Nästa artikel
Provkörning: Citroën DS4 (2011)
Provkörning

Provkörning: Citroën DS4 (2011)

Publicerad 1 juni 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Citroën DS4 är varken renodlad coupé eller suv, utan blandar egenskaper från båda biltyperna. DS4 baseras på mellanklassaren C4, men är lyxigare och sportigare. Fräck design lär bli främsta vapnet när DS4 lanseras efter sommaren.

Att design säljer bilar vet alla biltillverkare. Citroën gör en hel bilserie med designmässigt spännande skapelser, baserade på märkets vanligare modeller. Med DS-serien återanvänder Citroën namnet från den legendariska DS från 1955. Förra året kom DS3, baserade på C3 och nu är det dags för DS4, baserad på C4. DS5 har också visats och den lär komma nästa år.

Citroëns förhoppning är att locka nya kunder till märket, trendiga köpare som i första hand väljer bil utifrån fräck design. DS4 är sex centimeter kortare än C4, två cm bredare och en cm högre. Sitthöjden är också något högre i DS4 jämfört med C4. Tanken med det är att återspegla bilköparnas intresse för suv/crossoverbilar, utan att för den skull bli förknippad med dessa bilars nackdelar. Breda bakre hjulhus ska också påminna om en suv.

Bakstolpens design liknar den hos Seat Leon och Opel Astra. Att dörrhandtagen till bakdörrarna sitter gömda uppe vid sidorutan är också något som Citroën har lånat från Seat Leon och Alfa Romeo.

Men den fräcka designen stjäl också en del utrymme. Det blir påtagligt i baksätet. Där finns det risk för att långa personer slår i taket. Benutrymmet är dock godkänt och sittdynan känns behaglig. Att kliva i och ur baksätet är komplicerat.

Bakdörrarnas öppningsvinkel är snål och det är krångligt att komma i och ur bilens baksäte utan att smutsa ned byxben. Utrymmet för bagage är också sämre än i C4, 370 liter jämfört med 408. För all del innebär 370 liter en någon större lastvolym än VW Golfs (350 liter) och är jämnstor med Opel Astras.

Roliga detaljer
Förarmiljön är egensinnig på Citroënvis och innehåller en del roliga detaljer. Eller vad sägs om att kunna ändra varningsljudet i fyra olika program, beroende på humör. Föraren kan välja mellan ”urban rythm”, ”djungel fantasy”, ”classic” eller ”crystal symfony”. Om man missar att stänga en dörr eller ta på sig säkerhetsbältet klingar ljuden olika beroende på vilket man valt.

Instrumentbelysningen kan också ändras från vitt till blått. Förarmiljön i övrigt är inte alls så tillkrånglad som man kan tro, utan fungerar riktigt skapligt. Framstolarna är hyggligt bekväma, men sittdynorna kan upplevas som för korta av vissa förare.

Massagefunktion i stolarna är en annan ovanlig finess. Som tillval finns en elegant läderklädd instrumentpanel.

Citroën DS4 visar sig vara en effektiv kurvkramare på slingriga bergsvägar i Spanien. Väghållningen är stadig och greppet i tvära svängar förtroendeingivande. Styrningen har gjorts tyngre och mer direkt än i C4. Chassiet är inställt med en mycket fast fjädring, som tillsammans med breda däck gör att det är svårt att få bilen att släppa greppet om vägbanan.

Ändå är DS4 inte särskilt körglad, inte ens med toppmodellens 200 hk. En orsak är den medelmåttliga växellådan. För DS3 har en racingmodell tillkommit, det är inte omöjligt att en sportigare variant av DS4 är att vänta.

Någon Citroënklassisk gashydraulisk fjädring finns inte på DS4. Den fasta fjädringen gör att färden över ojämnheter i vägbanan blir rätt stötig. Speciellt märks detta över fartgupp eller liknande i stadstrafik.

I stadstrafik lider man också av bilens coupéform, vars bakstolpe skymmer sikten mycket vid exempelvis en fickparkering. Sikten framåt är bättre, panoramavindrutan går en bit upp på taket, släpper in ljus i bilen och gör utsikten fin.

Stort prispåslag
Vi provkörde två motorvarianter, en tvåliters dieselmotor på 160 hk samt en 1,6-liters bensinturbo på 200 hk. Diesel ger bra bottenkraft, men bensinmotorn är lite roligare att köra. Fler motorvarianter finns, bland annat basmotorn som är en 1,6-liters bensinare på 120 hk.

En miljöbilsklassad DS4 kommer, men det är oklart när. Miljö-bilsmotorn, kallad e-hdi, är en diesel på 110 hk. Den ska ge en förbrukning på 4,4 l/100 km blandad körning och Co2-utsläpp på 114 g/km.

Med DS4 hoppas Citroën kunna ta betydligt mer betalt än för motsvarande C4. Priserna är inte helt klara, men räkna med minst 25 000–30 000 kronor mer för DS4 jämfört med C4. Vissa motor- och utrustningsalternativ är dock inte jämförbara. DS4 erbjuder sportigare motorer och lyxigare utrustning än C4. Ett exempel på detta är läderklädd instrumentpanel i kombination med läderklädsel, för 20 000 kr extra.

För basmotorn börjar prislappen mellan mellan 215 000 och 220 000 kr. För miljöbilsklassade e-hdi får köparen räknar med ett påslag på cirka 25 000 kr.
Toppmodellen 1,6 turbo med 200 hk beräknas kosta omkring 260 000 kronor.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën DS4 1,6 Turbo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Citroën DS4 1,6 Turbo

Pris, från kr: Ej fastställt, troligen 215 000– 220 000 kr (1,6 bensin 120 hk, 200 hk cirka 260 000).

