Bilnamnen Caliber, Nitro och Avanger (hämnaren) låter som hämtade ur vilda västern-filmer.
Golfklassaren Caliber kom till Sverige i höstas. Nu laddar importören om med Nitro och Avanger.
Kanske är det just tuffa namn tillsammans med uppkäftig design och relativt låga priser som utgör försäljningsargument för dessa amerikanare.
Dodge Nitro är en udda SUV-skapelse med kaxig design. Den lär tilltala de köpare som vill ha en fräck SUV för stadsbruk. Modellen finns både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Trots att fyrhjulsdriften är hämtad från koncernkollegan Jeep Cherokee är Nitro inte tänkt som terrängbil. I stället ska fyrhjulsdriften ge bättre dragegenskaper och bättre stabilitet i halka och på grusvägar.
Innerutrymmena är flexibla, både baksäte och passagerarstol fram kan fällas ned och ge en stor lastyta. Baksätet är för lågt placerat och har för korta sittdynor. Framstolarna är behagligare att sitta i. Förarmiljön är plastig men ändå trivsam och lättskött. Sikten är utmärkt med lastbilsstora backspeglar.
Tyvärr är det mycket lastbilskänsla även över väguppträdandet. Nitro är gungig, stötig och svajar fram på vägen. Att dieselmotorn har hyfsat med krut i sig gör knappast Nitro till en körglad bil.
Vi kritiserade rostskyddet i Caliber tidigare i test. Nitro är inte rostskyddstestad. Men en kortare titt under bilen ger ändå frågetecken för hur länge Nitro klarar sig från rosten.
Ett annat frågetecken gäller vem som ska köpa bilen. Importören hoppas kunna sälja 500 exemplar per år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Dodge Avenger 2,0 CRD (SXT) Dodge Nitro 2,8 CRD (SE)Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.