Lacetti? Många ställer sig frågande inför namnet. Men det är bara för att accentuera ursprunget till karossformen som bilen döpts till Lacetti, ett ord helt utan någon annan betydelse än att det är namnet på en koreansk bil.
Daewoo gav uppdraget att skapa en framtida kombikupé till Italdesign under ledning av Giorgetto Giugiaro, redan i slutet av förra seklet. Resultatet blev en bil som ser betydligt mindre ut än vad den är i verkligheten. Lacetti är 4,30 meter lång, 1,73 m bred och1,45 m hög. Ganska stor med andra ord, men designern har lyckats manipulera linjerna på bilen så att ögat bedrar verkligheten.
För att likheten med Nubira inte skulle bli alltför stor lät man Lacetti få en helt annan grill. Annars är linjerna fram till bilens mitt, B-stolpen, i stort identiska. Bakom B-stolpen finns nyskapandet som bland annat gett upphov till ett riktigt rymligt baksäte och ett bagageutrymme som kan kallas anständigt, inte mer. Då GM Daewoo ser yngre människor och kanske främst kvinnor som potentiella köpare, ställer vi oss lätt tveksamma till om det är möjligt att få ner en barnvagn i utrymmet längst bak.
Körmässigt är dock Lacetti en helt annan bil än Nubira. Med ett för Europa avstämt, ganska stumt och bestämt chassi, klarar sig bilen bra på slingriga bergsvägar liksom på motorväg. De bilar vi provat med olika motoralternativ, hade dock alla däck av fabrikatet Bridgestone Potenza, 195/60 R15 V, vilket innebär att bilen får en distinkt och direkt styrrespons. Det blir troligtvis inte fallet med de bilar som längre fram i år kommer att fylla GM Daewoos saluhallar. På dem kommer enklare däck, förmodligtvis av inhemskt koreanskt fabrikat.
Inget av motoralternativen känns fel under provkörnings-turerna. Visst är 1,8-litersmotorn på 122 hk riktigt vass och ger Lacetti bra prestanda, men 1,6:an på 109 hk känns mer rätt och det är just den versionen, med manuell växellåda, som generalagenten hoppas mest på. Den ska i sin basversion kosta 139 900 kr och då finns en hel del, bl a AC på utrustningslistan. Förutom dessa två finns även en 1,4-liters motor på 93 hk att tillgå. Inte heller den motorn känns på något vis fel, men vi föredrar mellanversionen på 1,6 liter.
Men, tveksamt med Lacetti är den påvra säkerhetsutrustningen med bara fyra krockkuddar. Fram, och i sidorna - svagt!
Testad i Vi Bilägare nummer: 3/2004
Pris: 114 900-162 900 kr.
Säljstart: Vår/sommar 2004.
Modell: Femdörrars kombikupé.
Längd/bredd/höjd: 4 295/1 725/1 445 mm. Axelavstånd: 2 600 mm, Spårvidd fr/bak: 1 480/1 480 mm. Tjänstevikt kg: 1 170-1 230 kg (beroende på utrustning och motor). Maxlast kg: 475. Släpvikt (bromsat/obromsat): 1 200/610 kg. Taklast: 100 kg. Bränsletank: 60 l.
Motorer: 1,4/1,6/1,8 l. 93 hk (70 kW) vid 6 300 v/min / 109 hk (80 kW) vid 5 800 v/min / 122 hk (90 kW) vid 5 800 v/min. Acceleration: 0-100 km/tim 11,6/10,7/9,5 sek. Topp-
fart: 175/187/194 km/tim. Bränsleförbr. bl körn, l/100 km: 7,1/ 7,1/7,5. Närmaste konkur-
renter: Citroën Xsara, Peugeot 307, Renault Mégane, Fiat Stilo, Ford Focus m fl.
+ Bra pris, rymlig, körvänlig.
- Ratten ställbar bara i höjd, plastig innermiljö. Bara fyra krockkuddar, två fram och två på sidorna fram.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.