Frågan är hur seriöst Seat egentligen ser på hela transformationen. Seatemblemen är utbytta mot Cupra-diton på de flesta ställen men man har missat här och var. Inuti strålkastarinsatserna står det fortfarande Seat och öppnar man Apple Carplay möts man av en Seatlogotype.
"Det blir till att hänga krampaktigt i ratten för att inte glida ur sätet när det går undan."
En del av sportighetskänslan förtas av de platta förarstolarna. Det blir till att hänga krampaktigt i ratten för att inte glida ur sätet när det går undan. Man undgår inte att detta är en mellanklassuv för den mindre familjen och rakt ingen sportbil.
Den glada turbomotorn verkar dock inte medveten om detta. Tvålitersfyran lämnar massor av vridmoment från låga varv och bjuder på busiga avgasknallar vid gasuppsläpp i det sportiga Cupra-läget på körprofilväljaren. Bränsleförbrukningen är tyvärr hög redan vid normal körning och det blir inte bättre av att motorn vill ha 98 oktan för att göra sitt allra bästa.
I komfortläget på motorväg fungerar fjädringen bra men däckbullret stör. Koncernsyskonen brukar vara tystare än såhär så vi riktar ett anklagande finger mot de 19-tumshjul med däck från Pirelli som satt monterade på bilen vi körde.
Priset är högt men utrustningen generös och antalet hästar som trängs under huven fler än hos konkurrenterna. Ekonomiska varningstecken finns. Uddamärken har ofta haft svårt att hålla andrahandsvärdet och hög bränsleförbrukning ger förutom bensinnotorna även en skatt på 7 046 kr/år under de första tre åren.
Diskutera: Vad tycker du om Cupra Ateca?
Pris, från kr: 419 900.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 438/B 160/H 184. bagagevolym, l: 485.
Tjänstevikt, kg: 1 615. Max släpvikt, kg: 2 100.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym: 1 984 cm3. Max effekt 300 hk vid 5 300 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 247 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,2 s.
Deklarerad förbrukning: 8,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 192 g/km.
Konkurrenter: Jaguar E-Pace, Volvo XC40, Lexus UX, Mercedes GLA, Mini Countryman, BMW X1, Audi A3.
Plus: Prestanda, förarmiljö, lättkörd.
Minus: Kostnader, däckbuller, detaljkvalitet.
Vad nytt? Seat Ateca med lätt förklädnad och maffig motor.
För vem? GTI-entusiaster som mognat en smula.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.