Säljstart: Augusti–september.

Modell: Fyrdörrars coupé.

Mått, cm: L 427/B 181/H 153.

Tjänstevikt: 1 391 kg.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1 598 cm3, turboladdning. Max effekt 200 hk vid 5 800 v/min. Max vridmoment 275 Nm vid 1 700 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim på 7,9 s. Toppfart 235 km/tim.

Förbrukning, blandad körning: 6,4 l/100 km.

CO2-utsläpp: 149 g/km.

Konkurrenter: Volvo C30, BMW 1-serie, Audi A3, Mini Countryman, Nissan Juke, Alfa Romeo Giulietta, VW Golf GTI.

Vad nytt? Ny modell, en högbyggd sportcoupé av C4.

För vem? För den som vill sticka ut med annorlunda design.

Bra köp? Möjligen, men risken finns också att DS4 blir en uddabil.

Plus: Spännande design, vägegenskaper, fin inredning.

Minus: Insteg baksäte, sikt, stötig fjädring, korta sittdynor fram.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-01 12:00
Konservator

En Citroën med primitiv järnfjädring, precis som på en vanlig bil? Så meningslöst. Och så synd att man begår en nekrofil våldtäkt på den ärorika beteckningen DS.

#3 • Uppdaterat: 2011-06-01 22:52
Roger Skagerström

Konservator : Så du menar att det enda existensberättigandet de här lågkvalitetsbilarna har är fjädringen på gasbilarna? ;) Då är vi på samma spår ;)

Riktigt snygg interiör, helt ok exteriör. Skulle aldrig få får mig att betala pengar för den dock.

#4 • Uppdaterat: 2011-06-02 08:57
Peugo

Ha-haa! Jag har provkört den och gillar den skarpt! 200 hästars motorn är hääärlig och bilen känns mera som en Peugeot (RCZ?) än en Citroen, bravo! Själv skulle jag kunna tänka köpa den om jag hade pengar över. :P
Fjädringen är fast men på ett mjukt sätt, perfekt!

#5 • Uppdaterat: 2011-06-02 10:21
nuppe

Jag håller med "Konservator".
En Citroen ska ha gasfjädring!

#6 • Uppdaterat: 2011-06-02 10:33
Peugo

Man kan inte få båda, sportig körkänsla samtidigt med komfort, inte med dagens gas/luftfjädring? Håller med om att gasfjädringen i tex. nyaste Citroen C5 känns väldigt skön (i Sport -läget). I Comfort -läget gungar det för mycket i sidled. Styrningen i dessa komfort-bilar är aldrig exakt eller finns det undantag?

Jag tycker det passar bra för Citroen att skapa en egen serie (DS) med bilar som är helt annorlunda utöver det vanliga. Tex. DS5 fås tydligen inte heller med gasfjädring?

#7 • Uppdaterat: 2011-06-04 12:04
Konservator

Roger S:
Om du med "de här lågkvalitetsbilarna" menar de moderna, slätstrukna Peugeoter som har givits ett par cittravinklar istället för en apa i fronten (C1-4, i viss utsträckning C5, DSx, ...) så ja, gashydraulisk fjädring skulle enligt min ringa mening ha varit deras enda existensberättigande framför andra bilar.

Det görs fortfarande(?) en riktig Cittra, C6. En cittra skall ju inte vara och se ut som vilken annan trist bil som helst, annars kan man lika gärna köra vilken annan trist bil som helst.

Peugo:
"Man kan inte få båda, sportig körkänsla samtidigt med komfort, inte med dagens gas/luftfjädring?"

Det går ju utmärkt, i alla fall med dagens gas-/oljefjädring vilket cittra har visat alltsedan introduktionen av Hydractive redan i XM/Xantia (för att inte tala om Activa - fortfarande snabbast i Teknikens Världs manövreringstest). Styrningen kommer däremot aldrig att kännas som i en sportbil så länge bilarna är framhjulsdrivna. Fast vill man ha en sportbil så köper man väl en sportbil; en DSx skall man tydligen köpa för den påstått "fräcka" designen. (Beskrivningen "vackra linjer" i bildtexten måste väl ha lämnats kvar av misstag sedan ViB:s test av den riktiga DS:en, "paddan".)

#8 • Uppdaterat: 2011-06-05 00:27
Roger Skagerström

C6 och DS-bilarna är väl dock ritade av samma personer och ihopskruvade av samma fabriksarbetare i samma fabriker, med samma mekaniska och elektriska komponenter från samma leverantörer som de vanliga bilarna.

#9 • Uppdaterat: 2011-06-06 21:08
Peugo

Roger S: Ja, ja,ja och samma fabriksarbetare och delar används ju i Skoda, VW, Audi. ;)
PSA har ju väldigt bra kvalitet på dessa nya bilar som är gjorda i fabrikerna var L'Andon kvalitetsprogrammet har tagits i bruk. Premiumbilar är enligt mej bara dyrare varianter av de billigare med samma mekaniska kvalitet men med mera strul med el-fineserna. :)

#a • Uppdaterat: 2011-09-21 10:18
Raphael

Visst är det så att DS-serien har samma kvalitet som övriga Cittror då det är samma delar. Samma med Audi som har samma kvalitet som en Skoda, men säljs till ett högre pris bara för att man får betala mer för namnet. På samma sätt som Audi är en designvariant av Skoda, så är DS en designvariant av Cittras enklare modeller - och jag väljer hellre en DS-ifierad Cittra än en Skoda med Audi-emblem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.