Nästa artikel
Provkörning: Fiat 124 Spider (2016)
Provkörning

Provkörning: Fiat 124 Spider (2016)

Publicerad 4 december 2016
Kul på hjul för två – Fiat 124 Spider.
Fiats återupplivade 124 Spider bygger till stora delar på Mazda MX-5. Vilken av dem vill man helst ta en svängom med?
Fiat 124 Spider är ett bra exempel på att det inom bilindustrin är lika viktigt att välja som att vilja. Bilen bygger förstås till stora delar på Mazda MX-5 och tillverkas hos Mazda i Japan. Efter en veckas umgänge med 124 Spider upplever jag den inte alls som en kopia av MX-5 utan som en sportbil i sin egen rätt. 

Inte en karossplåt av det som syns är gemensam med Mazdas. Linjerna har en del av 124 Spiderförlagan från 1966 över sig och är obestridligen behagliga att följa. Någon hängde upp sig på att baklamporna pryds av ett parti i samma färg som karossen och har man inget annat att ogilla så…
 

"Där Mazda ständigt är 'på' känns Fiat mer som en 'långbent” GT-vagn' med större fjädringsregister och mer åkkomfort."

Fiat 124 Spider är cirka 14 centimeter längre än MX-5 och har något mer vikt över framhjulen. Tillsammans med andra val i fjädringssättning och, framför allt, motorbestyckning ger det en annorlunda och inte fullt så hysteriskt direkt körkänsla som i MX-5. Där Mazda ständigt är ”på” känns Fiat mer som en ”långbent” GT-vagn med större fjädringsregister och mer åkkomfort. I likhet med 1,5-versionen av MX-5 saknar Fiat diffbroms på bakaxeln.
 
Motorn är Fiats bekanta 1,4-turbo som i detta skick ger 140 hk. Ljudet vid jämn fart är ganska avskärmat – som så ofta på turbobilar – men vid gaspådrag låter det prima ur de dubbla ändrören och fartökningen är stark. Karaktären är skönt flexibel, man behöver inte växla så ofta, även om spaken i stort sett förmedlar samma kullagrade känsla som i Mazda. Inte så konstigt, det är samma låda, men Fiat har valt en utväxling för lägre motorvarv på sexan än Mazda. Omkörningsaccele-rationen på höga växlar är helt överlägsen i Fiat, med gott om påskjut från turbon. Enda kruxet är att turbon inte laddar så värst under 1 800–2 000 varv, vilket gör att redan tvåan ofta känns alltför hög i stadstrafik. Bränsleförbrukningen ligger något över Mazdas.
 
Kupén är i det närmaste identiskt utformad med Mazdas, ett bra betyg men vettiga förvaringsfack saknas. Ovansidan av instrumentpanelen har annan skärning och mitt i ratten finns förstås ett stort, rött Fiatemblem. Provbilen var i det mer påkostade utförandet Lounge med läderklädsel, elvärme i stolarna etc. En enklare version Pop finns också och kostar 20 000 kronor mindre.

Helheten är bara att glädjas åt, nu finns det inte bara en utan två roliga tvåsitsare i överkomlig prisklass på marknaden.
 
Diskutera: Vad tycker du om Fiat 124 Spider?
Fiat 124 Spider 1,4T Lounge

Pris, från kr: 284 900.
Modell: Tvåsitsig sportbil.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 405/B 174/H 123.
Tjänstevikt, kg: 1 176.
Motor: Längsmonterad, 4-cylindrig rak bensinturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 368 cm3. Max effekt 140 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 2 500 v/min. Max laddtryck 2,49 bar.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,5 s.
Deklarerad förbrukning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 148 g/km.
Konkurrenter: Mazda MX-5, Mini Cooper Cabriolet.

Plus: Kul att köra, sufflett, utrustning, lugnare fjädringskaraktär än MX-5.
Minus: Ljudnivå, dåligt drag under 2 000 v/min.

Vad nytt? Fiats återkomst i sportbilsklassen.
För vem? Den som söker alternativ till Mazda MX-5.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.