Utseendeändringarna finns i fronten, med ny och kromlistomgärdad kylargrill, nya strålkastare med LED-teknik och ett prominent DS-emblem. De nya strålkastarna ger verkligt effektivt sken, subjektivt sett särskilt på helljuset.
Övriga karosslinjer är orörda, DS 3 är en speciell, lite knubbig men samtidigt intressant profil som lätt känns igen i vägarnas plåtsås. Möjligheterna att ge bilen personlig stil med hjälp av olika färgställningar och mönster är mycket stora, det finns till exempel 78 olika färgkombinationer bara mellan tak och övrig kaross.
Inredningen är i stort sett oförändrad och håller genomgående trivsam stil som ger viss lyxkänsla, särskilt med den läderklädsel som fanns i provbilen. Multimediaanläggningen är moderniserad. Nu kan man ”spegla” sin egen mobiltelefon (både android och iOS) i den sjutums pekskärm som finns mitt på panelen. Det är en välkommen nyhet för skötsel och visning av många funktioner man gärna vill ha i bilen. Fabrikens egna lösningar på multimediaanläggningen känns däremot måttligt modern och föga genomtänkt.
En annan och minst lika bra nyhet är att man äntligen infört autobroms som standard i alla DS 3-versioner.
Provbilen är en DS 3 med 165-hästars bensinturbomotor. En påtagligt pigg rackare, med rejält ös redan från lågvarv och med växlar som rinner i hur lätt som helst med fartökningen. Samtidigt finns ett starkt vridmoment redan från cirka 1400 v/min så det går utmärkt att slököra också. I stadstrafik skulle man önska sig en lite lugnare ”mappning” av gaspådraget, det är svårt att starta mjukt och snyggt från trafikljusen. Under fullgasacceleration finns också en markant ”torque steer”, drivaxelpåverkan på framhjulens riktningsstabilitet. Ljudisoleringen är effektiv utom på riktigt grov asfalt.
Som helhet är DS 3 en komfortabel och dessutom personlig bil som nog kan vara lätt att leva med. Om DS-satsningen som helhet ska lyckas krävs enligt min mening dock att det kommer helt nya, fräschare modeller – och det snabbt!
Diskutera: Vad tycker du om DS3?
Pris, från kr: 219 900.
Modell: Tredörrars lyxkompakt.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 395/B 172/H 148.
Tjänsteikt, kg: 1 250.
Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, direktinsprutning. Volym 1 598 cm3. Max effekt 165 hk (121 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 400 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 218 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,5 s.
Deklarerad förbrukning: 5,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 129 g/km.
Konkurrenter: Audi A1, Mini Cooper.
Plus: Motorkaraktär, växellåda, inredning, hyfsat baksäte.
Minus: Drivaxelpåverkan, inte alldeles modern.
Vad nytt? Ny front, autobroms.
För vem? För den som söker småbil med personlig stil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fånigt att inte erbjuda automatlåda i en bil som väl närmast är ett skrytåk för stadstrafik!
Behövs såna här fjuttåk?
Saabnisse, DS3 finns med automatlåda! Det är senaste versionen av EAT6-lådan framtagen i samarbete med Aisin och som även finns i Peugeot 308 m fl. I Sverige marknadsförs kombinationen 110 hästars 1,2l turbobensinare med EAT6-automaten, men utomlands erbjuds lådan till fler motorer.
Ok, då tycker jag ViB borde ha reda på detta och också skriva om det!
Liten läcker bil som sticker ut designmässigt. Dock kommer den aldrig bli en storsäljare i V70-landet Sverige.
Fast jag gillar inte den ickerunda ratten, i en formelbil kan det behövas pga utrymmet, men i en vanlig bil?
När det gäller ratten är vi helt överens hultarn, det är ju fler nya bilar som har den här dumheten, en fullständigt onödig designmiss.
Jag gillar (numera) en ickerund ratt. DS3 är inget för mig just nu, men kikade på en begagnad DS5 när vi var ute och letade bil i höstas. Otroligt trevlig bil. Påminner DS3 om den rent körmässigt är den säkert jättetrevlig. Men nästa bil i familjen blir sannolikt en hybrid eller ren elbil för stadskörning.
Modellen är 6 år gammal, dags för stor uppgradering tycker jag trots att den fortfarande är snygg. Gillar inte att den är tredörrars, kräver stort utrymme när man (jag) skall in/ur bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.