna är försedda med nackstöd som motverkar whiplashskador.
Att Fiat 500 är en liten solid bil märks när vi slingrar omkring på vägarnas i och runt Turin. På motorvägen rusar den fram som en målmedveten torped och vi kan samtala i normal ton även i hög fart. På krokigare stråk är den smidig, lättstyrd och pålitlig i svängarna. Fjädringen är på gränsen till fast, men kan inte kallas stötig. Åkkomforten är klart godkänd.
Provkörningsbilen drivs av Fiats lilla avancerade diesel på 1,3 liter, 75 hk stark. Det är en beprövad maskin som redan tillverkats i ett par miljoner exemplar och som passar fint i 500. Den drar villigt - fast storknar om varvet blir för lågt. Och det bästa av allt - den kräver bara 4,2 liter/100 km. Det innebär att Fiat 500 diesel klarar gränsen som miljöbil med marginal. Utsläppen av koldioxid blir bara 111 g/km.
Stenhårt säte Även med minsta bensinmotorn, 1,2 liter och 60 hk, kan nya Fiat 500 kalla sig miljöbil, fast bara med ett enda gram tillgodo. Den tredje motorn i familjen, "sportmaskinen" på 1,4 liter och 100 hk, hamnar däremot över miljögränsen. I 500 finns bara fyra bilbälten och även om Fiat säger att fyra vuxna får plats, är det inte riktigt sant. Bakom en kort (158 cm) förare kan en karl på 189 centimter visserligen klämma in sig, men får sitta med huvudet böjt. Kortare personer får plats, men har det inte bekvämt. Sätet är stenhårt och upprätt och lämpar sig inte för längre åkturer.
De gamla Fiat 500 var enkla bilar som de flesta hade råd med. Nya modellen blir ingen lågprisbil. Billigaste modellen kostar cirka 98 000 kr i Italien och vad som kommer att stå på svenska prislappar vet ingen i dagsläget. Bilen kommer hit vid nyår.
Fiat hoppas att nya 500 ska bli en modern folkbil. Den går att göra nästan hur personlig som helst. Det finns tolv färger, tre utrustningsnivåer med olika inredningar, 19 olika typer av plastdekaler och dekorationer, en uppsjö aluminiumfälgar och en massa annat smått och gott.
Utrustningslistan innehåller över 70 olika prylar och Fiats mattesnillen har räknat ut att 500 kan utrustas och dekoreras på 549 936 olika sätt. Det betyder, att fabriken i Polen kan tillverka bilar i över fyra år utan att göra en enda bil lik den andra!
Testinformation
Modeller i det här testet:
Fiat 500 1,3 16V MultijetBetyg
Relaterade bildspel
-
Pris: Ej fastställt
Modell: Halvkombi med tre dörrar
Säljstart: Årsskiftet
Mått, cm: L 355, B 163, H 149 cm
Motor: Tvärställd fyrcylindrig turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och common rail-insprutning. Volym 1248 cm3. Effekt 75 hk vid 4000 v/min. Vridmoment 145 Nm vid 1500 v/min.
Prestanda: 0-100 km tim på 12,5 sek. Toppfart 165 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 4,2 l/100 km. CO2-utsläpp 111 g/km.Konkurrenter: Fiat Panda, Nissan Micra, Ford Ka, Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, Renault Twingo m fl.
Vad nytt? Helt ny bilmodell, men med beprövade motorer och viss teknik från Fiat Panda.
För vem? Den som kan klara sig med en småbil, är rädd om miljön och gillar retrodesign.
Bra köp? Det hänger på priset, men Fiat 500 har det mesta som krävs av en modern småbil - och lite till.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.