Nästa artikel
Provkörning: Cupra Ateca (2019)
Provkörning

Provkörning: Cupra Ateca (2019)

Publicerad 5 oktober 2019
Grillen med Cupralogo samt namnet utskrivet i klartext är unikt för modellen.
Seat ger mellansuven Ateca prefixet Cupra och stoppar i den starka men törstiga turbomotorn från Golf R. Resultatet blir lättsmält, välsmakande och ganska udda.
Spanska Seat ansluter till den rådande trenden att skapa nya varumärken. Tidigare har man gett sina sportigare bilar suffixet ”Cupra”. För att höja varumärkets status och därmed kunna ta mer betalt för produkterna, har man nu rört om i grytan. Suffixet har blivit prefix och därför heter Cupra Ateca som den gör.

Frågan är hur seriöst Seat egentligen ser på hela transformationen. Seatemblemen är utbytta mot Cupra-diton på de flesta ställen men man har missat här och var. Inuti strålkastarinsatserna står det fortfarande Seat och öppnar man Apple Carplay möts man av en Seatlogotype.  

"Det blir till att hänga krampaktigt i ratten för att inte glida ur sätet när det går undan."

Lyckligtvis har inte chassi-teknikerna varit lika slarviga. Elektroniskt ställbara stötdämpare är standard. Jämfört med grundversionen av Ateca är Cupra rejält uppspänd i sportläget. Suvarna från VAG-koncernen på MQB-plattformen är alla fina att köra men tack vare sitt behändiga format (Ateca är bland de mindre i gänget) blir den här bilen extra lättmanövrerad och villig.

En del av sportighetskänslan förtas av de platta förarstolarna. Det blir till att hänga krampaktigt i ratten för att inte glida ur sätet när det går undan. Man undgår inte att detta är en mellanklassuv för den mindre familjen och rakt ingen sportbil.

Den glada turbomotorn verkar dock inte medveten om detta. Tvålitersfyran lämnar massor av vridmoment från låga varv och bjuder på busiga avgasknallar vid gasuppsläpp i det sportiga Cupra-läget på körprofilväljaren. Bränsleförbrukningen är tyvärr hög redan vid normal körning och det blir inte bättre av att motorn vill ha 98 oktan för att göra sitt allra bästa.

I komfortläget på motorväg fungerar fjädringen bra men däckbullret stör. Koncernsyskonen brukar vara tystare än såhär så vi riktar ett anklagande finger mot de 19-tumshjul med däck från Pirelli som satt monterade på bilen vi körde.  

Tydliga digitala instrument och lättanvända fysiska reglage. Cupra Ateca har utmärkt förarmiljö.

Materialvalet i inredningen känns bitvis långt från premium men jag uppskattar att Cupra inte fallit i fällan att spöka ut designen med inlägg i fejkad kolfiber eller kontrastsömmar i ”sportiga” färger. Layouten är felfri och förarmiljön väldigt bra. Instrumenten är digitala men det mesta manövreras med lättskötta fysiska reglage. Utrymmena räcker för fyra vuxna med packning. Bagageutrymmet är praktiskt lådformat om än inte jättestort.    

Priset är högt men utrustningen generös och antalet hästar som trängs under huven fler än hos konkurrenterna. Ekonomiska varningstecken finns. Uddamärken har ofta haft svårt att hålla andrahandsvärdet och hög bränsleförbrukning ger förutom bensinnotorna även en skatt på 7 046 kr/år under de första tre åren.

Diskutera: Vad tycker du om Cupra Ateca?
Cupra Ateca 2.0 TSI300 4Drive DSG7

Pris, från kr: 419 900.
Svensk lansering: Säljs nu.  
Mått, cm: L 438/B 160/H 184. bagagevolym, l: 485.
Tjänstevikt, kg: 1 615. Max släpvikt, kg: 2 100.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym: 1 984 cm3. Max effekt 300 hk vid 5 300 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 247 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,2 s.
Deklarerad förbrukning: 8,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 192 g/km.
Konkurrenter: Jaguar E-Pace, Volvo XC40, Lexus UX, Mercedes GLA, Mini Countryman, BMW X1, Audi A3.
 

Plus: Prestanda, förarmiljö, lättkörd.
Minus: Kostnader, däckbuller, detaljkvalitet.

Vad nytt? Seat Ateca med lätt förklädnad och maffig motor.
För vem? GTI-entusiaster som mognat en smula. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.