Vilken tillverkare som var först med en så kallad cabriocoach är oklart, men sedan 1930-talet har karosstypen med fasta dörramar och nedrullbart tygtak där emellan dykt upp med oregelbundna mellanrum.
Opel och Fiat har flera sådana på sina samveten, kanske tänker många ändå främst på Citroën. Tag bara 2CV eller varför inte den udda, av Heuliez byggda Citroën Visa cabriolet som dök upp 1984. Tills för några år sedan fanns också Citroën Pluriel, med sufflett och säregna, löstagbara takbågar.
Nya Citroën DS3 Cabrio har en mer konventionell lösning, i princip samma som redan finns på Fiat 500 och som snart lanseras för Opel Adam.
Det är en elegant, funktionell sufflett, tillverkad av Webasto, 25 kg tung och möjlig att öppna/stänga ända upp till 120 km/tim. Med en knapptryckning viker taket ihop sig bakåt ända till ovanför bakrutan. Med ytterligare ett tryck hissas sista delen inklusive den elvärmda bakrutan av glas ned. Då är bakåtsikten obefintlig, men ytterspeglarna på DS3 är stora som handbollar och effektiva.
Innerutrymmena har inte begränsats. Man kan till nöds klämma in tre där bak men helst räcker det med två. Bagageutrymmet är inskränkt. Volymen är hyfsade 245 dm3, men öppningen är så liten att man knappt får in ett ordinärt handbagage för flyget genom luckan. Denna öppnar rakt uppåt, parallellt med karossen. Smart!
Känslan av öppen bil är fullt tillräcklig. Det blåser runt skallen i högre fart men rufset kan mildras med ett manuellt uppfällbart ”vindskydd” i takets framkant. Dessutom slipper man i en cabriocoach i stort sett karossvibrationer orsakade av dålig vridstyvhet.
Tygstycket erbjuds i svart med konventionell sufflettstruktur, i blått med lite grövre och smärtinglik struktur, samt i en variant dekorerad med Citroëns speciella DS-emblem.
Köregenskaperna förefaller opåverkade. Jag rattade versionen med 156 hk-motorn och den raskade på alldeles tillräckligt i alla situationer, en reaktionsvillig och komfortabel motor. Bilen känns en smula tung över framvagnen när det går undan på riktigt kurviga vägar och styrningen har inte den allra sista knivskärpan men duger gott ändå.
Min största invändning mot bilen gäller något så konstigt som gaspedalen. Den har tydliga ”hack” i sin rörelse och ett alldeles bestämt sådant när man vill trampa den i botten. Ett irritationsmoment som borde vara lätt att övervinna.
Cabrio kostar cirka 25 000 kronor mer än en motsvarande normal DS3. Billigaste versionen har motor på 82 hk och kallas Urban Chic, pris 179 000 kronor. Provbilens pris blir 239 000 kronor när DS3 Cabrio lanseras i Sverige i början av april.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën DS3 Cabrio?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën DS3 Cabrio THP 155Betyg
PRIS, FRÅN KR: 179 900. Provkörd version 239 000.
MODELL: Tvådörrars cabriocoach.
SÄLJSTART: April 2013.
MÅTT, CM: L 395/B 172/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 231.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensin, fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, turbo, laddluftkylare. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart ca 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,3 s.
FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 137 g/km.
KONKURRENTER: Mini Cabriolet, Fiat 500.
Vad nytt? Klassisk halvcabriolet för Citroëns pop-modell.
För vem? Formglada som gillar sol.
Plus: Elegant och förtroendeingivande sufflettkonstruktion, kul att köra.
Minus: Sikt bakåt, kärv gaspedal.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Njäe, sidolinjen är totalt oharmonisk, jag köper hellre en riktig cab om jag vill ha en sådan.
Det där är något mellanting mellan cab och taklucka.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.